Slovenskí vodiči nejavia o elektromobily veľký záujem. Doterajšie prieskumy a štatistiky ukázali, že naša krajina je v porovnaní s inými členskými štátmi EÚ v kúpnej sile elektrických áut na chvoste.

Hoci bol v poslednom období zaznamenaný rast predaja týchto vozidiel, tempo, ktorým sa u nás predávajú, je len veľmi pomalé. Odborníci nám prezradili hlavné dôvody, prečo sa podľa nich Slováci stále nevrhajú do elektromobility v osobnej doprave.

Podiel elektromobilov v SR rastie slimačím tempom

Zastúpenie elektromobilov na automobilovom trhu skúmali doteraz mnohé agentúry a spoločnosti, ktoré však vo svojich prieskumoch často prinášajú pre Slovensko nelichotivé výsledky. Podľa dát  z Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) síce predaje batériových vozidiel stúpli v 2. štvrťroku až o 70 % v porovnaní s prvými mesiacmi roka, no výsledné čísla stále predstavujú len minimum zakúpených elektromobilov.

Michal Varga/FonTech

Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR je potom podiel týchto vozidiel na našom trhu takmer zanedbateľný, čo pri pohľade na 432 predaných elektromobilov v 1. polroku tohto roka a 918 kusov BEV za celý minulý rok potvrdzuje, že Slováci majú voči elektromobilom predsudky a do ich kúpy sa príliš nehrnú.

Dôvodov je podľa odborníkov hneď niekoľko a spojením týchto faktorov tak môžeme objektívne vysvetliť, prečo sa nedokázali elektrické autá na našom trhu (zatiaľ) poriadne presadiť.

Vodiči ich odmietajú z viacerých dôvodov

Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), vidí medzi hlavnými dôvodmi, ktoré  takpovediac „demotivujú“ Slovákov pred kúpou elektromobilu rezervovanosť vodičov, ktorí samozrejme prizerajú pri výbere nového auta nielen na obstarávaciu cenu vozidla, ale tiež na ďalšie aspekty, ktoré priamo ovplyvňujú používanie auta na cestách.

Rezervovanosť Slovákov je pravdepodobne zmesou viacerých faktorov, pričom závisí od konkrétneho človeka, čo dominuje,“ informoval Križanský vo vyjadrení pre našu redakciu.

Podľa jeho slov potom ovplyvňujú rozhodovanie slovenských vodičov v oblasti elektromobility 4 hlavné faktory:

  • vyššia obstarávacia cena elektromobilu
  • preferencia čo najlacnejšej varianty vozidla (vo väčšine prípadov aj staršieho ojazdeného a lacnejšieho, často zo zahraničia)
  • obavy, resp. predsudky o dojazde
  • nižšia uvedomelosť potreby ochrany životného prostredia

Okrem toho však prichádzajú do úvahy aj ďalšie faktory, ktoré značným spôsobom vplývajú na to, ako si Slováci vyberajú alternatívny alebo konvenčný druh pohonu. „Zatiaľ platí, že ponuka elektromobilov je podstatne slabšia, než pri modeloch s klasickými pohonmi a cenová hladina je vyššia, čo sa však v nasledujúcich rokoch začne lámať,“ podotkol vo vyjadrení pre FonTech.sk Ján Čarný, generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko. Dodal však, že v najbližších rokoch príde na trh rekordné množstvo čisto elektrických modelov.

Predpoklady o cenovom vývoji elektrických áut boli ešte donedávna pomerne optimistické a mnohí odborníci videli pokles predajných cien už v najbližších rokoch, kedy sa mali elektrické autá cenami vyrovnať spaľovákom. Najoptimistickejšie scenáre hovorili o prekonaní dôležitej cenovej hranice v porovnaní so spaľovákmi už doslova o pár rokov, realistickejšie odhady ale tvrdili, že elektromobily sa cenou vyrovnajú a podlezú ceny spaľovákov o 5 rokov.

Týmto predpovediam však aktuálne nenahrávajú nové informácie z oblasti ťažby ťažkých kovov a surovín, ktoré sú elementárnymi zložkami moderných batérií. Podľa BMI (Benchmark Mineral Intelligence) indexu totižto cena lítia preskočila svoj doterajší rast a od pôvodného minima, ktoré bolo zaznamenané pred začiatkom tohto roka, sa cena čínskeho uhličitanu lítneho zdvojnásobila. Detailnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku.

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP