Žiadny Slovák už nepovie ani jedno krivé slovo. EÚ zákonom podmieni najzásadnejší deficit elektromobility
Európsky parlament sa konečne začína výraznejšie zaoberať otázkou nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily.
Dopravný výbor predložil návrh na jej rozširovanie a tiež rozširovanie infraštruktúry vodíkových staníc. Do roku 2026 by podľa týchto pravidiel mali byť nabíjačky minimálne každých 60 km.
Nabíjačka každých 60 km je, popri hlavných ťahoch ciest, štandardom už aj v dnešnej dobe. Vyspelé západné krajiny už majú nabíjacie stanice pomaly na každej benzínke či odpočívadle. Návrh dopravného výboru však hovorí o tom, že každých 60 km by sa mal nachádzať veľký nabíjací HUB hneď pre niekoľko elektromobilov.
Návrh ešte nie je záväzný
Návrh nariadenia ešte nie je záväzný, dopravný výbor ho predloží na zasadnutí parlamentu a následne sa o ňom bude rokovať. Výsledkom tohto nariadenia by malo byť vybudovanie veľkých nabíjacích bodov každých 60 km do roku 2026 a to na desiatich hlavných dopravných tepnách v Európskej únii.
Tieto body by pritom mali obsahovať nabíjacie stojany pre osobné elektromobily, ale aj nákladnú dopravu.
Od roku 2028 budú štandardom minimálne dve nabíjacie stanice na jedno odpočívadlo pre nákladné autá. Dopravný výbor tiež myslí aj na alternatívu k batériovým elektromobilom a v návrhu žiada vodíkovú čerpaciu stanicu každých 100 km do roku 2028. Aj táto inovácia sa spočiatku týka iba hlavných dopravných tepien transeurópskej dopravnej siete, píše Electrive.
Ako si vedie Slovensko?
My sme v rámci redakcie elektromobilom absolvovali niekoľko jázd po celom Slovensku a vieme objektívne zhodnotiť, či Slovensko už dnes spĺňa tento cieľ Európskej komisie.
Z Bratislavy do Košíc sa už v dnešnej dobe dostaneš v podstate bez problémov ako južnou, tak aj severnou trasou. Cesta popod Tatry je ale nabíjacími stanicami pokrytá podstatne lepšie, preto sa dá pohodlne naplánovať aj pre elektromobily s nižším dojazdom.
Južnou cestou je to už o niečo horšie, nižší počet nabíjačiek je cítiť najmä na úseku od Lučenca po Košice, kde si musí majiteľ elektromobilu s nižším dojazdom naozaj dôkladne naplánovať zastávky na nabíjanie.
Dá sa však povedať, že v rámci celého Slovenska nenájdeme dve nabíjačky, ktoré by boli od seba vzdialené viac ako 60 km. Pozdĺž hlavných ťahov smerom na východ Slovenska nájdeme nabíjací bod prakticky na každej čerpačke.
Problém je ale veľkosť týchto nabíjacích hubov. Prakticky až na stanicu ZSE Drive pri Beladiciach je na každej benzínke či odpočívadle jedna, maximálne dve nabíjačky a tak sa môže veľmi jednoducho stať, že budú po príchode obsadené inými elektromobilmi.
Tento problém by ale riešili spomínané veľké nabíjacie huby, rádovo pre desiatky elektromobilov. Také niečo nám ale na Slovensku zatiaľ chýba, no s pribúdajúcim počtom elektromobilov to bude skôr či neskôr nutnosť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
Vodičom hrozí pokuta až 300 eur. Špeciálna značka na semafore mätie Slovákov, pravidlá sú jasné
Cez stanicu Poprad-Tatry nepremávali vlaky. Dopravu zastavili pre mimoriadnu udalosť
Jedna konkrétna skupina ľudí potichu bohatne. Mladí zatiaľ utekajú za hranice, alebo zostávajú bývať u mamy
Zlodeji zničili bankomat, našli pri ňom plynovú bombu. Zasahuje polícia a hasičské zložky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP