Jedna z najväčších výhod elektromobilov spočíva v tom, že batériové auto si môžeš nabiť aj doma. Večer jednoducho pripojíš elektromobil na nabíjačku a ráno odchádzaš s plným autom, čo sa so spaľovákom urobiť nedá. Nová štúdia zverejnená v magazíne Nature však ukazuje, že z nočného nabíjania sa v budúcnosti môže stať veľký problém.
Dnes je na cestách ešte stále pomerne malé množstvo elektromobilov a aj keby si každý majiteľ večer zapojil svoje auto na nabíjačku, na elektrickú sieť to nebude mať výrazný vplyv. Akonáhle sa ale elektromobily rozšíria, nabíjanie veľkého počtu vozidiel naraz, čo sa deje práve podvečer, môže spôsobiť nestabilitu elektrickej siete.
Nabíjanie cez deň môže byť lacnejšie
Ako píše aj portál Washington Post, typický scenár majiteľov elektromobilov vyzerá asi tak, že večer, keď prídu z práce, pripoja svoje auto k wallboxu, aby ho mali ráno nabité a pripravené na jazdu.
Štúdia Standfordskej univerzity tvrdí, že ak bude elektromobilita napredovať tak, ako sa predpokladá, zvýši sa zaťaženie elektrickej siete počas večerných a nočných hodín až o 25 %.
Tento scenár by mohol spôsobiť obrovské problémy so stabilitou napríklad v oblastiach, ktoré sa už dnes musia vysporadúvať s vlnami horúčav. Počas nich totiž klimatizácie fungujú na plné obrátky a výrazne zaťažujú infraštruktúru.
Riešení je hneď niekoľko
Najvyššia záťaž na elektrickú sieť v obytných zónach je v čase medzi 17:00 a 21:00. Ľudia v týchto hodinách chodia domov z práce, zapínajú domáce spotrebiče a ak sa do toho pridá elektromobil, ktorý môže mať pri domácom nabíjaní odber aj 22 kW, skutočne môže nastať problém so stabilitou siete.
Našťastie ale existuje pomerne jednoduché riešenie celej situácie. Už dnes majú poskytovatelia elektrickej energie rôzne smart tarify, kedy je napríklad elektrina počas noci lacnejšia. Smart tarifa by sa dala nastaviť napríklad tak, že polovica domácností by mala lacnejšiu energiu od 22:00 do 2:00 a druhá polovica by mala zlacnenú tarifu od 2:00 do 6:00.
Takýmto jednoduchým spôsobom by boli majitelia elektromobilov motivovaní nabíjať neskoro v noci v čase, kedy majú elektrinu najlacnejšiu, pričom zaťaženie na elektrickú sieť by bolo polovičné oproti tomu, kedy by nabíjali všetci naraz.
Moderné elektromobily sa dajú „naprogramovať“ na presný čas, kedy sa majú začať nabíjať a takisto existujú rôzne smart wallboxy, ktoré sa tiež dajú nastaviť na presný čas nabíjania.
Naša sieť by nápor elektromobilov mala zvládnuť
K téme preťaženia elektrickej siete sa nám v rozhovore vyjadril aj Marek Rolinec, HSE manažér spoločnosti InoBat:
Pri téme preťaženia siete uvediem príklad: ak by sme v roku 2030 mali na Slovensku zaregistrovaných 140 000 elektrických vozidiel, ktoré najazdia ročne priemerne 12 000 kilometrov, znamenalo by to vyššiu spotrebu elektrickej energie o približne 1,1 %, čo nie je žiadnym ohrozením pre bezpečnosť energetickej siete.
Marek Rolinec je takisto zástancom toho, že rozvoj elektrickej siete musí ísť ruka v ruke s rozvojom elektromobility ako takej:
Boli prípady, kedy niektoré krajiny ako napríklad Nemecko či Francúzsko avizovali ohrozenie stability energetickej siete z dôvodu rozmachu elektromobility. Našťastie sa to zaobišlo bez „blackoutu“. Osobne vnímam tieto „nebezpečné udalosti“ pozitívne, pretože vyvolali širokú diskusiu v odborných kruhoch a bolo vypracovaných množstvo štúdii, ako zabezpečiť rozmach elektromobility a neohroziť stabilitu energetickej siete.
Ak bude rozvoj elektromobility postupovať systémovo, ruka v ruke s rozvojom infraštruktúry a v odôvodnených prípadoch posilňovaním energetických zdrojov, pričom sa pristúpi aj k flexibilnému spôsobu nabíjania elektrických vozidiel, blackoutu sa neobávam.
Plánovanie je dôležité
Aj keď podľa odborníkov súčasná sieť nápor elektromobilov znesie, rozumné plánovanie nabíjacej infraštruktúry bude nevyhnutné. Tu je potrebné navrhovať tak, aby vedela regulovať zvýšené dopyty pri vyššom počte súčasne sa nabíjacích elektromobilov.
Nekontrolované nabíjanie totiž môže viesť k veľkým odchýlkam napätia a tým narušiť stabilitu elektrickej siete. Eurelectric vo svojej štúdii prináša niekoľko tipov, ako správne postupovať pri budovaní nových nabíjačiek.
Odporúča inštalovať inteligentné nabíjačky, ktoré by boli medzi sebou prepojené a dokázali medzi sebou komunikovať. Cieľom je riadiť nabíjací výkon tak, aby nedošlo k deformácii siete.
Rozumným riešením je tiež inštalácia zariadení na skladovanie energie, kde by sa energia mimo špičky mohla ukladať a následne, počas maximálnej záťaže, by sa z tejto energie čerpalo.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mozgová hmla či výpadky pamäti: Príznaky menopauzy môžu byť tichým varovaním pred zákernou chorobou
Pohoda 2025 odhalila ďalšie veľké meno. Na letisku v Trenčíne vystúpi hudobná ikona
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov zodpovie prvú otázku. Otestuj sa, či by ťa Einstein prijal do svojho klubu fyzikov
Mária sa presťahovala do „krajiny polárnych nocí“: Letenka na Slovensko by vyšla lacnejšie než kaderníčka. Chýbajú mi polievky
Víťazkou prestížnej súťaže je druhýkrát po sebe žena: Slovenka Martina porazila viac ako 200 súťažiacich
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Zlato kleslo najprudšie za posledné týždne. Môže za to dohoda medzi USA a Čínou
Koniec éry inkluzívnych programov v korporáciách? Toto nikto nečakal
Spolupráca cez oceán. EÚ a Japonsko sa zameriavajú na digitálnu suverenitu
Banka vstupuje do AI. Slovenská sporiteľňa chce zodpovedné inovácie
Slovenská veda naberá výkon. Nový superpočítač Perun zmení výskum aj AI
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mozgová hmla či výpadky pamäti: Príznaky menopauzy môžu byť tichým varovaním pred zákernou chorobou
Pohoda 2025 odhalila ďalšie veľké meno. Na letisku v Trenčíne vystúpi hudobná ikona
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov zodpovie prvú otázku. Otestuj sa, či by ťa Einstein prijal do svojho klubu fyzikov
Mária sa presťahovala do „krajiny polárnych nocí“: Letenka na Slovensko by vyšla lacnejšie než kaderníčka. Chýbajú mi polievky
Víťazkou prestížnej súťaže je druhýkrát po sebe žena: Slovenka Martina porazila viac ako 200 súťažiacich
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené