Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Tragické udalosti zapríčinené pádmi lietadla Boeing 737 Max na jeseň minulého roka a na jar tohto roka donútili kompetentných konať, pokým sa nestane ďalšie nešťastie. V tomto modeli lietadla bolo však objavených niekoľko nedostatkov, ktoré vo výsledku ohrozujú bezpečnosť letu. Boeing pracoval na softvéri lietadla 737 Max v čase, kedy sa rozhodol, že nepotrebuje skúsených inžinierov a vymenil ich za lacnejších programátorov.

Tento svetoznámy americký výrobca lietadiel začal pred časom so znižovaním nákladov na výrobu, čo sa odrazilo vo viacerých smeroch. Boeing sa obrátil na subdodávateľov, ktorí mali k dispozícii lacnú pracovnú silu s platom približne 8 € na hodinu, informoval Bloomberg.

Úlohou bolo vyvinúť a otestovať softvér pre nový 737 Max. Medzi zamestnancov však patrili najmä mladí vysokoškoláci, ktorých zamestnala indická firma HCL Technologies. Požiadavky na softvér si ale kládol Boeing.

Škrty vo výrobe majú neblahé následky

Kvôli nedostatočným skúsenostiam a menším schopnostiam bol vývoj softvéru pre toto lietadlo zdĺhavý. Trvalo totiž dlho, pokým bol kód napísaný správne. Zatiaľ čo táto firma pomáhala Boeingu vyvinúť softvér pre vizualizáciu letu, iná indická spoločnosť, Cyient, zasa pracovala na softvéri pre testovacie zariadenia. Boeing však popiera, že sa pri softvéri Maneuvering Characteristics Augmentation System, ktorý mal byť príčinou pádu lietadiel aerolínií Lion Air a Ethiopian Airlines, spoliehal na tieto indické spoločnosti.

Nenechaj si ujsť
Bývalí inžinieri opísali hrozné praktiky Boeingu. Bezpečnosť nie je na prvom mieste

Hoci má dodávateľská firma HCL Technologies s Boeingom dobré dlhoročné vzťahy, taktiež popiera akékoľvek spojenie s problémami lietadiel 737 Max. Všetko teraz vyhrotili aj odhalenia americkej Federálnej správy letectva, ktorá objavila softvérové problémy spojené s mikročipom systému. Následkom tejto chyby môže byť nekontrolovateľný pád lietadla pri zapnutom autopilotovi, kedy mali počas testov problémy so získaním kontroly nad lietadlom aj skúšobní piloti, informuje CNN.

Boeing sa zbavil skúsených zamestnancov a nahradil ich lacnými programátormi

Všetko to však mohli spustiť rozhodnutia Boeingu, ktorý mal tlačiť na manažérov spoločnosti a na zníženie nákladov. Dokonca sa odhodlal podľa tvrdení jedného z bývalých zamestnancov prepustiť všetkých senior inžinierov, lebo ich už nepotreboval. V konečnom dôsledku dopláca na svoje rozhodnutia samotný Boeing.

Po odhalení najnovšieho problému navyše klesla cena jeho akcií. K tomu sa pridáva aj vyšetrovanie, ktoré stále hľadá presné príčiny pádov lietadla 737 Max v uplynulom období a zisťuje, aké kritické nedostatky má aj samotný softvér lietadla.

Doteraz sa najčastejšie spomína práve systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), kvôli ktorému je lietadlo nekontrolovateľné, pretože dostáva nesprávne dáta z jedného zo snímačov.

Boeing však neskôr priznal, že varovné svetlo, ktoré malo posádku na túto chybu upozorniť, nebolo v lietadlách inštalované správne. Podľa neho ale nešlo o bezpečnostné riziko. Na jeho nesprávne rozhodnutia však už doplatili stovky ľudí životom a model 737 Max tak naďalej ostáva na zemi, pokým sa neodstránia všetky nedostatky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú