1 000 km elektromobilom za rovnaký čas, ako spaľovákom. Dokáže to len jedna automobilka na svete
Diaľkové cestovanie elektromobilom býva spravidla časovo náročnejšie než cestovanie spaľovákom, nakoľko elektromobil je potrebné nabíjať, čo trvá dlhšie ako natankovanie paliva.
Známy nórsky YouTuber Bjørn Nyland ale v jednom zo posledných videí absolvoval svoj typický 1 000 km test s elektromobilom NIO ES8, ktorý dosiahol za rovnaký čas ako referenčný spaľovák.
NIO ES8 pritom nie je žiaden „špeciálny“ elektromobil s dojazdom 1 000 km. Bjørnovi sa teda batérie v aute počast testu naozaj vybili. Automobilka NIO je však známa svojimi stanicami na kompletnú výmenu batérií, ktoré nahrádzajú klasické nabíjanie elektromobilov. Vybité akumulátory idú von a čerstvé so 100 % kapacitou dnu za pár minút.
V Nórsku už automobilka postavila dve takéto stanice a Bjørn sa teda rozhodol absolvovať test s tým, že miesto nabíjania elektromobilu využije práve výmenné stanice. Výsledok je pozoruhodný a ukazuje možnú budúcnosť diaľkového cestovania elektromobilmi.
Rovnako „rýchly“ ako spaľovák
Bjørn pre tento test stanovil referenčný čas pomocou plug-in hybridu Kia Ceed. S týmto autom dokázal prejsť svoju 1 000 km trasu za rovných 9 hodín. Totožný čas sa mu však podarilo dosiahnuť aj s elektromobilom NIO ES8.
Celý proces výmeny batérie trvá 7 minút, takže je podstatne rýchlejší ako dobíjanie batérie pomocou ultrarýchlej nabíjačky (UFC). Pre porovnanie, druhým najlepším elektromobilom v teste je Tesla Model 3 Performance, ktorá dosiahla čas 9 hodín 15 minút.
S ostatnými elektromobilmi strednej triedy mu test trval v priemere okolo 10 hodín, takže trasa 1 000 km obvykle trvá elektromobilom približne o hodinu dlhšie než jazda spaľovákom.
NIO ES8 však v porovnaní s elektromobilmi, ktoré je nutné nabíjať, odhalil ešte jednu výhodu. Tým, že na výmennej stanici zameníš za 7 minút vybitú batériu za plne nabitú, zvyšuješ aj svoj aktuálny dojazd. Pri nabíjaní elektromobilu na dlhej trase sa auto väčšinou nenabíja úplne doplna, nakoľko ku koncu nabíjania výkon klesá a nabíjanie sa stáva časovo neefektívnym. Väčšinou sa využíva do 80 % kapacity, no NIO ti dá baterky natlačené na 100 %.
Z toho dôvodu Bjørnovi stačili iba tri zastávky na výmenu batérie, kdežto pri bežných elektromobiloch musel nabíjať štyri až šesť krát.
Je toto budúcnosť elektromobility?
Stanice na výmenu batérií nie sú žiadnou novinkou, no žiadnej automobilke sa túto technológiu nepodarilo presadiť natoľko, ako spoločnosti NIO. Tá už má na domácom čínskom trhu cez 1 000 takýchto staníc a technológiu chce rozhodne rozšíriť aj u nás v Európe.
Problémom je však vtom, že na týchto staniciach môžu batériu behom pár minút vymeniť len majitelia elektromobilov značky NIO. Každá automobilka má totiž iný systém uchytenia batérie.
Ba čo viac, každý model elektromobilu používa úplne iné akumulátory s odlišnou kapacitou a rozmermi. V prípade niektorých sú dokonca batériové články súčasťou skeletu podlahy. Teoreticky by dávalo zmysel zjednotenie uchytenia batérií naprieč viacerými automobilkami podobne, ako je to pri nabíjacom konektore.
Následne by mohli automobilky spoločne, oveľa rýchlejšie a efektívnejšie budovať infraštruktúru výmenných staníc, vďaka ktorým je cestovanie elektromobilom rovnako rýchle ako cestovanie spaľovákom.
Bez zásahu vyšších autorít a regulátorov je však niečo podobné zrejme len utópia. Pripomenúť treba aj fakt, že vymeniteľné (a teda ľahko prístupné batérie) pravdepodobne viac znižujú vnútorný priestor a ďalej kompromitujú celkovú stavbu vozidla.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Konsolidácia zasiahne peňaženky všetkých: Minister Kamenický predstavil balík
Vedci objavili prekvapivé spojenie medzi baktériami a nespavosťou. Mikróby rozhodujú o kvalite tvojho spánku
Obľúbenú destináciu zasiahlo silné zemetrasenie: Otrasy cítili až v hlavnom meste
MIMORIADNE: V Bratislave našli 230-kilogramovú leteckú bombu, polícia evakuuje budovy
Pyrotechnici zneškodňujú bombu v centre Bratislavy: Uzavreté sú klúčové úseky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP