Vyšetrovatelia Európskej komisie v najbližších týždňoch preveria čínske automobilky v rámci vyšetrovania štátnych dotácií pre ázijských výrobcov elektromobilov. Na základe výsledkov sa Komisia rozhodne, či zavedie represívne clá na ochranu európskych výrobcov elektrických vozidiel (EV). Uviedli to tri zdroje zapojené do procesu, ktoré nechceli byť menované. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.
Inšpektori navštívia BYD, Geely a SAIC, uviedli dva zdroje, pričom podľa jedného z nich sa vyšetrovanie nedotkne zahraničných značiek vyrábaných v Číne, ako sú Tesla, Renault a BMW.
Vyšetrovanie, ktoré sa začalo vlani v októbri a má trvať 13 mesiacov, sa snaží zistiť, či lacnejšie elektromobily vyrobené v Číne nespravodlivo profitujú zo štátnych dotácií. Čína označila tieto kroky za protekcionistické. Viedli aj k zvýšeniu napätia medzi Pekingom a Európskou úniou (EÚ).
Európska komisia, čínske ministerstvo obchodu, BYD a SAIC zatiaľ nereagovali na žiadosti o komentár. Automobilka Geely odmietla správu komentovať, ale pripomenula svoje októbrové vyhlásenie, že spoločnosť dodržiavala všetky zákony a podporuje spravodlivú hospodársku súťaž na celom svete.
Jeden zo zdrojov tvrdí, že vyšetrovatelia už dorazili do Číny, zatiaľ čo iný uviedol, že návštevy sú naplánované na tento mesiac a február.
Návštevy slúžia na overovanie priamo na mieste odpovedí, ktoré výrobcovia automobilov poskytli v dotazníkoch, uviedol jeden zdroj. Európska komisia v dokumentoch k vyšetrovaniu uvádza, že je v „počiatočnej fáze“, pričom overovacie návštevy sa majú uskutočniť do 11. apríla.
Minulý týždeň začala Čína vyšetrovať, či EÚ nedodáva na čínsky trh koňak za dumpingové ceny. Zdá sa, že tento krok je zameraný na Francúzsko, ktoré podporuje vyšetrovanie dotácií na elektromobily. Medzi obľúbené čínske modely vyvážané do Európy patria MG od SAIC a Volvo od Geely.
Podiel vozidiel vyrobených v Číne na trhu elektrických vozidiel v EÚ vzrástol na 8 %. V roku 2025 by mohol dosiahnuť 15 %, pričom čínske elektrické vozidlá sa zvyčajne predávajú o 20 % lacnejšie ako modely vyrobené v EÚ.
Vzťahy medzi Čínou a EÚ sú napäté aj v dôsledku úzkych väzieb Pekingu s Moskvou po ruskej invázii na Ukrajinu. EÚ sa snaží znížiť svoju závislosť od druhej najväčšej svetovej ekonomiky, najmä pokiaľ ide o materiály a produkty potrebné na jej ekologickú transformáciu.
Čínski výrobcovia elektrických vozidiel, od lídra na trhu BYD až po menších rivalov Xpeng a Nio, zároveň zintenzívňujú snahy o expanziu do zámoria, keďže konkurencia na domácom trhu stúpa a rast sa zmierňuje. Pre mnohých z nich je predaj v Európe prioritou.
Podľa predbežných odhadov Čína minulý rok predbehla Japonsko a stala sa najväčším svetovým exportérom áut, pričom vyviezla 5,26 milióna vozidiel. Uviedla to tento týždeň čínska automobilová asociácia CPCA.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ukrajina a Maďarsko v ostrom spore: „Vyzývame Zelenského, aby sa prestal vyhrážať“
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Slovenským hubárom hrozí pokuta a väzenie: Podceňujú jednu dôležitú vec
Nová nočná mora pre Putina: NATO predstavilo „kráľa bitiek“, raketový systém má dolet 700 km
Vláda plánuje zrušiť ďalšie štyri sviatky: Tvrdí Progresívne Slovensko
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP