Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Elektromobilita v Holandsku je na veľmi vysokej úrovni a dalo by sa povedať, že po Nórsku je to druhá najvyspelejšia krajina, čo sa týka elektromobility v Európe. Aj keď je záujem o elektromobily pomerne vysoký, astronomické ceny pohonných hmôt motoristov vôbec nemotivujú k prechodu na elektromobil, píše portál AutoWeek.

Podľa štúdie EV Readiness Indexna ktorú sme upozornili v tomto článku, je Holandsko druhou najlepšou krajinou podľa pripravenosti na elektromobilitu. Elektrické autá sú tu preto populárne, no motivovať aj zarytých odporcov k prechodu môže byť veľmi ťažké.

V krajine ich dokonca nepresvedčili ani vysoké ceny benzínu a nafty, nakoľko podľa prieskumu portálu Gasmetaal si chce tento rok kúpiť elektromobil len mizivé percento opýtaných.

Ceny pohonných hmôt nie sú dostatočne motivujúce

Prieskum vykonali na vzorke 1 200 mladých 18-ročných vodičoch a iba 20 % z nich plánuje tento rok prejsť na elektrické auto. To je skutočne nízke číslo, no prieskum tiež odhalil, čo ich od kúpy elektromobilu odrádza najviac.

Freepik (Úprava redakcie)

Až 60 % opýtaných uviedlo, že je pre nich limitujúcim faktorom práve vysoká obstarávacia cena. Vysoké ceny elektromobilov sú teda problémom aj v krajine, kde majú podstatne vyššie mzdy než u nás a navyše aj štedré dotácie na elektromobily.

Z tých, ktorí sa rozhodli prejsť na elektrické vozidlo, uviedlo 54 % opýtaných ako hlavný dôvod vysoké ceny paliva. Ďalšími dôvodmi sú pomoc životnému prostrediu, daňové úľavy a lacnejšia údržba v porovnaní so spaľovákmi.

Dáta z webov hovoria jasne

Aj keď spomínaný prieskum odhalil, že záujem o elektrické autá medzi mladými vodičmi nie je žiadne terno, dáta z internetu hovoria za všetko. Podľa nich si tento rok ľudia vyhľadávajú autá s elektrickým pohon až o 146 % viac než minulý rok a hybridy hľadajú o 66 % viac.

Na Slovensku záujem stápa, no stále sme na chvoste EU

Predaje nových elektromobilov na Slovensku pomaly, ale isto stúpajú, no v porovnaní so spľovákmi sú to stále mizerné čísla. Mesiac máj bol napriek tomu z pohľadu predajov nových elektromobilov výživný. Ako uvádza Zväz automobilového priemyslu Slovenska, minulý mesiac sa u nás registrovalo 143 elektromobilov.

Ako informovala automobilka Hyundai v tlačovej správe pre média, práve ona sa stala májovým lídrom na našom trhu s počtom 29 predaných elektromobilov. Až 26 zákazníkov si pritom kúpilo najdrahší a najvyspelejší elektromobil automobilky Hyundai Ioniq 5.

Prvý kvartál na Slovensku bol tragický

Za prvý štvrťrok tohto roku sa na Slovensku predalo 301 čisto elektrických nových osobných vozidiel. Celkovo pritom registrácie všetkých áut za prvé tri mesiace roku 2022 dosiahli 19 221 vozidiel. Ako vyplýva z údajov zverejnených Zväzom automobilového priemyslu SR, v rámci značiek sa v skupine predaných elektromobilov najviac darilo značkám Kia, Merceds-Benz a Škoda.

FonTech

Stále najväčšej obľube sa na Slovensku tešia osobné autá s benzínovým motorom. Ich predaje predstavovali za prvý kvartál aktuálneho roku 10 531 vozidiel. Slováci si v uvedenom období kúpili aj 3 112 dieselových áut. Čo sa týka klasických hybridných motorov, v spojení s benzínom sa ich podľa údajov zväzu predalo 3 772, s naftou 667. Ďalších vyše 400 vozidiel predstavujú plug-in hybridy.

Podiel elektromobilov v SR rastie slimačím tempom

Zastúpenie elektromobilov na automobilovom trhu skúmali doteraz mnohé agentúry a spoločnosti, ktoré však vo svojich prieskumoch často prinášajú pre Slovensko nelichotivé výsledky.

Podľa dát  z Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) síce predaje batériových vozidiel stúpli v 2. štvrťroku 2021 až o 70 % v porovnaní s prvými mesiacmi roka, no výsledné čísla stále predstavujú len minimum zakúpených elektromobilov.

Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR je potom podiel týchto vozidiel na našom trhu takmer zanedbateľný, čo pri pohľade na 432 predaných elektromobilov v 1. polroku minulého roka a 918 kusov BEV za celý minulý rok potvrdzuje, že Slováci majú voči elektromobilom predsudky a do ich kúpy sa príliš nehrnú.

Dôvodov je podľa odborníkov hneď niekoľko a spojením týchto faktorov tak môžeme objektívne vysvetliť, prečo sa elektrické autá na našom trhu (zatiaľ) nedokázali poriadne presadiť.

Fontech

Ak porovnáme roky 2020 a 2021, v roku 2020 bol podiel nových bez- a nízkoemisných osobných motorových vozidiel na úrovni 2,33 %, za 11 mesiacov minulého roka to bolo 2,89 %

„Je to nárast, čo by nás mohlo tešiť, no v porovnaní s cieľovými hodnotami roku 2025, kedy by podľa smernice Európskej únie mal byť tento podiel v jednotlivých členských štátoch 15 %, je potrebné urobiť ešte veľmi veľa,“ komentoval pre agentúru SITA výsledky generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.

Ako doplnil, na Slovensku chýba systematická podpora trhu s ekologickými vozidlami, v budovaní infraštruktúry a osvete. „Stavu, aký je na Slovensku v oblasti rozvoja alternatívnych pohonov, neprospieva ani to, že verejná správa nedodržuje zákony v oblasti zeleného obstarávania, kde Slovensko takisto prijalo záväzky,“ podotkol. V roku 2030 by pritom podiel bez- a nízko-emisných vozidiel na celkových registráciách osobných motorových vozidiel mal byť 35 %.

Elektromobily sú každým rokom na Slovensku populárnejšie, no tempo, akým ich Slováci kupujú, je veľmi pomalé. Svedčí o tom aj smiešny nárast podielu nových elektromobilov, ktorý v predminulom roku stúpol iba o 0,4 %, informovala Škoda. V roku 2020 tvorili elektromobily 1,1 % zo všetkých registrácií s počtom 731 zaregistrovaných vozidiel. Za prvých 11 mesiacov roka 2021 sa záujem zvýšil na 1,5 % s počtom 1 053 registrovaných elektromobilov podľa dát automobilky Škoda.

Za tými najlepšími výrazne zaostávame

V iných krajinách to pritom vyzerá úplne opačne, ako na Slovensko. Napríklad Nórsko je mekkou elektromobility a každý mesiac to potvrdzuje viac a viac. Kvartálne výsledky registrácie nových automobilov za prvý štvrťrok 2022 hovoria za všetko. Viac ako 4 z 5 nových predaných áut sú v tejto krajine plne elektrické.

FonTech

Ako uvádzajú štatistiky Nórskej rady pre informácie o cestnej doprave, podiel čistých elektromobilov predaných v Nórsku za obdobie január až marec 2022 dosiahol neuveriteľných 82,9 %.

Za prvé tri mesiace tohto roka sa predalo vyše 32 000 nových vozidiel, z čoho je 26 800 elektrických. Medziročný podiel v predajoch mierne klesol, minulý tok sa za rovnaké obdobie predalo vyše 36 000 nových áut, pričom elektromobilov bolo 19 000 s podielom 52,8 %.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú