Elektrické kolobežky od čínskeho Xiaomi sú právom tie najpopulárnejšie zariadenia vo svojom obore. Sú spoľahlivé, ľahko manipulovateľné a každý model dokáže ponúknuť zaujímavú kombináciu dojazdu a ceny.
Ako ich však správne používať?
Stále existuje množstvo (potenciálnych) majiteľov, ktorí nepoznajú všetky základy správneho používania kolobežky Xiaomi. Z toho dôvodu sme sa rozhodli pripraviť v spolupráci s Fixservis, servisom mobilných zariadení a elektroniky (vrátane kolobežiek), jednoduchého sprievodcu všetkým podstatným, čo je o používaní elektrickej kolobežky od Xiaomi dobré vedieť. Poďme na to.
Rozloženie / Zloženie
Začíname úplným základom. Aby bolo možné kolobežku používať, je nutné ju najprv uviesť do požadovaného stavu. V zloženom stave vyzerá kolobežka nasledovne:
Riadidlá sú zložené smerom k zadnému kolesu a pomocou zvončeka uchytené o malý háčik, ktorý je umiestnený na blatníku. Aby sme mohli kolobežku rozložiť, je nutné riadidlá uvoľniť (jemným zatlačením uchytenej časti zvončeka) a riadidlá zdvihnúť do takmer zvislej polohy. Následne je nutné riadidlá uzamknúť v danej polohe. To docielime vďaka malej páčke, ktorá sa nachádza pri kĺbe (v ktorom sa riadidlá skladajú) a ktorú zdvihneme taktiež do zvislej polohy, pokiaľ nám to až mechanizmus dovolí. Následne páčku zabezpečíme pomocou otočnej poistky.
Zloženie vykonáme presne opačným spôsobom.
Zapnutie/vypnutie
Keď je kolobežka rozložená, môžeme ju zapnúť (za predpokladu, že je nabitá). To vykonáme pomocou stlačenia okrúhleho tlačidla v spodnej časti ovládacieho panela. Indikátorom zapnutia nám budú 4 led diódy, signalizujúce aj stav nabitia, prípadne malý displej (pokiaľ máte jeden z vyšších modelov). Vypnutie kolobežky vykonáme presne opačne. Kruhové tlačidlo stlačíme a približne 1-2 sekundy podržíme, až pokiaľ nedôjde k zhasnutiu led diód/displeja. Vypnutie aj zapnutie sprevádza krátke pípnutie.
Eco mód/svetlo
Predné svetlo (fungovanie zadného svetla sa nastavuje v aplikácii) spustíme krátkym stlačením vypínacieho tlačidla. Rovnakým spôsobom ho aj vypneme. Elektrické kolobežky Xiaomi ponúkajú okrem toho aj tzv. ecomód. Po jeho aktivovaní sa predĺži dojazd kolobežky, klesne však maximálna rýchlosť. Jeho aktivácia je možná pomocou už spomínaného vypínacieho tlačidla – stačí ho 2x stlačiť a spustenie ekomódu začne signalizovať aj rozsvietenie jednej z diód na zeleno.
Nabíjanie
Nabíjanie odporúčame vykonávať výhradne pomocou originálnej nabíjačky. Pre spustenie nabíjania stačí vložiť príslušný konektor do zástrčky na tele kolobežky a následne zapojiť nabíjačku do siete. Plné nabitie kolobežky Xiaomi môže trvať 6-8 hodín. Určite neodporúčame vybíjať kolobežku na menej ako 5-10 %. Mohlo by dôjsť k jej poškodeniu. Priebežné nabíjanie by akumulátoru nemalo nijak uškodiť, môžeme ho teda pokojne nabíjať aj po každej jazde. V prípade dlhodobého nevyužívania kolobežky odporúčame akumulátor plne nabiť a udržiavať ho nabitý aspoň na 50 % z celkovej kapacity.
Jazda
Akceleráciu vykonávame pomocou spínača na pravej strane riadidiel. Jeho stlačením (smerom dolu) sa aktivuje motor – na prvotné zapnutie je však vždy nutné vykonať najskôr odraz nohou, podobne ako na obyčajnej kolobežky (táto funkcia je dôležitá z hľadiska bezpečnosti – pri náhodnom stlačení spínača by mohlo dôjsť k nekontrolovanej akcelerácii kolobežky a k jej poškodeniu). Na kontinuálnu jazdu je potrebné mať spínač neustále stlačený – jeho povolenie spôsobí, že kolobežka začne spomaľovať, prípadne úplne zastaví. Kontinuálnu jazdu docielime aj pomocou funkcie tempomatu, ktorý sa spustí pri dlhom podržaní spínača v rovnakej polohe.
Brzdenie
Brzdenie je na elektrických kolobežkách Xiaomi možné vykonávať 2 spôsobmi. V aplikácii je možné nastaviť intenzitu tzv. rekuperácie energie – to znamená, že keď povolíme spínač akcelerácie, kolobežka začne zbierať kinetickú energiu, čo sa prejaví viac-či-menej prudkým brzdením (v závislosti od nastavenia úrovne rekuperácie). Bežné brzdenie je možné vykonávať aj pomocou klasickej brzdy, ktorú ovládame pomocou páčky na ľavej strane riadidiel.
Elektrické kolobežky Xiaomi sú nesmierne zábavný a zároveň aj praktický pomocník, ktorého oceníte najmä v mestách s horšou dopravou. Vzhľadom na ich relatívne vysokú maximálnu rýchlosť však odporúčame vždy používať ochrannú helmu a jazdiť podľa aktuálnych dopravných predpisov.
V prípade, že vám postretne nešťastie v podobe defektu či inej poruchy, určite odporúčame zveriť svoju kolobežku do rúk profesionálneho servisu. Vyhnete sa tak aj akýmkoľvek starostiam v podobe ďalšieho poškodenia v dôsledku nesprávnej manipulácie a neodborného prístupu, a zároveň vaša kolobežka bude opäť funkčná v čo najkratšom možnom čase.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Štát všetkých zaskočil: Tisíce Slovákov nepotrebujú PZP (PREHĽAD)
Ultimátny návod k novému PZP: Kedy ho potrebuješ a kedy nie? Tu je prehľad
Štát klepne po prstoch kolobežkárom a cyklistom: Bez tohto si už Slováci nezajazdia
Slováci sa konečne dočkali odpovedí, či si majú vybavovať PZP na elektrické kolobežky
Bizarný prípad: Slovák šoféroval elektrický skúter. Porušil prehliadaný zákon, teraz je za mrežami
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Konsolidácia zasiahne peňaženky všetkých: Minister Kamenický predstavil balík
Vedci objavili prekvapivé spojenie medzi baktériami a nespavosťou. Mikróby rozhodujú o kvalite tvojho spánku
Obľúbenú destináciu zasiahlo silné zemetrasenie: Otrasy cítili až v hlavnom meste
Pyrotechnici zneškodňujú bombu v centre Bratislavy: Uzavreté sú klúčové úseky
Chrípka a covid-19 nemajú šancu: Odborníci hovoria o najjednoduchšej ochrane proti respiračným ochoreniam
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP