Agentúra pre bezpečnosť letectva Európskej únie vydala nariadenie, ktoré určuje leteckým spoločnostiam reštartovať systémy lietadla Airbus A350-941 každých 149 hodín. Inak môže dôjsť k ich čiastočnému či celkovému zlyhaniu.

Ako informuje portál Gizmodo, lietadlá Airbus A350-941, vyrobené ešte v roku 2013, podliehajú od roku 2017 záväznej smernici o letovej spôsobilosti. Po ich najnovšej revízii vydala Agentúra pre bezpečnosť letectva Európskej únie (EASA) nariadenia, ktoré zaväzujú letecké spoločnosti reštartovať systémy lietadiel po 149 hodinách nepretržitej prevádzky.

Reštart môže predísť katastrofe

Reštart by tak mal predísť chybe systému, ktorá súvisí s interným časovačom lietadla. Pokiaľ k reštartu systému nedôjde do 149 hodín od posledného, mohlo by potenciálne dôjsť k čiastočnému alebo celkovému zlyhaniu systémov. Problém by mohla vyriešiť aj softvérová aktualizácia, ktorá bola napríklad už vydaná pre novší model lietadla. Problém je však niekde úplne inde.

Nenechaj si ujsť
Boeing sa pri vývoji softvéru pre 737 Max spoliehal na lacných inžinierov. Platil im smiešne peniaze

Lietadlá sú v prevádzke 24 hodín denne a keďže letecká preprava dokáže byť veľmi nákladná, letecké spoločnosti sa snažia vyťažovať lietadlá čo najviac. Reštart systémov a ich následne nastavenie do spätnej prevádzky môže trvať viac ako pol hodiny, takže lietadlá sú bez reštartu aj niekoľko týždňov. Výnimkou môže byť len stiahnutie lietadla zo služby z dôvodu servisu.

Prečo je reštart lepší ako aktualizácia?

Aktualizácia systémov pre Airbus A350-941 by znamenala vyradenie z prevádzky kvôli servisu. Ďalej by museli nasledovať testy a ladenia systémov, ktoré by mohli trvať dlho. Spoločnosti by tak mohli prísť o veľké peniaze a preto radšej uprednostňujú reštart. Stoja im však ušetrené peniaze a zisky za riskovanie životov pasažierov? Čaká Airbus podobný osud ako Boeing?

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú