Vyplávali na povrch ďalšie špinavé triky. V TDI využil VW nezákonné softvérové nastavenie
Kauza dieselgate nie je ani po rokoch od odhalenia pochybných praktík nemeckého VW úplne uzavretá. Nedávno vyšli najavo ďalšie podrobnosti, ktoré ukazujú na to, že automobilka mohla pri meraní emisií podvádzať aj inými spôsobmi.
Naznačuje to stanovisko súdneho poradcu európskeho Súdneho dvora. Ten uznal, že softvérové nastavenie dieselových motorov, ktoré Volkswagen prezentoval ako „ochranu proti náhlemu poškodeniu motora“, nie je legálne. O téme ako prvá informovala agentúra Reuters, upozornil na to Autonews.com.
V dlhoročnom procese proti nemeckej automobilke tak padlo nové rozhodnutie, podľa ktorého VW využíval vo svojich autách nelegálne softvérové riešenie. To spôsobovalo teplotné okno v prípade ventilu pre recykláciu spalín z dieselového motora, ktorý podľa nastavenia softvéru nepracoval v určitých situáciách.
VW upravil softvér EGR ventilu. Nepracoval za každých podmienok
Volkswagen mal softvér nastaviť tak, aby EGR ventil (slúži na vracanie časti výfukových spalín späť do motora, kde sa ich množstvo znižuje opätovnou recykláciou) fungoval iba pokiaľ vozidlo jazdilo v teplotách okolia od 15 do 33 °C a nadmorskej výške do 1 000 metrov nad morom. V opačnom prípade sa mal ventil vypnúť a posielať tak emisie priamo von. Kvôli tomu tak dochádzalo k zvýšeniu objemu emisií NOx počas jazdy mimo stanovených podmienok. Asi ti je jasné, že laboratórne testy emisií pravdepodobne toto okno naopak spĺňali.
Podľa Volkswagenu bolo takéto softvérové nastavenie prijateľné a argumentoval tým, že ho využil, aby zabránil „náhlemu a bezprostrednému poškodeniu motora“. Prípad, ktorý na súd priniesli rakúski spotrebitelia, tak dostal zaujímavé rozuzlenie, ktoré môže indikovať ďalšie pokračovanie kauzy Dieselgate.
Pokiaľ totižto Súdny dvor EÚ zistenie potvrdí, pôjde o ďalší prípad v sérii káuz, ktoré značne poškodili nielen meno celého VW (vrátane Audi) ale aj povesť samotných dieselových motorov ako takých v roku 2015. Súdny dvor pritom zvykne prihliadať na zistenia a odporúčania poradcu, no nemusí tomu tak byť v každom prípade. Spotrebitelia, ktorí prišli na súd s týmto prípadom, tvrdia, že sa jedná o zakázané riešenie, za ktoré by mali byť vlastníci dotknutých vozidiel značky odškodnení.
NEPREHLIADNI
Volkswagen naďalej platí odškodné za emisný škandál. Kompenzovať musí vodičov v ďalšej krajine EÚ
Ventil pre recykláciu spalín môže VW narobiť ešte nemalé problémy
Generálny prokurátor Athanasios Rantos pritom poznamenal, že podľa rozhodnutia súdu je softvér na manipuláciu s emisiami nezákonný, aj keby mal slúžiť na ochranu motora. Podľa neho bolo takéto softvérové riešenie zároveň nevhodné pre jazdné podmienky v Rakúsku, kde podľa oficiálnych štatistík dosahuje priemerná teplota často hodnoty pod 15 °C.
Kvôli topografii Rakúska a Nemecka vodiči navyše často jazdia na cestách vo vyššej nadmorskej výške ako 1000 m, kvôli čomu by bol EGR ventil často vypnutý. VW však prehlásil, že svoje softvérové riešenie v autách plánuje naďalej brániť a používať ho ako „ochranu“ proti poškodeniu motora, pričom neplánuje platiť spotrebiteľom žiadne odškodné.
Obhajcovia spotrebiteľov si ale naďalej stoja za svojim a tvrdia, že „VW v tomto očividne opäť nezákonne podvádzal“, podotkol portál Auto.oe24.at. Ak by sa súd riadil spomenutým stanoviskom, mohlo by to podľa obhajcov znamenať, že 10 000 žalobcov v hromadnej žalobe dostane novú nádej na vysporiadanie v tejto emisnej kauze.
NEPREHLIADNI
Ekologické ciele navrhované Európskou komisiou sú pre Volkswagen dosiahnuteľné
Argumentovať môžu aj tým, že za takéto vozidlá zaplatili príliš veľa a v najhoršom prípade by im v budúcnosti hrozila strata registrácie a prípadné náklady spojené s dostatočnou úpravou vozidiel. V takýto prípadoch by to potom viedlo k ďalším miliardovým platbám zo strany VW, podotkol vo svojom vyjadrení Thomas Hirmke, vedúci právneho oddelenia Asociácie spotrebiteľských informácií.
Z dostupných správ pritom nie je jasné, či bol EGR-gate len súčasťou skladačky dieselgate a netýka sa teda ostatných vozidiel, alebo ide o nový problém, ktorý by mohol postihovať aj iných, či nebodaj súčasných zákazníkov s novšími vozidlami koncernu.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
Autá zo Slovenska si podmanili trh. Svetová automobilka pokorila významný rekord vo výrobe
Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Už žiadne šmyky a menej kolízií. Tieto inteligentné pneumatiky presne vedia, kedy zabrzdiť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predlžuje život až o 60 %: Milionár Bryan Johnson vysadil kontroverzný doplnok. Robil mu vážne problémy
Rodinný ranč a večera pod krištáľovým lustrom. Toto je TOP 5 reštaurácií v Prešovskom kraji
124-ročná Číňanka prezradila tajomstvo svojej dlhovekosti. Nedá naň dopustiť, lekári krútia hlavou
Najchladnejšia zima za posledné roky: La Niña natiahne mrazy na našom území, varujú experti
Bitcoin na 150 000 dolároch určite nezastaví. Podľa analytika mieri podstatne vyššie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
-
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
Je teória strún skutočná? Výpočty vedcov prinášajú nádej, ktorá môže prepísať fyziku
Veľké otrasy vo vedeckom svete: Nový druh dávneho živočícha má byť len veľký podvod
Armáda USA dostane desivé vylepšenie. Nasadia AI technológie, ktoré budú vyhrávať vojny
Astronómia je v ohrození. Vodíkový projekt môže zatieniť svetovú ikonu na pozorovanie vesmíru
Milióny ľudí o nej nevie. Skrytá funkcia iPhonu rozpozná rastliny aj svetové pamiatky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predlžuje život až o 60 %: Milionár Bryan Johnson vysadil kontroverzný doplnok. Robil mu vážne problémy
Rodinný ranč a večera pod krištáľovým lustrom. Toto je TOP 5 reštaurácií v Prešovskom kraji
124-ročná Číňanka prezradila tajomstvo svojej dlhovekosti. Nedá naň dopustiť, lekári krútia hlavou
Najchladnejšia zima za posledné roky: La Niña natiahne mrazy na našom území, varujú experti
Bitcoin na 150 000 dolároch určite nezastaví. Podľa analytika mieri podstatne vyššie
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené