Filmový svet sa pomaly spamätáva z pandemickej éry a pokladnice kín opäť napĺňajú miliónové zisky. Aj po dvoch rokoch od zatvorenia kín je jasné, že doba lietajúcich superhrdinov zďaleka neskončila.

Ústup klasických žánrov na úkor komiksov?

Posledné roky sme svedkami toho, že mediálny priestor čoraz viac opúšťajú náročnejšie snímky, ktoré každým rokom strácajú svoju fanúšikovskú základňu a ich tržby z kín sa často ani zďaleka nepribližujú k reálnym nákladom.

Spomenúť si napríklad na divácky a komerčne úspešný historický film je rovnako ťažké, ako pre väčšinu filmárov snaha vyhnúť sa čoraz častejšiemu využívaniu lacnej formy natáčania všetkých náročnejších scén pred zeleným plátnom.

Mnohí tvorcovia na čele s Martinom Scorsesem, ktorý dokonca prirovnal Marvel k zábavnému parku, či Christopherom Nolanom, sa voči tomuto trendu začínajú postupne búriť. Miliardové tržby komiksových filmov však hovoria jasnou rečou, čo je dnešným najväčším lákadlom v kinách.

Originálne námety v súčasnosti pre svoj slabý komerčný potenciál veľakrát končia v koši a produkčné spoločnosti sa do rizikových projektov už nepúšťajú tak ako v minulosti. Smutným mementom pre ďalších poctivých a nadšených tvorcov ostal komerčný neúspech oceňovaného filmu Posledný duel či The Northman.

TMDB

Silný autorský rukopis natáčať filmy nekonvenčne a originálne je tak na ústupe a do popredia sa dostáva čoraz populárnejšia lacná pásová výroba na zákazku, ktorej cieľom je diváka rýchlo pobaviť.

Stále sa však nájdu snímky z minulosti, kedy „rebélia“ filmárov voči zabehnutým konvenciám slávila úspech a tvrdý, poctivý prístup masívne ocenili aj diváci.

Po tom, čo celým svetom presvišťal nedávno uvedený mega hit Top Gun: Maverick, opäť svitla pre náročnejšieho diváka nádej, že filmy sa jednoducho stále dajú robiť inak a pritom nepôsobiť ošumelo a lacno.

TMDB

Práve takéto momenty oddeľujú katalógových rutinérov od skutočných vizionárov, ktorí často razia nekompromisnú cestu závisiacu od technickej odbornosti.

V nedávnej minulosti sme boli svedkami viacerých filmárskych počinov, ktorých tvorcovia sa nebáli ísť vlastnou náročnou cestou a snímky sa tak stali unikátnymi pre svoj štýl. Toto sú najlepšie z nich.

Revenant Zmŕtvychvstanie       

TMDB

Obdiv za húževnatú prácu si zaslúži aj oscarový režisér Alejandro González Iñárritu, autor historickej drámy Revenant Zmŕtvychvstanie, pri ktorej si filmový štáb prešiel doslova peklom.

Scénografovia si v súčasnej modernej dobe nerobia starosti napríklad s tým, ako vytvoriť umelý sneh. Ten často pozostáva z potravinárskych prísad a recyklovaného celulózového papiera. Iñárritu však ako poctivý filmár trval na tom, že za snehom musí ísť do náročných kanadských či neskôr, no a keď tam nebol v dostatočnej forme, vybral sa aj do argentínskych lokalít.

TMDB

Režisér dokonca dbal aj na to, aby sa natáčanie konalo v chronologickom poradí a v prirodzenom svetle, čo viedlo k tomu, že mal na jednotlivé scény počas dňa obmedzený čas.

Celý tento ortodoxný prístup spôsobil, že malá časť štábu dokonca utiekla z miesta natáčania a niektorí účastníci trpeli podchladením či skončili v posteli s horúčkami. Ambicióznemu štýlu však diváci uverili a film si vyslúžil viaceré ocenenia vrátane prvého oscara pre Leonarda DiCapria v hlavnej úlohe.

Šialený Max: Zbesilá cesta

TMDB

S absolútnym minimom CGI efektov, zaborený hlboko v namíbijskej púšti, sa do natáčania posledného dielu série Šialený Max pustil režisér George Miller, ktorému sa podarilo vytvoriť ultimátnu akčnú jazdu, plnú bláznivej a odvážnej choreografie s nebezpečnými kúskami.

Vo vysokých teplotách a piesočnatých dunách sa okamžite vytvorilo napätie medzi frustrovanými hercami a štábom, viac sa však hovorilo o neskutočných bojových scénach, za ktorými stála armáda 150 kaskadérov vo viac ako 300 neuveriteľných sekvenciách filmu.

„Bolo to doslova ako ísť do vojny“, povedal pre magazín Rolling Stone šéf a zároveň dozorný koordinátor kaskadérov Guy Norris o obrovských a zložitých bojových pasážach.

TMDB

Výsledkom bol splnený sen každého fanúšika akčného filmu, ktorý dokonca mohol vidieť v jednom zábere spoločne celú armádu štýlovo vytuningovaných 75 vozidiel, čo sa ešte nikdy dovtedy nestalo v žiadnom filme bez použitia vizuálnych efektov.

Avatar

Synonymom tvrdej a trpezlivej filmárskej práce je hneď niekoľko slávnych mien režisérskych velikánov. Ani jeden z nich však nereflektuje toto spojenie tak dokonale ako James Cameron a jeho legendárny Avatar, ktorého vývoj sa začal už v roku 1994 a trvalo tak neuveriteľných 15 rokov, kým vkráčal do kín a zničil konkurenciu na dlhé roky dopredu.

VEDEL SI?Diktátor, ktorý pre film urobí všetko. Ponoril sa k Titanicu a z DiCapria chcel spraviť Spider-Mana

Najlepšie zarábajúci film všetkých čias sa stal revolučným aj vďaka použitiu 3D kamier a veľkej miere využitia technológie snímania pohybu objektu, ktoré vytvorilo dokonalý 3D zážitok v IMAX kinách.

TMDB

Avatar sa v nasledujúcich rokoch zaslúžil o obrovskú popularitu trojrozmerných filmov, žiadny z nich však nedokázal kvalitou prekonať svojho predchodcu.

Zatiaľ čo Cameron skutočne natočil Avatara pomocou špecializovaných 3D kamier, drvivá väčšina snímok vrátane vyššie spomínaných bola konvertovaná do trojrozmerného formátu až v postprodukcii.

Nastala tak éra lacných konverzií 2D filmov do 3D formátu a čaro tejto doby začalo postupne vyprchávať a čoraz viac sa hovorí o jej definitívnom konci. Dôvodom poklesu záujmu o 3D filmy sme sa venovali aj v samostatnom článku.

1917

TMDB

Natočiť vojnový film tak, aby pôsobil dojmom, že sa odohráva počas jedného súvislého záberu je rovnako šialené, ako aj odvážne. Každý vie, že vytvorenie filmu stojí veľa úsilia, od osvetlenia a vhodného nastavenia kamier, až po nekonečné a opakované zábery.

Vytvoriť film, aby vyzeral ako jeden neprerušovaný prúd vojnového šialenstva v reálnom čase tak znelo ako naozaj ťažké sústo. Režisér Sam Mendes však so svojou snímkou 1917 ukázal, že film môže byť rovnako úžasný ako sledovanie jeho jednotlivých scén pôsobiacich ako jeden kontinuálny záber.

Hlavní herci George MacKay a Dean-Charles Chapman predvádzali súvislé niekoľko minútové scény vyčerpávajúcich sekvencií, zatiaľ čo im „pod nohami“ vybuchovali skutočné nálože.

Kvôli kompatibilite sa musela zmerať vzdialenosť jednotlivých objektov či diaľka zákopov a autenticitu celého filmu podtrhovali desiatky komparzistov stvárňujúcich vojakov či mŕtvych tiel bez použitia výrazných CGI efektov.

Titanic

TMDB

Štúdio Fox ho varovalo, že trojhodinový film bude prepadák, no on radšej ponúkol výpoveď, ako by mal prestrihať film, kvôli ktorému sa rozhodol potopiť k samotnému vraku lode Titanic.

Obrovskú vášeň pre filmárčinu a povesť diktátora nezaprel James Cameron ani pri natáčaní Titanicu, keď filmový štáb musel prežívať pekelné muky v gigantickej vodnej nádrži v Novom Škótsku, kde nechal kanadský režisér obrovskú maketu lode do detailov kopírujúcu skutočný Titanic.

Infekcie obličiek, prechladnutie hercov, či zlomené nohy kaskadérov boli len jedny z mála problémov pri natáčaní, ktoré mnohí členovia štábu označovali aj ako katastrofu herkulovských rozmerov.

TMDB

Režisér si uvedomoval obrovskú ťarchu, ktorú si vzal na plecia a nad stolík vo svojej kancelárii si ironicky umiestnil žiletku s popisom „Použiť v prípade, že to nebude fungovať “.

Tvrdá práca všetkých aktérov aj nákladné natáčanie však nakoniec očarili divákov a kritikov po celom svete a jeden z najlepšie zarábajúcich filmov v histórii nakoniec získal 11 Oscarov vrátane ceny za najlepší film a najlepšiu réžiu.

NEPREHLIADNIDisney+ príde už o pár dní. Tu je všetko, čo o službe musíš vedieť (+návod, ako ušetriť)

Slumdog millionaire

Zatiaľ čo v roku 2008 sa postupne prehlbovala finančná kríza, v chudobnej indickej časti sa natáčal film Dannyho Boyleho (Trainspotting) o zdanlivom milionárovi.

Ukázalo sa, že snímka Milionár z chatrče poukazuje v skutočnosti na o mnoho dôležitejšie veci ako peniaze – lásku, vieru a rodinu. Film sa tak stal symbolicky bojom proti prehnanej komercionalizácii, ktorej ukázal vztýčený prostredník.

Neuveriteľný milionársky príbeh vykorisťovanej indickej siroty, ktorý sa v príbehu drámy musel doslova predierať kopou exkrementov (mimochodom, na ich vytvorenie použili mix arašidového masla a čokolády) mal pôvodne s jeho nízkym rozpočtom 15 miliónov dolárov skončiť len na DVD nosičoch.

TMDB

Danny Boyle si z marketingového nezáujmu veľkú hlavu nerobil a to ani vtedy, keď Milionár z chatrče o vzletnej romantike skončil prekvapivo v kategóri R-kového ratingu. Režisér bol rovnako neoblomný v tom, keď nechcel do miestnych slumov brať veľké ťažkopádne 35 mm kamery.

Celý film bol tak natočený experimentálnou HD kamerou, ktorou dokázal zachytiť bez narušenia celú dynamiku miestnych pomerov. Za tento odvážny počin získala snímka ako prvá v histórii s použitím HD kamery Oscara za Najlepšiu kameru. Milionár z chatrče sa stal zároveň najoceňovanejším titulom v roku 2009, keď z celkových 10 nominácií na Oscara získal až 8 zlatých sošiek.

Temný rytier

TMDB

Jedným z najväčších odporcov CGI je v súčasnosti Christopher Nolan, ktorý si vždy zvolí radšej komplikovanejšiu cestu, než by mal ustúpiť lacnejšej a povrchnejšej forme úprav v digitálnej forme.

Okrem toho je pre jeho tvorbu príznačné, že sa nebojí experimentovať s ťažkými témami a preniesť ich do originálnej formy. Od reverzne prehrávaného príbehu v Memente, cez pohrávanie sa ľudskou myslou v Inception, až po cestovanie časom v Interstellar. Christopher Nolan je vždy o krok pred diváckymi očakávaniami, ktoré zväčša korešpondujú len do miery aktuálnych trendov.

S filmom Temný rytier sa zapísal do histórie tým, že to bol jeden z prvých veľkých filmov, ktorého scény boli natočené vo formáte IMAX. Divák si tak mohol na širokej obrazovke so skvelým zvukom vychutnať nespočetné množstvo kaskadérskych kúskov, ktoré by sa „lusknutím prstu“ dali vyrobiť aj prostredníctvom CGI efektov.

Namiesto digitálnej formy však divák vidí ako mu vybuchuje pred očami skutočná budova, alebo sa pomocou starostlivo umiestneného piestu prevráti nákladné auto hore nohami aj s kaskadérom vnútri.

Bohužial mnohé akčné filmové sekvencie vyzerali na plátne rovnako nebezpečne, aké bolo ich aj natáčanie. Pri testovacej jazde zomrel totiž kaskadérsky technik po tom, čo jeho auto narazilo do stromu. Napriek všetkým smutným okolnostiam, ktoré pri premiére sprevádzali Temného rytiera, film sa stal najlepšie hodnotenou snímkou Christophera Nolana.

Aktuálne režisér natáča hviezdnu historickú drámu Oppenheimer, o ktorej sa hovorí, že sa môže stať jedným z posledných vysoko rozpočtových historických filmov nasadených v kinách.

Gravitácia

Gravitácia
TMDB

Oscarový režisér Alfonso Cuarón raz povedal svojmu dvornému kameramanovi Emmanuelovi Lubezkimu: „Pozri, toto bude malý film, dve postavy a za jeden rok sme hotoví“. Malý film nakoniec dvojicu filmových tvorcov stál štyri a pol roka života, výsledok však stál za to.

Snímka Gravitácia zahŕňala obrovské množstvo výziev a jednou z nich bolo aj vynájdenie technológie, bez ktorej by film zobrazujúci pohyb astronautov v beztiažovom stave nemohol vôbec vzniknúť.

Okrem dvojtonového kamerového zariadenia či obrovských drôtov museli tvorcovia skonštruovať takzvaný Lightbox – kocku vybavenú 4 096 LED žiarovkami, aby zachytili tváre a telá Sandry Bullock a Clooneyho v správnom svetle a zo správnych uhlov kamery.

Pri práci v Lightboxe, boli herci dokonale izolovaní od okolitého prostredia a s režisérom komunikovali iba cez slúchadla. Zámerom bolo, aby sa zintenzívnili pocity samoty odohrávajúci sa vo filme.

Zachovať si autenticitu a dôveryhodnosť snímky sa tvorcovia snažili aj prostredníctvom reálnych a zdokumentovaných záberov Zeme. Výsledkom bol ultimátny 3D zážitok, ktorý prikoval diváka do sedadla a dodnes patrí k tomu najlepšiemu, čo kedy vo svete 3D filmu vzniklo.

Top Gun: Maverick

Top Gun: Maverick
TMDB

Tom Cruise sa vyjadril, že filmy robí len pre kiná a za žiadnych okolností nechcel pripustiť, aby sa nový Top Gun: Maverick uvádzal súbežne aj na streamovacích platformách. Dôvod po vzhliadnutí filmu bol všetkým ihneď jasný – kamera Claudia Mirandu.

Divák si v jednom zábere užíva pohľad na hercov, ktorým gravitácia deformuje tvár, v druhom sledujúc preťaženie „G“ zas pre istotu potme nahmatáva prázdne vrecko po popcorne. Krkolomnosť a náročnosť jednotlivých leteckých scén podtrhujú zábery stíhacej letky letiacich naprieč členitým horským údolím či prekonávanie rýchlosti Mach 10 pri západe slnka.

Pri zistení, že väčšina leteckých scén s hercami, ktorí museli absolvovať profesionálny výcvik, je reálna, si uvedomíme, že autenticita je práve to, čo absentuje v dnešnom Hollywoode, ktorého filmy, rodiace sa v drvivej väčšine na zelenom plátne, nový Top Gun dokonale strápňuje.

Autenticitu celého filmu podčiarkuje aj ďalšia úsmevná historka. Filmári totiž vytvorili koncept modelu hypersonického lietadla s názvom Darkstar, ktorý sa zdal čínskej vláde až tak skutočný, že kvôli nemu dokonca zmenili trajektóriu vlastného satelitu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP