Vyšetrovatelia Európskej komisie v najbližších týždňoch preveria čínske automobilky v rámci vyšetrovania štátnych dotácií pre ázijských výrobcov elektromobilov. Na základe výsledkov sa Komisia rozhodne, či zavedie represívne clá na ochranu európskych výrobcov elektrických vozidiel (EV). Uviedli to tri zdroje zapojené do procesu, ktoré nechceli byť menované. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.
Inšpektori navštívia BYD, Geely a SAIC, uviedli dva zdroje, pričom podľa jedného z nich sa vyšetrovanie nedotkne zahraničných značiek vyrábaných v Číne, ako sú Tesla, Renault a BMW.
Vyšetrovanie, ktoré sa začalo vlani v októbri a má trvať 13 mesiacov, sa snaží zistiť, či lacnejšie elektromobily vyrobené v Číne nespravodlivo profitujú zo štátnych dotácií. Čína označila tieto kroky za protekcionistické. Viedli aj k zvýšeniu napätia medzi Pekingom a Európskou úniou (EÚ).
Európska komisia, čínske ministerstvo obchodu, BYD a SAIC zatiaľ nereagovali na žiadosti o komentár. Automobilka Geely odmietla správu komentovať, ale pripomenula svoje októbrové vyhlásenie, že spoločnosť dodržiavala všetky zákony a podporuje spravodlivú hospodársku súťaž na celom svete.
Jeden zo zdrojov tvrdí, že vyšetrovatelia už dorazili do Číny, zatiaľ čo iný uviedol, že návštevy sú naplánované na tento mesiac a február.
Návštevy slúžia na overovanie priamo na mieste odpovedí, ktoré výrobcovia automobilov poskytli v dotazníkoch, uviedol jeden zdroj. Európska komisia v dokumentoch k vyšetrovaniu uvádza, že je v „počiatočnej fáze“, pričom overovacie návštevy sa majú uskutočniť do 11. apríla.
Minulý týždeň začala Čína vyšetrovať, či EÚ nedodáva na čínsky trh koňak za dumpingové ceny. Zdá sa, že tento krok je zameraný na Francúzsko, ktoré podporuje vyšetrovanie dotácií na elektromobily. Medzi obľúbené čínske modely vyvážané do Európy patria MG od SAIC a Volvo od Geely.
Podiel vozidiel vyrobených v Číne na trhu elektrických vozidiel v EÚ vzrástol na 8 %. V roku 2025 by mohol dosiahnuť 15 %, pričom čínske elektrické vozidlá sa zvyčajne predávajú o 20 % lacnejšie ako modely vyrobené v EÚ.
Vzťahy medzi Čínou a EÚ sú napäté aj v dôsledku úzkych väzieb Pekingu s Moskvou po ruskej invázii na Ukrajinu. EÚ sa snaží znížiť svoju závislosť od druhej najväčšej svetovej ekonomiky, najmä pokiaľ ide o materiály a produkty potrebné na jej ekologickú transformáciu.
Čínski výrobcovia elektrických vozidiel, od lídra na trhu BYD až po menších rivalov Xpeng a Nio, zároveň zintenzívňujú snahy o expanziu do zámoria, keďže konkurencia na domácom trhu stúpa a rast sa zmierňuje. Pre mnohých z nich je predaj v Európe prioritou.
Podľa predbežných odhadov Čína minulý rok predbehla Japonsko a stala sa najväčším svetovým exportérom áut, pričom vyviezla 5,26 milióna vozidiel. Uviedla to tento týždeň čínska automobilová asociácia CPCA.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Legendárne kúpele zatvárajú brány. Slováci ich milovali pre liečivú vodu a unikátnu architektúru
69-ročný Slovák s majetkom 270 miliónov eur: Najväčšia výhoda mojej generácie bola, že sme boli pri prerozdeľovaní majetku
PRIESKUM: PS stúpa na historické maximum, Smer padá po konsolidačnom balíčku
Rusko je už vo „fáze nula“ vojny s NATO, varuje prestížny think-tank: Toto sú 3 znaky, ktoré to dokazujú
Erik Kaliňák priznal, že premiéra trápia následky atentátu: „Niekedy to telo nepoberie“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP