94-ročný vynálezca Li-Ion batérií prišiel s dokonalejším riešením! Jeho nové batérie budú perfektné
Batérie sú v modernom svete jedným z najpoužívanejších zdrojov energie. Nájdeme ich v bežne používaných zariadeniach, medzi ktoré sa radia smartfóny, notebooky, ale aj elektrické autá. Technológiu Li-Ion batérií pred rokmi vynašiel teraz už 94-ročný inžinier John Goodenough.
Univerzitný profesor z Texasu, John Goodenough, aj vo svojom vysokom veku stále pracuje a tentokrát sa jeho výskum zameriava na nové batérie. V spolupráci s výskumníčkou Mariou Helenou Bragovou sa mu podarilo vyvinúť prvý typ batérie s pevnými článkami. Táto nová technológia poskytuje batériám dlhšiu životnosť, rýchlejšie dopĺňanie energie a popritom budú batérie aj omnoho bezpečnejšie. Batérie vyrobené touto technológiou majú tiež vyššiu hustotu energie a sú nehorľavé.
zdroj fotografie: Android Central
Výsledky výskumu ukázali, že batérie profesora Goodenougha majú aspoň 3-krát vyššiu hustotu energie ako dnešné lítium-iónové akumulátory. Vyššia hustota energie znamená, že zariadenia poháňané týmto typom batérie budú môcť fungovať na jedno nabitie omnoho dlhšie. Medzi ďalšie pozitívne vlastnosti patrí aj vyšší počet nabíjacích cyklov. Vďaka tomu sa životnosť batérie predĺži niekoľkonásobne.
Pre dnešné automobily a ďalšie zariadenia poháňané akumulátormi je kľúčovým parametrom najmä cena, hustota energie, rýchlosť nabíjania a vybíjania. Veríme, že náš objav a výskum prinesie riešenia pre mnoho problémov, ktoré sa týkajú batérií používaných v týchto dňoch.“ – John Goodenough
zdroj fotografie: fptshop.com.vn
Dnešné lítium-iónové batérie využívajú na prenos elektrónov zo záporného pólu (anódy) na kladný pól (katódu) tekutinu zvanú elektrolyt. Pokiaľ sú tieto batérie nabíjané príliš rýchlo, môže dochádzať k ich poškodeniu a následnému vznieteniu. Nový výskum sa ale nespolieha na obyčajný elektrolyt, ale na nový, sklenený typ elektrolytu. Ten umožňuje využitie kovovej anódy bez toho, aby sa v batérii vytvárali mikroskopické poškodenia. Pri testovaní vydržali batérie s touto technológiou až 1200 nabíjacích cyklov.
zdroj fotografie: autoblog.com
Sklenený elektrolyt má vysokú vodivosť a môže pracovať až pri teplote -20°, čo zabezpečí bezproblémovú prevádzku aj v zimných mesiacoch. Jedná sa o prvý typ batérie s pevnými článkami, ktorá môže pracovať pri tak nízkej teplote. Nový sklenený elektrolyt taktiež zjednodušuje celkovú výrobu batérie. Ďalšou nemalou výhodou je aj to, že pri výrobe môžu byť použité materiály, ktoré znižujú škodlivý dopad na životné prostredie. V sklenenom elektrolyte je totiž použitý sodík namiesto zaužívaného lítia.
zdroj fotografie: conceptcarz.com
Vynálezcovia týchto nových batérií dúfajú, že v dohľadnej dobe začnú spolupracovať s výrobcami batérií, aby mohli svoju novú technológiu otestovať priamo v elektrických autách a iných zariadeniach. Zatiaľ je však všetko otázkou času, no v najbližších mesiacoch zrejme nové typy batérií vo svojich zariadeniach neuvidíme. Chvíľu tak ešte potrvá, kým profesor Goodenough so svojimi spolupracovníkmi dotiahne výskum do úplného finále.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vláda rozhodla: Poľsko aktivuje kľúčový článok NATO, uviedol premiér Tusk
Za 100 eur mesačne môžeš svojmu dieťaťu našetriť až pol milióna eur. Expert radí rodičom, ako správne sporiť (ROZHOVOR)
Vzácna kométa Lemmon čoskoro preletí nad Slovenskom: Tieto dátumy si poznač, vráti sa až o 1 300 rokov
Putin sa môže zamerať na „Achillovu pätu“ NATO: Experti varujú pred odrezaním 3 štátov od spojencov
Kaliňák o dronoch nad Poľskom: Ide o cielený útok, nie je to náhoda
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP