Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Na verejnosť sa dostáva stále viac a viac detailov o novej továrni automobilky Volvo, ktorá vyrastie na východe Slovenska už v roku 2026. Ako upozornil portál InsideEVs, na výrobu karosérií využije automobilka takzvaný megacasting, teda odlievanie celých jej častí.

Fabrika Volva na východe Slovenska bude v mnohých smeroch revolučná. Už pri ohlásení samotnej fabriky spoločnosť informovala, že továreň bude plne uhlíkovo neutrálna a žiadny spaľovák v nej nikdy nezmontujú.

Neďaleko Košíc sa tak budú vyrábať iba elektromobily. Tie budú stáť na nástupcovi najmodernejšej platformy SPA2, ktorá debutuje až budúci rok s príchodom elektrického nástupcu Volvo XC90, respektíve jeho koncernovej dvojičky Polestar 3.

Výroba na štýl Tesly

Šéf výroby automobilky Volvo, Geert Bruyneel, pre portál Autonews prezradil, že slovenská fabrika bude vyrábať elektromobily na úplne novej platforme, ktorá bude nástupcom SPA2.

Volvo / TASR - Jaroslav Novák

Podľa Bruyneela pôjde o najpokročilejšiu platformu, s akou kedy automobilka pracovala. Vyvíjať ju má práve švédska spoločnosť, no po jej dokončení ju bude zdieľať s koncernovými automobilkami Polestar, Geely, Lynk a Lotus.

Tou najzásadnejšou informáciou je však spôsob výroby veľkých hliníkových dielov, ktoré bude automobilka „odlievať“ podobne, ako to robí Tesla, prezradil šéf priemyselnej stratégie Erik Severinson.

Lacnejšie a výrazne rýchlejšie

Takzvaný megacasting výrazne znižuje počet úkonov pri zostavovaní karosérie a tým sa skracuje čas potrebný na výrobu auta.

Tým, že Volvo buduje novú fabriku prakticky od základu, môže spoločnosť postaviť tú najefektívnejšiu výrobnú linku s najmodernejšími technológiami a postupmi, uviedol Bruyneel.

Časom sa môže celý závod rozšíriť

Na otázky, či v budúcnosti pribudne aj linka na výrobu elektromotorov a batérií, odpovedal Bruyneel veľmi neutrálne. Priestor na to údajne majú, takže v prípade potreby by výrobný závod vedeli rozšíriť.

Volvo Concept Recharge

Vedenie automobilky zatiaľ neprezradilo, aké modely sa u nás budú vyrábať, no očakáva sa, že ako prvý by mohol zo slovenskej linky schádzať elektrický nástupca populárneho modelu XC60.

Od Slovenska dostanú najštedrejšiu dotáciu v histórii

Ak bude automobilke Volvo poskytnutá vládou schválená štátna pomoc vo výške 267 mil. eur, pôjde v absolútnej hodnote o najvyššie schválenú podporu v histórii Slovenska. Pre agentúru SITA to potvrdilo Ministerstvo hospodárstva SR.

„K vládou schválenej sume sa ešte musí vyjadriť Európska komisia,“ dodal rezort. Kabinet schválil poskytnutie stimulu na rokovaní, ktoré sa konalo v ten istý deň, ako bola investícia na východnom Slovensku v sume približne 1,2 mld. eur, ohlásená.

Automobilky slovenské vlády podporujú pravidelne

Zoznamu subjektov, ktorým bola na Slovensku poskytnutá regionálna investičná pomoc, pritom dominujú automobilky. V ani jednom prípade však doterajšia pomoc neprekročila 180 mil. eur.

K tejto sume sa blíži žilinská Kia, trnavskú automobilku podporil štát 166 mil. eur a takmer 130 mil. eur získal nitriansky Jaguar Land Rover. Ako však upozorňuje ministerstvo hospodárstva, pomoc pre Volvo je veľmi ťažké porovnávať so stimulom, ktorý bol ako v prípade automobilky Kia schválený v roku 2004, teda takmer pred 19 rokmi.

Volvo

Automobilka Volvo potvrdila výstavbu nového závodu na východe Slovenska koncom minulého týždňa. Do roku 2026 chce u nás preinvestovať okolo 1,2 mld. eur a priamo vytvoriť 3 300 pracovných miest. Produkovať bude elektrické automobily. Štart výstavby je plánovaný na rok 2023. Sériová výroba ďalšej generácie čisto elektrických automobilov Volvo Cars by mala byť realitou v roku 2026. Závod je plánovaný na produkciu do 250 000 vozidiel ročne.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú