Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V prvých troch štvrťrokoch roku 2022 Čína vyviezla 2,2 milióna automobilov do celého sveta. To predstavuje markantný 54 % nárast oproti rovnakému obdobiu v roku 2021. Pri pohľade na sektor s elektromobilmi sú však tieto čísla stále veľmi malé. Na tému upozornil portál CarBuyer.

Padlo niekoľko rekordov

Automobilky v Číne totiž exportovali v novembri elektrické vozidlá za neuveriteľných 3,2 miliardy dolárov. To je o rekordných 165 % viac, ako v rovnakom období v roku 2020. Najväčšími importérmi boli európske krajiny, najmä Veľká Británia a Belgicko. Zmieňované európske krajiny prevzali z Číny zhruba 70 % z celkového objemu exportu, píše portál Bloomberg.

Tesla / Flickr - Maurizio Pesce/ Pixabay

Elektromobily sa na celkovom objeme exportu podieľali viac než polovicou rovnako ako v októbri. Celkový export všetkých druhov automobilov dosiahol v novembri ďalší rekord, keď za daný mesiac vyviezla Čína autá za 6 miliárd USD.

Čo sa týka konkrétnych čísel, z Číny v prvých 9 mesiacoch minulého roka odišlo 342 000 elektrických áut, čo predstavuje 29 % všetkých osobných automobilov vyvezených Číny počas tohto obdobia. Oproti predchádzajúcim rokom tak ide o neuveriteľne veľký skok. V roku 2019 totiž elektromobily tvorili len 2 % z celkového exportu vozidiel.

Čína vládne automobilovému priemyslu

Dôvodov dominancie Číny v automobilovom sektore (najmä v sektore s elektromobilmi) je hneď niekoľko. Tým azda najvýznamnejším je dostupnosť materiálov a technológií nevyhnutných na výrobu batérií. Práve od ceny batérií sa vo veľkej miere odvíja aj cena elektromobilov.

Dôkazom dominancie je aj štatistika, ktorú sme zverejnili v samostatnom článku. V nej je jasne vidieť, že do TOP 10 najväčších automobiliek z hľadiska predajov nabíjateľných áut sa prebojovali iba štyria tradiční výrobcovia.

Na prvom mieste sa umiestnila čínska automobilka BYD, ktorá predala viac ako 1 390 000 nabíjateľných vozidiel. Z tradičných automobiliek sa najvyššie umiestnil VW s počtom 319 000 predaných plug-in hybridov a elektromobilov. Do najlepšej desiatky sa dostalo ešte BMW (268 000), Mercedes (225 000) a Kia (185 000).

Renault Group/ Pixabay - niekverlaan

BYD neskrýva záujem o európsky trh, kde chce postaviť továreň na výrobu elektromobilov.  Závod dokonca nemusí byť jeden, ale rovno dva. Vďaka tomu by sa ešte viac zvýšila konkurencia voči tradičným európskym automobilkám.

Za zmienku stojí aj fakt, že jedným z hlavných exportérov je Tesla, ktorá zo svojej továrne v Šanghaji v prvých 9 mesiacoch minulého roka vyexpedovala viac než 160 000 vozidiel. Tie z továrne mierili priamo na medzinárodné trhy. Pre porovnanie, BYD vyviezol len 22 000 vozidiel.

Na rok 2023 však plánuje radikálnu expanziu do medzinárodných trhov, pričom automobila je presvedčená, že v roku 2023 predá celkovo viac než 3 milióny nových áut.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú