1 000 km elektromobilom za rovnaký čas, ako spaľovákom. Dokáže to len jedna automobilka na svete
Diaľkové cestovanie elektromobilom býva spravidla časovo náročnejšie než cestovanie spaľovákom, nakoľko elektromobil je potrebné nabíjať, čo trvá dlhšie ako natankovanie paliva.
Známy nórsky YouTuber Bjørn Nyland ale v jednom zo posledných videí absolvoval svoj typický 1 000 km test s elektromobilom NIO ES8, ktorý dosiahol za rovnaký čas ako referenčný spaľovák.
NIO ES8 pritom nie je žiaden „špeciálny“ elektromobil s dojazdom 1 000 km. Bjørnovi sa teda batérie v aute počast testu naozaj vybili. Automobilka NIO je však známa svojimi stanicami na kompletnú výmenu batérií, ktoré nahrádzajú klasické nabíjanie elektromobilov. Vybité akumulátory idú von a čerstvé so 100 % kapacitou dnu za pár minút.
V Nórsku už automobilka postavila dve takéto stanice a Bjørn sa teda rozhodol absolvovať test s tým, že miesto nabíjania elektromobilu využije práve výmenné stanice. Výsledok je pozoruhodný a ukazuje možnú budúcnosť diaľkového cestovania elektromobilmi.
Rovnako „rýchly“ ako spaľovák
Bjørn pre tento test stanovil referenčný čas pomocou plug-in hybridu Kia Ceed. S týmto autom dokázal prejsť svoju 1 000 km trasu za rovných 9 hodín. Totožný čas sa mu však podarilo dosiahnuť aj s elektromobilom NIO ES8.
Celý proces výmeny batérie trvá 7 minút, takže je podstatne rýchlejší ako dobíjanie batérie pomocou ultrarýchlej nabíjačky (UFC). Pre porovnanie, druhým najlepším elektromobilom v teste je Tesla Model 3 Performance, ktorá dosiahla čas 9 hodín 15 minút.
S ostatnými elektromobilmi strednej triedy mu test trval v priemere okolo 10 hodín, takže trasa 1 000 km obvykle trvá elektromobilom približne o hodinu dlhšie než jazda spaľovákom.
NIO ES8 však v porovnaní s elektromobilmi, ktoré je nutné nabíjať, odhalil ešte jednu výhodu. Tým, že na výmennej stanici zameníš za 7 minút vybitú batériu za plne nabitú, zvyšuješ aj svoj aktuálny dojazd. Pri nabíjaní elektromobilu na dlhej trase sa auto väčšinou nenabíja úplne doplna, nakoľko ku koncu nabíjania výkon klesá a nabíjanie sa stáva časovo neefektívnym. Väčšinou sa využíva do 80 % kapacity, no NIO ti dá baterky natlačené na 100 %.
Z toho dôvodu Bjørnovi stačili iba tri zastávky na výmenu batérie, kdežto pri bežných elektromobiloch musel nabíjať štyri až šesť krát.
Je toto budúcnosť elektromobility?
Stanice na výmenu batérií nie sú žiadnou novinkou, no žiadnej automobilke sa túto technológiu nepodarilo presadiť natoľko, ako spoločnosti NIO. Tá už má na domácom čínskom trhu cez 1 000 takýchto staníc a technológiu chce rozhodne rozšíriť aj u nás v Európe.
Problémom je však vtom, že na týchto staniciach môžu batériu behom pár minút vymeniť len majitelia elektromobilov značky NIO. Každá automobilka má totiž iný systém uchytenia batérie.
Ba čo viac, každý model elektromobilu používa úplne iné akumulátory s odlišnou kapacitou a rozmermi. V prípade niektorých sú dokonca batériové články súčasťou skeletu podlahy. Teoreticky by dávalo zmysel zjednotenie uchytenia batérií naprieč viacerými automobilkami podobne, ako je to pri nabíjacom konektore.
Následne by mohli automobilky spoločne, oveľa rýchlejšie a efektívnejšie budovať infraštruktúru výmenných staníc, vďaka ktorým je cestovanie elektromobilom rovnako rýchle ako cestovanie spaľovákom.
Bez zásahu vyšších autorít a regulátorov je však niečo podobné zrejme len utópia. Pripomenúť treba aj fakt, že vymeniteľné (a teda ľahko prístupné batérie) pravdepodobne viac znižujú vnútorný priestor a ďalej kompromitujú celkovú stavbu vozidla.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vydržia ti celý život. Mercedes vyrobil „nekonečné" brzdy, budú priamo v motore
Hrozí im okamžitá strata výkonu. Dvaja giganti sťahujú z ciest 208-tisíc áut, majú kritickú poruchu
Omrzeli ho smartfóny? Huawei stvoril dlhočiznú limuzínu, v tomto prekoná 99,99 % vozidiel
Ďalší postrach spaľovákov: Nová elektrická motorka má dojazd 400 km a vychytávku ako zo sci-fi
Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
- Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
Oživili 55-ročný nápad. Japonci stvorili „ľudskú práčku“, ktorá ťa umyje a osuší za 15 minút
Musk zúri. Jeho konkurent nasadil geniálne funkcie, ktoré navždy pochovajú X
Z konkurenta záchranca. Vyhľadávanie Google sa topí v problémoch, spasiť ho môže ChatGPT
Je bezplatná a chceme ju úplne všetci. Obľúbená aplikácia dostane ultimátnu funkciu
Lukašenko prišiel s bizarnou vyhrážkou. Chce odpojiť od internetu celú krajinu
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené