Jedna z najväčších výhod elektromobilov spočíva v tom, že batériové auto si môžeš nabiť aj doma. Večer jednoducho pripojíš elektromobil na nabíjačku a ráno odchádzaš s plným autom, čo sa so spaľovákom urobiť nedá. Nová štúdia zverejnená v magazíne Nature však ukazuje, že z nočného nabíjania sa v budúcnosti môže stať veľký problém.
Dnes je na cestách ešte stále pomerne malé množstvo elektromobilov a aj keby si každý majiteľ večer zapojil svoje auto na nabíjačku, na elektrickú sieť to nebude mať výrazný vplyv. Akonáhle sa ale elektromobily rozšíria, nabíjanie veľkého počtu vozidiel naraz, čo sa deje práve podvečer, môže spôsobiť nestabilitu elektrickej siete.
Nabíjanie cez deň môže byť lacnejšie
Ako píše aj portál Washington Post, typický scenár majiteľov elektromobilov vyzerá asi tak, že večer, keď prídu z práce, pripoja svoje auto k wallboxu, aby ho mali ráno nabité a pripravené na jazdu.
Štúdia Standfordskej univerzity tvrdí, že ak bude elektromobilita napredovať tak, ako sa predpokladá, zvýši sa zaťaženie elektrickej siete počas večerných a nočných hodín až o 25 %.
Tento scenár by mohol spôsobiť obrovské problémy so stabilitou napríklad v oblastiach, ktoré sa už dnes musia vysporadúvať s vlnami horúčav. Počas nich totiž klimatizácie fungujú na plné obrátky a výrazne zaťažujú infraštruktúru.
Riešení je hneď niekoľko
Najvyššia záťaž na elektrickú sieť v obytných zónach je v čase medzi 17:00 a 21:00. Ľudia v týchto hodinách chodia domov z práce, zapínajú domáce spotrebiče a ak sa do toho pridá elektromobil, ktorý môže mať pri domácom nabíjaní odber aj 22 kW, skutočne môže nastať problém so stabilitou siete.
Našťastie ale existuje pomerne jednoduché riešenie celej situácie. Už dnes majú poskytovatelia elektrickej energie rôzne smart tarify, kedy je napríklad elektrina počas noci lacnejšia. Smart tarifa by sa dala nastaviť napríklad tak, že polovica domácností by mala lacnejšiu energiu od 22:00 do 2:00 a druhá polovica by mala zlacnenú tarifu od 2:00 do 6:00.
Takýmto jednoduchým spôsobom by boli majitelia elektromobilov motivovaní nabíjať neskoro v noci v čase, kedy majú elektrinu najlacnejšiu, pričom zaťaženie na elektrickú sieť by bolo polovičné oproti tomu, kedy by nabíjali všetci naraz.
Moderné elektromobily sa dajú „naprogramovať“ na presný čas, kedy sa majú začať nabíjať a takisto existujú rôzne smart wallboxy, ktoré sa tiež dajú nastaviť na presný čas nabíjania.
Naša sieť by nápor elektromobilov mala zvládnuť
K téme preťaženia elektrickej siete sa nám v rozhovore vyjadril aj Marek Rolinec, HSE manažér spoločnosti InoBat:
Pri téme preťaženia siete uvediem príklad: ak by sme v roku 2030 mali na Slovensku zaregistrovaných 140 000 elektrických vozidiel, ktoré najazdia ročne priemerne 12 000 kilometrov, znamenalo by to vyššiu spotrebu elektrickej energie o približne 1,1 %, čo nie je žiadnym ohrozením pre bezpečnosť energetickej siete.
Marek Rolinec je takisto zástancom toho, že rozvoj elektrickej siete musí ísť ruka v ruke s rozvojom elektromobility ako takej:
Boli prípady, kedy niektoré krajiny ako napríklad Nemecko či Francúzsko avizovali ohrozenie stability energetickej siete z dôvodu rozmachu elektromobility. Našťastie sa to zaobišlo bez „blackoutu“. Osobne vnímam tieto „nebezpečné udalosti“ pozitívne, pretože vyvolali širokú diskusiu v odborných kruhoch a bolo vypracovaných množstvo štúdii, ako zabezpečiť rozmach elektromobility a neohroziť stabilitu energetickej siete.
Ak bude rozvoj elektromobility postupovať systémovo, ruka v ruke s rozvojom infraštruktúry a v odôvodnených prípadoch posilňovaním energetických zdrojov, pričom sa pristúpi aj k flexibilnému spôsobu nabíjania elektrických vozidiel, blackoutu sa neobávam.
Plánovanie je dôležité
Aj keď podľa odborníkov súčasná sieť nápor elektromobilov znesie, rozumné plánovanie nabíjacej infraštruktúry bude nevyhnutné. Tu je potrebné navrhovať tak, aby vedela regulovať zvýšené dopyty pri vyššom počte súčasne sa nabíjacích elektromobilov.
Nekontrolované nabíjanie totiž môže viesť k veľkým odchýlkam napätia a tým narušiť stabilitu elektrickej siete. Eurelectric vo svojej štúdii prináša niekoľko tipov, ako správne postupovať pri budovaní nových nabíjačiek.
Odporúča inštalovať inteligentné nabíjačky, ktoré by boli medzi sebou prepojené a dokázali medzi sebou komunikovať. Cieľom je riadiť nabíjací výkon tak, aby nedošlo k deformácii siete.
Rozumným riešením je tiež inštalácia zariadení na skladovanie energie, kde by sa energia mimo špičky mohla ukladať a následne, počas maximálnej záťaže, by sa z tejto energie čerpalo.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Konkurujú prémiovým značkám, ale za menej peňazí. Najstaršia čínska automobilka sa ukázala Slovákom
Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
64-ročný Slovák s rodinou ovláda majetok v hodnote 180 miliónov eur. Začínal doručovaním telegramov na Trabante
Slovensko zvažuje úpravu vyplácania 13. dôchodku. V Maďarsku majú aj 14., no seniori sú stále nespokojní
Sociálna poisťovňa sprísnila kontrolu PN. Firmy podozrivých zamestnancov nahlasujú online
Rastlinné jedlá dokážu poškodiť srdce, tvrdia vedci. Niektoré potraviny môžu byť rovnako škodlivé ako fast food
Slovenský tínedžer Michal je nezvestný už dva mesiace. Naposledy ho videli v New Yorku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Konkurujú prémiovým značkám, ale za menej peňazí. Najstaršia čínska automobilka sa ukázala Slovákom
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Zelenskyi otvorene: Iba tieto ničivé zbrane vrátia Putina späť do reality a zmenia vojnu
Viac než 2000 vedcov varuje EÚ: Takáto klimatická politika bude devastačná, vzďaľuje sa faktom
89 rokov si to nikto nevšimol. Študentka urobila prevratný objav, vylepší kľúčový zdroj energie
Nahradia zastarané Tornáda. Štát EÚ chce kúpiť ďalšie stíhačky od USA, ponesú jadrové bomby
Dosiahne rýchlosť 309 km/h a Rusov privedie do šialenstva. Ukrajina našla odpoveď na zákernú zbraň
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP