Vyšetrovatelia Európskej komisie v najbližších týždňoch preveria čínske automobilky v rámci vyšetrovania štátnych dotácií pre ázijských výrobcov elektromobilov. Na základe výsledkov sa Komisia rozhodne, či zavedie represívne clá na ochranu európskych výrobcov elektrických vozidiel (EV). Uviedli to tri zdroje zapojené do procesu, ktoré nechceli byť menované. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.
Inšpektori navštívia BYD, Geely a SAIC, uviedli dva zdroje, pričom podľa jedného z nich sa vyšetrovanie nedotkne zahraničných značiek vyrábaných v Číne, ako sú Tesla, Renault a BMW.
Vyšetrovanie, ktoré sa začalo vlani v októbri a má trvať 13 mesiacov, sa snaží zistiť, či lacnejšie elektromobily vyrobené v Číne nespravodlivo profitujú zo štátnych dotácií. Čína označila tieto kroky za protekcionistické. Viedli aj k zvýšeniu napätia medzi Pekingom a Európskou úniou (EÚ).
Európska komisia, čínske ministerstvo obchodu, BYD a SAIC zatiaľ nereagovali na žiadosti o komentár. Automobilka Geely odmietla správu komentovať, ale pripomenula svoje októbrové vyhlásenie, že spoločnosť dodržiavala všetky zákony a podporuje spravodlivú hospodársku súťaž na celom svete.
Jeden zo zdrojov tvrdí, že vyšetrovatelia už dorazili do Číny, zatiaľ čo iný uviedol, že návštevy sú naplánované na tento mesiac a február.
Návštevy slúžia na overovanie priamo na mieste odpovedí, ktoré výrobcovia automobilov poskytli v dotazníkoch, uviedol jeden zdroj. Európska komisia v dokumentoch k vyšetrovaniu uvádza, že je v „počiatočnej fáze“, pričom overovacie návštevy sa majú uskutočniť do 11. apríla.
Minulý týždeň začala Čína vyšetrovať, či EÚ nedodáva na čínsky trh koňak za dumpingové ceny. Zdá sa, že tento krok je zameraný na Francúzsko, ktoré podporuje vyšetrovanie dotácií na elektromobily. Medzi obľúbené čínske modely vyvážané do Európy patria MG od SAIC a Volvo od Geely.
Podiel vozidiel vyrobených v Číne na trhu elektrických vozidiel v EÚ vzrástol na 8 %. V roku 2025 by mohol dosiahnuť 15 %, pričom čínske elektrické vozidlá sa zvyčajne predávajú o 20 % lacnejšie ako modely vyrobené v EÚ.
Vzťahy medzi Čínou a EÚ sú napäté aj v dôsledku úzkych väzieb Pekingu s Moskvou po ruskej invázii na Ukrajinu. EÚ sa snaží znížiť svoju závislosť od druhej najväčšej svetovej ekonomiky, najmä pokiaľ ide o materiály a produkty potrebné na jej ekologickú transformáciu.
Čínski výrobcovia elektrických vozidiel, od lídra na trhu BYD až po menších rivalov Xpeng a Nio, zároveň zintenzívňujú snahy o expanziu do zámoria, keďže konkurencia na domácom trhu stúpa a rast sa zmierňuje. Pre mnohých z nich je predaj v Európe prioritou.
Podľa predbežných odhadov Čína minulý rok predbehla Japonsko a stala sa najväčším svetovým exportérom áut, pričom vyviezla 5,26 milióna vozidiel. Uviedla to tento týždeň čínska automobilová asociácia CPCA.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP