Vyspelé ázijské krajiny prekvapili. Prečo nechcú ísť smerom elektromobilov?
Tri najväčšie ekonomiky Ázie – Čína, Japonsko a Južná Kórea – si stanovili ambiciózne ciele v otázke rozvoja bezemisnej vodíkovej automobilovej dopravy. Podľa agentúry Reuters plánuje každá z týchto krajín v nasledujúcom desaťročí dostať na cesty milióny áut s palivovými článkami. Bude to chcieť investície za miliardy dolárov.
Autá bez emisií sa v súčasnosti vyvíjajú dvomi smermi – elektrické vozidlá a batérie (BEV) a vodíkové palivové články (FCV). Vodíkové automobily vstúpili na trh o čosi neskôr ako elektromobily s batériami a doteraz sú v ponuke iba štyri takéto modely.
Aj napriek aktuálnej prevahe BEV majú vodíkové automobily veľa priaznivcov, ktorí tvrdia, že vodík je pre autá najčistejším zdrojom energie. Podľa ich názoru spolu s rozvojom infraštruktúry čerpacích staníc budú FCV získavať čoraz väčšiu popularitu. Z tohto predpokladu vychádzajú aj japonské, čínske a juhokórejské úrady.
Ambiciózne ciele
Čína je jednoznačne najväčším automobilovým trhom sveta s ročným predajom okolo 28 miliónov vozidiel. Vláda plánuje, že do roku 2030 sa na čínskych cestách objaví viac ako milión vozidiel na palivové články. V súčasnosti ich je okolo 1500, väčšina z nich sú autobusy.
Japonci kupujú ročne viac ako 5 miliónov áut, no doteraz sa na japonské cesty dostalo 3 400 FCV. Japonská vláda však predpovedá, že do roku 2030 ich počet narastie na 800 000 vozidiel poháňaných vodíkom.
Premiér Šinzó Abe a jeho vláda po vyhlásení dlhodobého plánu s názvom Strategický plán vodíkové a palivové články v tejto otázke úzko spolupracuje s domácimi aj zahraničnými spoločnosťami – predovšetkým s Toyotou, Nissanom a Hondou, ale aj s výrobcami palív a priemyselných plynov (Air Liquide Japan, JXTG Nippon Oil & Energy, Tokyo Gas Co.) a dodávateľmi elektrickej energie (Idemitsu Kosan).
Juhokórejský trh s automobilmi je asi tretinový v porovnaní s japonským. Napriek tomu sú plány krajiny v otázke vodíkových automobilov ešte ambicióznejšie – 850 000 FCV do roku 2030. V minulom roku juhokórejskí zákazníci kúpili takmer 900 vodíkom poháňaných vozidiel.
Stovky kilometrov na jedno tankovanie
Zástancovia vodíka zdôrazňujú, že ide o čisté palivo, ktoré priamo vyrába elektrickú energiu v palivových článkoch v reakcii s kyslíkom a vedľajším produktom je čistá voda. Výhodou tohto plynu je aj to, že sa môže vyrábať niekoľkými spôsobmi s využitím obnoviteľnej energie, vrátane vody, metánu, alebo z odpadu. Japonsko, ktoré nemá zdroje nerastných surovín, považuje vodík za spôsob, ako zabezpečiť svoju energetickú bezpečnosť a nezávislosť od externých dodávateľov fosílnych palív.
Argumentom pre vozidlá na vodíkový pohon je aj možnosť prejsť niekoľko stoviek kilometrov na jedno tankovanie (podobne ako autom so spaľovacím motorom) bez ohľadu na teplotu vzduchu, zatiaľ čo dosah priemerného automobilu poháňaného batériou nie je uspokojivý a počas mrazu klesá. Ďalšou komplikáciou je nabíjanie batérie, ktorá v prípade BEV trvá najmenej desiatky minút, oproti niekoľkominútovému doplneniu paliva do vodíkovej nádrže alebo palivovej nádrže.
Japonci aj Číňania vnímajú BEV a FCV ako doplnkové riešenia, ktoré si nebudú konkurovať, ale obsadia iné segmenty trhu. Batériový pohon má šancu uspieť v mestských automobiloch a v car-sharingu (zdieľaných autách).
Vodík má zasa mnoho výhod v prípade veľkých vozidiel, ako sú autobusy a nákladné autá, a v doprave na veľké vzdialenosti. Preto sa zameriavajú na mestské vodíkové autobusy ako je Toyota SORA. Pohon palivových článkov s nádržami z uhlíkových vlákien je omnoho ľahší ako sú batérie, ktoré by v prípade veľkých nákladných vozidiel či autobusov zaberali značnú časť kapacity vozidla.
Hlavní hráči na trhu
Uviesť na trh osobné auto na vodík bolo až doteraz schopných iba málo výrobcov. V roku 2014 odštartovala spoločnosť Toyota predaj sedanu strednej veľkosti Mirai. Celkový predaj tohto modelu sa pomaly blíži k 10 000 exemplárom.
Od marca uplynulého roku ponúka spoločnosť Hyundai crossover Nexo a doteraz predal takmer 2900 kusov nového modelu. Predchádzajúci FCV v ponuke kórejskej značky, čiže vodíková obmena modelu ix35/Tucson, dosiahla celkový predaj 900 exemplárov. Model Honda Clarity Fuel Cell je dostupný výlučne na lízing a Mercedes-Benz GLC F-CELL ponúkli iba obmedzenému množstvu klientov z podnikového a verejného sektoru.
Väčší výber sa objavil na autobusovom trhu. Toyota a Hyundai ponúkajú svoje vlastné modely a dodávajú pohony aj výrobcom autobusov v iných krajinách, napríklad v Číne a v Španielsku. Niektorí čínski producenti, napríklad štátny SAIC Motor alebo Geely Auto Group vyvinuli svoje vlastné vozidlá tohto typu. Toyota už získala prvú objednávku veľkých nákladných vozidiel na vodíkový pohon pre prístav v Los Angeles a v Japonsku pracujú vo flotile obchodov Seven Eleven dodávky poháňané palivovými článkami vyvinuté touto značkou.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
Najobľúbenejší spaľovák prerobili na EV. Mercedes ukázal auto, ktoré dobyje európsky trh
Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tragická zrážka kamióna s autobusom: Zranilo sa 28 osôb, zasahoval vrtuľník
78-ročný profesor má pamäť ostrú ako britva. Odhalil päť návykov, ktoré mu pomáhajú udržať mentálnu sviežosť
Najhodnotnejšie slovenské a české firmy: Rebríčku kraľuje spoločnosť s hodnotou 16 miliárd eur
Rodinná anamnéza rakoviny: Vedci odhalili 6 kľúčových faktorov, ktoré môžu predísť jej vzniku
Prídeme o ďalšie sviatky? Vláda v rámci konsolidácie zvažuje takýto scenár, v hre môže byť až šesť dní
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Volkswagen priznal veľký omyl. Ich elektromobily boli „chladničky na kolesách“, prídu radikálne zmeny
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Inšpiroval ich Kotlár? Nemecko spúšťa vyšetrovanie pandémie COVID-19
AKTUÁLNE: NCZI hlási veľký výpadok. Nefungujú všetky elektronické služby
Rusi sa zrejme vrátia na Slovensko. Fico ich chce zapojiť do jadrového projektu desaťročia
Západ vstúpil do nesprávnych vôd. Okolo kľúčového ostrova Ázie to vrie, Čína hovorí o provokácii
Svet sa rúti do jadrového rizika. Počet krajín s jadrovými zbraňami je alarmujúci, vznikajú nové veľmoci
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP