Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Záujem o elektromobily stúpa a dôkazom toho sú aj dlhé čakacie doby na niektoré modely. VW v dôsledku vysokého dopytu postupne vyraďuje z konfigurátorov niektoré kapacity batérie a k dispozícii zostávajú už iba tie najpopulárnejšie verzie, informoval portál fDrive.

VW sa vyradením menej populárnych konfigurácií snaží optimalizovať výrobu, aby mohol už objednané elektromobily VW ID.3 a ID.4 čo najskôr dodať svojim zákazníkom.

O odstránení niektorých veľkostí batérie informoval český PR manažér VW David Valenta. Aktuálne je pri oboch spomenutých modeloch aj na našom trhu dostupná iba jedna batériová konfigurácia.

Michal Varga/FonTech

V prípade modelu ID.3 ide o verziu s 58 kWh akumulátorom, model ID.4 sa dá nakonfigurovať iba so 77 kWh batériou. Elektrické SUV však ponúka viacero výkonnostných konfigurácií a tak sa pri jednotlivých verziách líši dojazd na jedno nabitie.

Do faceliftu sa to nezmení

Podľa hovorcu českého VW by sa tento stav pri modeli ID.3 nemal zmeniť až do faceliftu. Ten môže prísť už budúci rok, nakoľko v prípade koncernu VW býva zvykom, že dizajn svojich áut aktualizuje každé štyri roky.

Zdá sa, že najväčším problémom je v prípade koncernu produkcia batérií, no s vybudovaním nových tovární na výrobu akumulátorov by sa tento problém mohol eliminovať.

VW varoval, že batérie budú chýbať

Finančný riaditeľ VW Arno Antlitz v rozhovore pre Reuters povedal, že práve nedostatok výrobnej kapacity môže spôsobiť zásadný problém s dostupnosťou elektromobilov, čo vo finále môžeme sledovať aj na aktuálnej situácii.

Od roku 2035 to bude kritickejšie. Európsky zákaz predaja spaľovákov je podľa neho náročný, no rozhodne splniteľný cieľ. Automobilky však nemôžu zanedbať rozbeh dodávateľského reťazca s batériami, ktoré sú jednou z najdôležitejších súčastí elektromobilov.

VW

Nemecký koncern je s vývojom tak ďaleko, že do roku 2035 môže úplne prerušiť predaj spaľovákov v Európe, no niektoré automobilky, ktorých vývoj zaostáva, s tým budú mať problém.

Chýbať môžu aj suroviny

Zabezpečiť dostatočnú výrobu batérií je jedna vec, no tá druhá, nemenej dôležitá, je nájsť nové ložiská lítia, niklu, kobaltu a mangánu, teda surovín, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou súčasných akumulátorov.

Chýbajúce suroviny takisto môžu spomaliť prechod na elektromobily, či dokonca ohroziť marže automobiliek, čo povedie k navyšovaniu predajných cien.

Riešením môžu byť batérie bez lítia

Výrobcovia po celom svete prichádzajú s rôznymi lacnejšími a dostupnejšími alternatívami batérií, ktoré eliminujú potrebu lítia. S jednou z nich teraz prišiel startup z Bostonu, ktorý predstavil nabíjateľnú batériu bez lítia. Tá má potenciál konkurovať lítium-iónovým batériám, pričom stojí len zlomok ceny. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.

Unsplash (úprava redakcie)

Ako ďalej píše web FastCompany, cena lítium-iónových batérií od čias ich prvého predaja pred zhruba tridsiatimi rokmi klesla až o 97 %. Nič to však nemení na tom, že ich výroba je stále nákladná, čo sa odráža aj na cene elektromobilov.

Startup Alsym Energy sa presne z toho dôvodu rozhodol vybudovať náhradu lítium-iónových batérií, ktorá by mala pozostávať z dostupných, lacných materiálov.

Voda a lacné materiály

Jednu takúto batériu sa im podarilo dokončiť len nedávno, pričom na jej výrobu spoločnosť potrebuje len bežne dostupné materiály ako mangán, oxidy kovov a vodu. V batérii teda nenájdeme žiadne drahé kovy (kobalt a lítium).

Ich batérie sú nehorľavé, takže môžu byť okrem elektromobilov využité aj v priemysle, lodnej doprave či iných oblastiach, kde je bezpečnosť pred vznikom požiaru prioritou číslo jeden. Vďaka použitým materiálom je batéria tiež ľahšie recyklovateľná a zbytočne nezaťažuje životné prostredie.

Hoci Alsym Energy zatiaľ nezverejnilo žiadne podrobnosti a špecifikácie, podľa ich prvotných testov má batéria výkon porovnateľný s lítium-iónovými jednotkami. Ak pôjde všetko podľa plánov, už budúci rok sa dočkáme prvých testov s ich partnermi, pričom sériovú výrobu môžeme očakávať v roku 2025.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú