Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V správe boli použité materiály TASR.

Nemecký automobilový gigant Volkswagen (VW) je pripravený nasledovať príklad Tesly a výrazne znížiť ceny svojich elektromobilov. To naznačuje, že boj o globálnu dominanciu v segmente elektrických áut sa zintenzívňuje. TASR o tom informuje na základe správy AFP.

Volkswagen oznámil, že koncom marca začne predávať novú verziu svojho vlajkového modelu elektromobilu ID.3 za necelých 40 000 €. To bude 3000 € menej ako súčasná cena tohto modelu, čím sa cena ID.3 vyrovná Modelu Y amerického konkurenta Tesla. Porovnávať tieto modely však nie je úplne na mieste, keďže oba patria do inej kategórie.

Nie je jasné, či a ako sa zľacnenie odrazí na Slovenských cenách. U nás momentálne VW ID.3 v základe stojí 44 490 €, pokles ceny na 40 000 € by predstavoval zľacnenie o 4490 €, teda približne o 10 %. Takýmto zľacnením by prekonal aj Teslu, ktorá nedávno ceny znižovala o 4 až 9 %.

Experti z odvetvia považujú tento krok za priamu reakciu na niekoľko kôl znižovania cien Tesly v uplynulých mesiacoch vrátane zliav až do výšky 20 % v Európe a USA. V Nemecku tak predaj vozidiel Tesla v januári medziročne vzrástol o vyše 900 %, čím sa v danom mesiaci stali najpredávanejším elektromobilmi v krajine.

VW predáva státisíce elektromobilov

Hoci skupina VW s 10 značkami bola v roku 2022 popredným európskym výrobcom elektrických áut a jej predaj dosiahol 352 000 kusov, odvážne zníženie cien Tesly prinútilo nemeckú skupinu, aby nasledovala tento príklad.

Nemecká automobilka nebude mať „inú inú možnosť, ako vstúpiť do cenovej vojny“, aby si ubránila svoje miesto na trhu vozidiel na batérie, aj keď to znamená, že to načas zasiahne jej ziskové marže, povedal agentúre AFP priemyselný analytik Ferdinand Dudenhöffer.

Generálny riaditeľ VW Oliver Blume zatiaľ vylúčil všeobecný pokles cien všetkých elektrických áut, ale táto téma sa určite objaví, keď skupina na budúci týždeň predstaví svoje finančné výsledky za rok 2022.

Problémovým trhom je najmä Čína

V Číne, na najväčšom automobilovom trhu na svete, kde už „elektrifikácia“ odvetvia dosiahla vysokú rýchlosť, Tesla nie je jediným rivalom VW, ktorý tam výrazne zaostáva aj za domácimi konkurentmi.

Michal Varga/FonTech

Predaj v Číne sa v súčasnosti podieľa približne 40 % na odbyte celej skupiny VW, ktorá má zhruba 16-percentný podiel na tamojšom trhu. Väčšinou ide o vozidlá s tradičnými spaľovacími motormi. V segmente elektromobilov má však VW v Číne podiel len 2,4 %, zatiaľ čo Tesla má 7,8 % a čínsky konkurent BYD 16 %.

Podľa údajov nemeckého denníka Handelsblatt aj množstvo ďalších čínskych výrobcov automobilov ako Wuling, GAC a Chery prekonávajú na domácom trhu VW. Taktiež rastú obavy z toho, že rastúci export elektromobilov z Číny môže „tradičným“ automobilkám v budúcnosti narobiť veľké problémy.

Z viac ako 5 miliónov elektrických vozidiel predaných v Číne v roku 2022 pripadalo na VW len 155 700 kusov.

V Nemecku zostáva jazdný výkon kľúčovým faktorom, keď si zákazníci vyberajú nové auto. Ale v Číne, kde ľudia trávia veľa času v dopravných zápchach a vysoko si cenia nové technológie, je interakcia auta so smartfónom a celková konektivita dôležitejšia,“ uviedol skonštatoval Gregor Sebastian, analytik Mercator Institute for China Studies.

Koncern chce urýchliť vývoj autonómneho riadenia

VW očakáva, že Čína v blízkej budúcnosti urobí veľké pokroky v oblasti autonómneho riadenia, preto sa minulý rok spojil s čínskym špecialistom na čipy AI Horizon Robotics s cieľom urýchliť vývoj technológií inteligentného riadenia.

Michal Varga/FonTech

Napriek všetkým zmenám, ktoré sa prehnali týmto odvetvím, povesť nemeckých automobiliek zostáva v Číne tromfom, povedal prezident čínskej divízie VW Ralf Brandstätter.

Nemeckí výrobcovia automobilov ako Volkswagen majú viac ako 80-ročné skúsenosti s výrobou áut pre rôzne trhy a zákazníkov, čo im poskytuje výhodu,“ dodal.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú