Boeing sa pri vývoji softvéru pre 737 Max spoliehal na lacných inžinierov. Platil im smiešne peniaze
Tragické udalosti zapríčinené pádmi lietadla Boeing 737 Max na jeseň minulého roka a na jar tohto roka donútili kompetentných konať, pokým sa nestane ďalšie nešťastie. V tomto modeli lietadla bolo však objavených niekoľko nedostatkov, ktoré vo výsledku ohrozujú bezpečnosť letu. Boeing pracoval na softvéri lietadla 737 Max v čase, kedy sa rozhodol, že nepotrebuje skúsených inžinierov a vymenil ich za lacnejších programátorov.
Tento svetoznámy americký výrobca lietadiel začal pred časom so znižovaním nákladov na výrobu, čo sa odrazilo vo viacerých smeroch. Boeing sa obrátil na subdodávateľov, ktorí mali k dispozícii lacnú pracovnú silu s platom približne 8 € na hodinu, informoval Bloomberg.
Úlohou bolo vyvinúť a otestovať softvér pre nový 737 Max. Medzi zamestnancov však patrili najmä mladí vysokoškoláci, ktorých zamestnala indická firma HCL Technologies. Požiadavky na softvér si ale kládol Boeing.
Škrty vo výrobe majú neblahé následky
Kvôli nedostatočným skúsenostiam a menším schopnostiam bol vývoj softvéru pre toto lietadlo zdĺhavý. Trvalo totiž dlho, pokým bol kód napísaný správne. Zatiaľ čo táto firma pomáhala Boeingu vyvinúť softvér pre vizualizáciu letu, iná indická spoločnosť, Cyient, zasa pracovala na softvéri pre testovacie zariadenia. Boeing však popiera, že sa pri softvéri Maneuvering Characteristics Augmentation System, ktorý mal byť príčinou pádu lietadiel aerolínií Lion Air a Ethiopian Airlines, spoliehal na tieto indické spoločnosti.
Nenechaj si ujsť
Bývalí inžinieri opísali hrozné praktiky Boeingu. Bezpečnosť nie je na prvom mieste
Hoci má dodávateľská firma HCL Technologies s Boeingom dobré dlhoročné vzťahy, taktiež popiera akékoľvek spojenie s problémami lietadiel 737 Max. Všetko teraz vyhrotili aj odhalenia americkej Federálnej správy letectva, ktorá objavila softvérové problémy spojené s mikročipom systému. Následkom tejto chyby môže byť nekontrolovateľný pád lietadla pri zapnutom autopilotovi, kedy mali počas testov problémy so získaním kontroly nad lietadlom aj skúšobní piloti, informuje CNN.
Boeing sa zbavil skúsených zamestnancov a nahradil ich lacnými programátormi
Všetko to však mohli spustiť rozhodnutia Boeingu, ktorý mal tlačiť na manažérov spoločnosti a na zníženie nákladov. Dokonca sa odhodlal podľa tvrdení jedného z bývalých zamestnancov prepustiť všetkých senior inžinierov, lebo ich už nepotreboval. V konečnom dôsledku dopláca na svoje rozhodnutia samotný Boeing.
Po odhalení najnovšieho problému navyše klesla cena jeho akcií. K tomu sa pridáva aj vyšetrovanie, ktoré stále hľadá presné príčiny pádov lietadla 737 Max v uplynulom období a zisťuje, aké kritické nedostatky má aj samotný softvér lietadla.
Doteraz sa najčastejšie spomína práve systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), kvôli ktorému je lietadlo nekontrolovateľné, pretože dostáva nesprávne dáta z jedného zo snímačov.
Boeing však neskôr priznal, že varovné svetlo, ktoré malo posádku na túto chybu upozorniť, nebolo v lietadlách inštalované správne. Podľa neho ale nešlo o bezpečnostné riziko. Na jeho nesprávne rozhodnutia však už doplatili stovky ľudí životom a model 737 Max tak naďalej ostáva na zemi, pokým sa neodstránia všetky nedostatky.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Bude to oveľa horšie, ako odborníci čakali. Umelá inteligencia predpovedá svetu klimatickú katastrofu
Experti vynašli prevratnú technológiu. Z najšpinavšieho fosílneho paliva vyrobia batérie do elektromobilov
Vedcom sa podaril husársky kúsok. Chceli odfotiť gigantickú čiernu dieru, odhalili explóziu storočia
Nemá tam čo robiť. Najväčší konkurent Tesly si do továrne doniesol Cybertruck a nikto nevie dôvod (+video)
Zamestnanec OpenAI šokuje: Dosiahli sme svätý grál umelej inteligencie. Čoskoro prekoná človeka vo všetkom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vedci po rokoch dešifrovali záhadné signály z vesmíru. Skrývali niečo, čo doteraz považovali za nemožné
- Fosílne palivá zosadia z trónu. 15 km pod zemou našli nekonečný zdroj vzácnej energie, má to však háčik
- V strede oceánu zachytili tajomné zvuky. Vedci už tušia, čo ich môže spôsobovať
- Za málo peňazí veľa muziky. Toto sú najlepšie mobily do 500 eur, ktoré sa vyrovnajú aj vlajkovým modelom
- Legendárny model Toyoty dostal druhý dych. Spravili z neho elektromobil za prekvapivo nízku cenu
-
- Vedci po rokoch dešifrovali záhadné signály z vesmíru. Skrývali niečo, čo doteraz považovali za nemožné
- Fosílne palivá zosadia z trónu. 15 km pod zemou našli nekonečný zdroj vzácnej energie, má to však háčik
- V strede oceánu zachytili tajomné zvuky. Vedci už tušia, čo ich môže spôsobovať
- Za málo peňazí veľa muziky. Toto sú najlepšie mobily do 500 eur, ktoré sa vyrovnajú aj vlajkovým modelom
- Legendárny model Toyoty dostal druhý dych. Spravili z neho elektromobil za prekvapivo nízku cenu
-
- Za málo peňazí veľa muziky. Toto sú najlepšie mobily do 500 eur, ktoré sa vyrovnajú aj vlajkovým modelom
- Fosílne palivá zosadia z trónu. 15 km pod zemou našli nekonečný zdroj vzácnej energie, má to však háčik
- Vytasili silný kaliber za prijateľnú cenu. Vyskúšal som novú Škodu, jej famóznej spotrebe nebudeš veriť
- Chceli ju vypnúť, tak ich oklamala. Umelá inteligencia vydesila expertov, začala sa správať ako človek
- Je 400 km nad Zemou a naháňa hrôzu. Rusi tajne vyniesli do vesmíru jadrovú zbraň, skryli ju na prekvapivom mieste
Vedci neverili vlastným očiam. Vráskavec musel preplávať až tri oceány kvôli jednej veci
ECB sa pripravuje na rok neistoty. Dočkáme sa znižovanie úrokových sadzieb?
Vlakmi bude cestovať zadarmo nová skupina ľudí. Stačí splniť jednu podmienku
„Vianočný darček“ od USA. Nad Slovenskom už lieta tretia F-16
Odstávky pokračujú. Stellantis zastavuje výrobu v historickom závode, dotkne sa týchto áut
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené