Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
Nemecká spolková republika stojí na prahu významnej priemyselnej metamorfózy, ktorej cieľom je premena tradičných banských oblastí na technologické uzly zamerané na pokročilé systémy skladovania energie. Spolkové ministerstvo hospodárstva a ochrany klímy prostredníctvom programu STARK iniciuje masívne investičné stimuly, ktoré majú za úlohu nielen revitalizovať ekonomiku po útlme ťažby uhlia, ale predovšetkým zabezpečiť technologickú suverenitu Európy v oblasti batériových technológií, píše Electrive.
Príde efektívna recyklácia
Celkový objem investícií dosahujúci hranicu šesťsto miliónov eur smeruje do vybudovania komplexného dodávateľského reťazca, ktorý zahŕňa všetko od rafinácie surovín cez výrobu článkov až po ich finálnu recykláciu.
Kľúčovým prvkom tejto stratégie je inovatívny prístup k recyklácii materiálov, ktorý v meste Dormagen realizuje spoločnosť Cylib. V rýnskom uhoľnom revíri vzniká prvé európske zariadenie špecializované na recykláciu lítium železo fosfátových batérií, známych pod skratkou LFP. Tento typ akumulátorov je z hľadiska termodynamickej stability bezpečnejší než bežné nikel mangán kobaltové články, no ich recyklácia bola doposiaľ ekonomicky náročná pre nižšiu hodnotu obsiahnutých kovov.
Nový závod s ročnou spracovateľskou kapacitou tridsaťtisíc ton materiálu však prichádza s riešením postaveným na hydrometalurgii. Na rozdiel od energeticky náročnej pyrometalurgie, ktorá využíva vysoké teploty tavenia, hydrometalurgický proces využíva vodné roztoky kyselín a zásad na selektívne vylúhovanie kovov. Táto metóda umožňuje dosiahnuť až deväťdesiatpercentnú mieru spätného získavania materiálov a zároveň znižuje uhlíkovú stopu procesu o tridsať percent v porovnaní s konvenčnými metódami.
Finančná injekcia vo výške viac ako šesťdesiattri miliónov eur tak podporí nielen vznik stoosemdesiatich priamych pracovných miest, ale aj udržanie kritických surovín v obehu európskej ekonomiky.
Vyrobia aj stacionárne úložiská
Nemenej dôležitou súčasťou tohto ekosystému je chemická úprava primárnych surovín. V stredonemeckej oblasti Bitterfeld Wolfen rozširuje svoje kapacity spoločnosť AMG Lithium. Cieľom je vybudovanie produkčnej linky schopnej ročne vyrobiť dvadsaťtisíc ton hydroxidu lítneho v kvalite vhodnej pre batérie.
Toto množstvo korešponduje s výrobou akumulátorov o celkovej kapacite tridsaťštyri gigawatthodín. Technologická inovácia v tomto prípade spočíva v optimalizovanom procese spracovania a opätovného využitia oxidu vápenatého, čo je kľúčové činidlo pri konverzii spoduménového koncentrátu na finálnu lítiovú soľ. Tento krok je nevyhnutný pre zníženie množstva odpadu a zvýšenie efektivity celého reťazca.

V lužickom uhoľnom regióne, konkrétne v priemyselnom parku Schwarze Pumpe, sa pozornosť obracia k alternatívnym chemickým zloženiam batérií. Spoločnosť Altech Batteries GmbH tu buduje závod na výrobu stacionárnych úložísk energie, ktoré využívajú technológiu sodíkovo chloridových batérií v pevnej fáze. Tieto systémy, často označované ako soľné batérie, nahrádzajú tekutý elektrolyt pevnou keramickou membránou, ktorá umožňuje prechod sodíkových iónov.
Hlavnou výhodou tejto technológie je absencia kritických kovov ako lítium či kobalt a využitie bežne dostupnej kuchynskej soli. Keďže ide o batérie určené primárne pre stacionárne použitie a nie pre elektromobilitu, ich vyššia prevádzková teplota nie je prekážkou, ale vlastnosťou systému. Projekt v lokalite Spreetal sa vyznačuje plne regionalizovaným dodávateľským reťazcom, čím sa minimalizuje závislosť na importovaných surovinách a zvyšuje sa odolnosť nemeckého priemyslu voči globálnym výpadkom.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

230 minút meškania a chaos na trati. Nečakaná situácia masívne ochromila dopravu z Česka
PREMIUMMichal Strnad mieri na vrchol Európy. Z firmy chce vybudovať najväčšie obranné impérium kontinentu

Obezita nemusí byť len o jedle. Vedci našli faktor, ktorý má doma takmer každý z nás a ignoruje ho

„Fico by bol vynikajúci prezident,“ vyhlásil Kaliňák. Pellegrini už podporu Smeru nemá, dôveru stratil aj u SNS

Vianočná predpoveď sa radikálne mení. V týchto regiónoch Slovenska môže nasnežiť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
Drvivá väčšina Slovákov nerozozná podvodný e-shop, ukazuje prieskum
Až štvrtina detí vykazuje závislosť na sociálnych sieťach, upozorňuje komisár pre deti
Nepríjemnosť pre Putina. Čoraz viac obyvateľov európskeho štátu podporuje vyslanie vojakov na Ukrajinu
Turci riešia nepríjemné incidenty v krajine. Rusi im posielajú bezpilotné „darčeky“
Musk opäť posunul technológiu dopredu. Tesla predstavila verejnosti humanoida
Ukrajina môže uloviť ďalšie ruské klenoty. Moskva poslala vojakom dva strategické zbrane
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

230 minút meškania a chaos na trati. Nečakaná situácia masívne ochromila dopravu z Česka
PREMIUMMichal Strnad mieri na vrchol Európy. Z firmy chce vybudovať najväčšie obranné impérium kontinentu

Obezita nemusí byť len o jedle. Vedci našli faktor, ktorý má doma takmer každý z nás a ignoruje ho

„Fico by bol vynikajúci prezident,“ vyhlásil Kaliňák. Pellegrini už podporu Smeru nemá, dôveru stratil aj u SNS

