Nemá airbag ani ESP: Číňania predávajú v Nemecku ultra-lacný elektromobil, otrasne pohorel v bezpečnostných testoch
Mimoriadne častou témou v oblasti elektromobilov je ich cena, ktorá je stále omnoho vyššia, než akú sú bežní ľudia ochotní za automobil zaplatiť. Tento problém čiastočne vyriešili čínske automobilky, ktoré ponúkajú elektromobily už za menej ako 20 000 €. Jedným z nich je Suda SA01, ktoré najnovšie európska motoristická asociácia ADAC preverila v testoch bezpečnosti. Výsledok bezpečnostných bol však hrozivý.
Čínsky elektromobil Suda SA01 disponuje elektromotorom s výkonom 80 kW a batériou s kapacitou 40 kWh, ktorá podľa normy WLTP zabezpečí dojazd 210 kilometrov. Od konca minulého roka sa predáva aj v Nemecku za mimoriadne zaujímavú cenu 19 390 €, po uplatnení tamojších dotácií dokonca iba bezkonkurenčných 10 390 €.
Slabý pomer cena – bezpečnosť
Model SA01 síce v štandarde disponuje klimatizáciou, posilňovačom riadenia, centrálnym zamykaním, parkovacím asistentom či hlasovým ovládaním, pričom nechýba ani dotykový informačný systém, obrovským mínusom je ale absencia airbagov a ESP, čiže systému, ktorý pomáha autu vyhnúť sa šmyku.
Pýtaš sa, ako je možné, že ho pustili európske orgány na naše cesty? Čínsky elektromobil totiž dostal výnimku, ktorú je možné udeliť malosériovým vozidlám, pričom súčasťou povolenia má byť údajne aj sľub automobilky, že na nedostatkoch pre európsky trh zapracuje.
Spoľahnutie sa iba na bezpečnostné pásy či deformačné zóny sa teda výrazne podpísalo za hrozivými výsledkami v teste bezpečnosti.
Čelný náraz pri rýchlosti 64 km/h totiž ukázal, že ak by v aute sedel človek, s vysokou pravdepodobnosťou skončí s ťažkými zraneniami hlavy a hrudníka. Pri náraze sa dokonca poškodil A-stĺpik v takom rozsahu, že otvorenie dverí by bolo možné až po zásahu hasičmi. Jediným pozitívom nárazu bolo, že batéria zostala nepoškodená, avšak pri vyššej rýchlosti to nie je možné zaručiť.
Suda SA01 sa nemôže pochváliť ani brzdnou dráhou, keď sedan s hmotnosťou 1400 kilogramov úplne zastavil zo 100 km/h až po šmyku s dĺžkou 41,8 metra. Autá podobnej kategórie majú zväčša brzdnú dráhu 30 – 35 metrov.
Pre porovnanie, Opel Corsa-e potreboval len 32,3 metrov brzdnej dráhe a pre ešte lepší kontrast, vtedy, keď už Opel zastavil, čínsky elektromobil sa ešte stále pohyboval rýchlosťou 50 km/h.
Nestabilnú jazdu predviedol elektromobil aj pri jazde okolo kužeľov pri rýchlosti 70 km/h, kedy sa dostal do nekontrolovateľného šmyku. Bežne tento test zvládajú autá pri rýchlosti 95 km/h, takže absenciu ESP bolo skutočne cítiť.
Slabé bezpečnostné testy čínskych elektromobilov
Zlé výsledky bezpečnostného testu elektromobilu pochádzajúceho z Číny však nevidíme prvýkrát. Prvý lacný čínsky SUV elektromobil v Európe s názvom AIWAYS U5 sklamal pri bezpečnostných testoch Euro NCAP, kde získal len 3 hviezdičky. Výsledok testu, o ktorom si môžeš prečítať v tomto článku však vôbec nie je taký hrozivý, ako pri modely SA01.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vznikla nová trieda „nenápadných milionárov“. Denne ich pribudne 1 000 a môžu za to dva faktory
Neviditeľní škodcovia v pitnej vode poškodzujú tvoj mozog. Výskum odhalil vážne problémy
Prokurátor Generálnej prokuratúry čelí obžalobe. Funkciu pozastavili, potvrdil Žilinka
Prelomový výskum odhaľuje, ako aktivita mozgu počas spánku prezrádza skryté neurologické problémy
TOP 10 najlepších letísk v Európe podľa dochvíľnosti: Na vrchole zoznamu je veľké prekvapenie (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP