94-ročný vynálezca Li-Ion batérií prišiel s dokonalejším riešením! Jeho nové batérie budú perfektné
Batérie sú v modernom svete jedným z najpoužívanejších zdrojov energie. Nájdeme ich v bežne používaných zariadeniach, medzi ktoré sa radia smartfóny, notebooky, ale aj elektrické autá. Technológiu Li-Ion batérií pred rokmi vynašiel teraz už 94-ročný inžinier John Goodenough.
Univerzitný profesor z Texasu, John Goodenough, aj vo svojom vysokom veku stále pracuje a tentokrát sa jeho výskum zameriava na nové batérie. V spolupráci s výskumníčkou Mariou Helenou Bragovou sa mu podarilo vyvinúť prvý typ batérie s pevnými článkami. Táto nová technológia poskytuje batériám dlhšiu životnosť, rýchlejšie dopĺňanie energie a popritom budú batérie aj omnoho bezpečnejšie. Batérie vyrobené touto technológiou majú tiež vyššiu hustotu energie a sú nehorľavé.
zdroj fotografie: Android Central
Výsledky výskumu ukázali, že batérie profesora Goodenougha majú aspoň 3-krát vyššiu hustotu energie ako dnešné lítium-iónové akumulátory. Vyššia hustota energie znamená, že zariadenia poháňané týmto typom batérie budú môcť fungovať na jedno nabitie omnoho dlhšie. Medzi ďalšie pozitívne vlastnosti patrí aj vyšší počet nabíjacích cyklov. Vďaka tomu sa životnosť batérie predĺži niekoľkonásobne.
Pre dnešné automobily a ďalšie zariadenia poháňané akumulátormi je kľúčovým parametrom najmä cena, hustota energie, rýchlosť nabíjania a vybíjania. Veríme, že náš objav a výskum prinesie riešenia pre mnoho problémov, ktoré sa týkajú batérií používaných v týchto dňoch.“ – John Goodenough
zdroj fotografie: fptshop.com.vn
Dnešné lítium-iónové batérie využívajú na prenos elektrónov zo záporného pólu (anódy) na kladný pól (katódu) tekutinu zvanú elektrolyt. Pokiaľ sú tieto batérie nabíjané príliš rýchlo, môže dochádzať k ich poškodeniu a následnému vznieteniu. Nový výskum sa ale nespolieha na obyčajný elektrolyt, ale na nový, sklenený typ elektrolytu. Ten umožňuje využitie kovovej anódy bez toho, aby sa v batérii vytvárali mikroskopické poškodenia. Pri testovaní vydržali batérie s touto technológiou až 1200 nabíjacích cyklov.
zdroj fotografie: autoblog.com
Sklenený elektrolyt má vysokú vodivosť a môže pracovať až pri teplote -20°, čo zabezpečí bezproblémovú prevádzku aj v zimných mesiacoch. Jedná sa o prvý typ batérie s pevnými článkami, ktorá môže pracovať pri tak nízkej teplote. Nový sklenený elektrolyt taktiež zjednodušuje celkovú výrobu batérie. Ďalšou nemalou výhodou je aj to, že pri výrobe môžu byť použité materiály, ktoré znižujú škodlivý dopad na životné prostredie. V sklenenom elektrolyte je totiž použitý sodík namiesto zaužívaného lítia.
zdroj fotografie: conceptcarz.com
Vynálezcovia týchto nových batérií dúfajú, že v dohľadnej dobe začnú spolupracovať s výrobcami batérií, aby mohli svoju novú technológiu otestovať priamo v elektrických autách a iných zariadeniach. Zatiaľ je však všetko otázkou času, no v najbližších mesiacoch zrejme nové typy batérií vo svojich zariadeniach neuvidíme. Chvíľu tak ešte potrvá, kým profesor Goodenough so svojimi spolupracovníkmi dotiahne výskum do úplného finále.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuty až 5 000 eur: Slováci často netušia, že bežným kúrením porušujú zákon
Infarkt si vyberá obete medzi mladými. Vedci odhalili prekvapivé spúšťače, ktoré lekári často prehliadajú
Koniec plošných dotácií: Štát začne pomáhať podľa príjmu a veľkosti domácnosti
Stála na prahu smrti, dnes má telo dvadsiatničky: 53-ročná lekárka odhalila rutinu, ktorá ju omladila o tri desaťročia
Vytvorila biznis, ktorý jej generuje 930-tisíc eur ročne: „Nemala som víkendy ani spoločenský život, no stálo to za to“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP