Jedna z najväčších výhod elektromobilov spočíva v tom, že batériové auto si môžeš nabiť aj doma. Večer jednoducho pripojíš elektromobil na nabíjačku a ráno odchádzaš s plným autom, čo sa so spaľovákom urobiť nedá. Nová štúdia zverejnená v magazíne Nature však ukazuje, že z nočného nabíjania sa v budúcnosti môže stať veľký problém.
Dnes je na cestách ešte stále pomerne malé množstvo elektromobilov a aj keby si každý majiteľ večer zapojil svoje auto na nabíjačku, na elektrickú sieť to nebude mať výrazný vplyv. Akonáhle sa ale elektromobily rozšíria, nabíjanie veľkého počtu vozidiel naraz, čo sa deje práve podvečer, môže spôsobiť nestabilitu elektrickej siete.
Nabíjanie cez deň môže byť lacnejšie
Ako píše aj portál Washington Post, typický scenár majiteľov elektromobilov vyzerá asi tak, že večer, keď prídu z práce, pripoja svoje auto k wallboxu, aby ho mali ráno nabité a pripravené na jazdu.
Štúdia Standfordskej univerzity tvrdí, že ak bude elektromobilita napredovať tak, ako sa predpokladá, zvýši sa zaťaženie elektrickej siete počas večerných a nočných hodín až o 25 %.
Tento scenár by mohol spôsobiť obrovské problémy so stabilitou napríklad v oblastiach, ktoré sa už dnes musia vysporadúvať s vlnami horúčav. Počas nich totiž klimatizácie fungujú na plné obrátky a výrazne zaťažujú infraštruktúru.
Riešení je hneď niekoľko
Najvyššia záťaž na elektrickú sieť v obytných zónach je v čase medzi 17:00 a 21:00. Ľudia v týchto hodinách chodia domov z práce, zapínajú domáce spotrebiče a ak sa do toho pridá elektromobil, ktorý môže mať pri domácom nabíjaní odber aj 22 kW, skutočne môže nastať problém so stabilitou siete.
Našťastie ale existuje pomerne jednoduché riešenie celej situácie. Už dnes majú poskytovatelia elektrickej energie rôzne smart tarify, kedy je napríklad elektrina počas noci lacnejšia. Smart tarifa by sa dala nastaviť napríklad tak, že polovica domácností by mala lacnejšiu energiu od 22:00 do 2:00 a druhá polovica by mala zlacnenú tarifu od 2:00 do 6:00.
Takýmto jednoduchým spôsobom by boli majitelia elektromobilov motivovaní nabíjať neskoro v noci v čase, kedy majú elektrinu najlacnejšiu, pričom zaťaženie na elektrickú sieť by bolo polovičné oproti tomu, kedy by nabíjali všetci naraz.
Moderné elektromobily sa dajú „naprogramovať“ na presný čas, kedy sa majú začať nabíjať a takisto existujú rôzne smart wallboxy, ktoré sa tiež dajú nastaviť na presný čas nabíjania.
Naša sieť by nápor elektromobilov mala zvládnuť
K téme preťaženia elektrickej siete sa nám v rozhovore vyjadril aj Marek Rolinec, HSE manažér spoločnosti InoBat:
Pri téme preťaženia siete uvediem príklad: ak by sme v roku 2030 mali na Slovensku zaregistrovaných 140 000 elektrických vozidiel, ktoré najazdia ročne priemerne 12 000 kilometrov, znamenalo by to vyššiu spotrebu elektrickej energie o približne 1,1 %, čo nie je žiadnym ohrozením pre bezpečnosť energetickej siete.
Marek Rolinec je takisto zástancom toho, že rozvoj elektrickej siete musí ísť ruka v ruke s rozvojom elektromobility ako takej:
Boli prípady, kedy niektoré krajiny ako napríklad Nemecko či Francúzsko avizovali ohrozenie stability energetickej siete z dôvodu rozmachu elektromobility. Našťastie sa to zaobišlo bez „blackoutu“. Osobne vnímam tieto „nebezpečné udalosti“ pozitívne, pretože vyvolali širokú diskusiu v odborných kruhoch a bolo vypracovaných množstvo štúdii, ako zabezpečiť rozmach elektromobility a neohroziť stabilitu energetickej siete.
Ak bude rozvoj elektromobility postupovať systémovo, ruka v ruke s rozvojom infraštruktúry a v odôvodnených prípadoch posilňovaním energetických zdrojov, pričom sa pristúpi aj k flexibilnému spôsobu nabíjania elektrických vozidiel, blackoutu sa neobávam.
Plánovanie je dôležité
Aj keď podľa odborníkov súčasná sieť nápor elektromobilov znesie, rozumné plánovanie nabíjacej infraštruktúry bude nevyhnutné. Tu je potrebné navrhovať tak, aby vedela regulovať zvýšené dopyty pri vyššom počte súčasne sa nabíjacích elektromobilov.
Nekontrolované nabíjanie totiž môže viesť k veľkým odchýlkam napätia a tým narušiť stabilitu elektrickej siete. Eurelectric vo svojej štúdii prináša niekoľko tipov, ako správne postupovať pri budovaní nových nabíjačiek.
Odporúča inštalovať inteligentné nabíjačky, ktoré by boli medzi sebou prepojené a dokázali medzi sebou komunikovať. Cieľom je riadiť nabíjací výkon tak, aby nedošlo k deformácii siete.
Rozumným riešením je tiež inštalácia zariadení na skladovanie energie, kde by sa energia mimo špičky mohla ukladať a následne, počas maximálnej záťaže, by sa z tejto energie čerpalo.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné" ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
Skeptici dostali facku. Elektrický Ford prešiel 400 000 km, stav jeho batérie zarazil aj odborníkov
Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensko sa rúti búrková vlna. Experti vydali výstrahy, tieto regióny zasiahne najviac (PREDPOVEĎ)
„Môže nahradiť lieky aj operácie.“ Lukáš vytvoril prístroj, ktorý aktivuje mozgové centrá cez pokožku (ROZHOVOR)
WHO upozorňuje na hrozbu epidémie: Ohrozených je 5,6 miliardy ľudí
MIMORIADNE: Mladého Slováka, ktorý zmizol v Grécku, našli mŕtveho. Hľadali ho rok
Zomrel Ozzy Osbourne: Legendárny kráľ heavy metalu odišiel len pár týždňov po svojom rozlúčkovom koncerte
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Škoda všetkých prekvapila. Nové EV s dojazdom 520 km bude chcieť každý, ale dostane ho len pár vyvolených
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Škoda všetkých prekvapila. Nové EV s dojazdom 520 km bude chcieť každý, ale dostane ho len pár vyvolených
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
- Škoda všetkých prekvapila. Nové EV s dojazdom 520 km bude chcieť každý, ale dostane ho len pár vyvolených
Kataster napadli pred pol rokom, no odpovede stále chýbajú. Štát o útoku mlčí a verejnosť tápe
Technologický gigant zarába ako nikdy. SAP v druhom štvrťroku zvýšil zisk o 37 %
Obrovský asteroid môže naraziť do Mesiaca. Zem čaká najväčší vesmírny dážď za 5 000 rokov
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu nakúpi zbrane za vyše 2 miliardy eur
Pred 10 rokmi vyvolala obrovský ošiaľ. Táto planéta stále vzbudzuje nádej na „druhú Zem“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP