Elektrické kolobežky od čínskeho Xiaomi sú právom tie najpopulárnejšie zariadenia vo svojom obore. Sú spoľahlivé, ľahko manipulovateľné a každý model dokáže ponúknuť zaujímavú kombináciu dojazdu a ceny.
Ako ich však správne používať?
Stále existuje množstvo (potenciálnych) majiteľov, ktorí nepoznajú všetky základy správneho používania kolobežky Xiaomi. Z toho dôvodu sme sa rozhodli pripraviť v spolupráci s Fixservis, servisom mobilných zariadení a elektroniky (vrátane kolobežiek), jednoduchého sprievodcu všetkým podstatným, čo je o používaní elektrickej kolobežky od Xiaomi dobré vedieť. Poďme na to.
Rozloženie / Zloženie
Začíname úplným základom. Aby bolo možné kolobežku používať, je nutné ju najprv uviesť do požadovaného stavu. V zloženom stave vyzerá kolobežka nasledovne:
Riadidlá sú zložené smerom k zadnému kolesu a pomocou zvončeka uchytené o malý háčik, ktorý je umiestnený na blatníku. Aby sme mohli kolobežku rozložiť, je nutné riadidlá uvoľniť (jemným zatlačením uchytenej časti zvončeka) a riadidlá zdvihnúť do takmer zvislej polohy. Následne je nutné riadidlá uzamknúť v danej polohe. To docielime vďaka malej páčke, ktorá sa nachádza pri kĺbe (v ktorom sa riadidlá skladajú) a ktorú zdvihneme taktiež do zvislej polohy, pokiaľ nám to až mechanizmus dovolí. Následne páčku zabezpečíme pomocou otočnej poistky.
Zloženie vykonáme presne opačným spôsobom.
Zapnutie/vypnutie
Keď je kolobežka rozložená, môžeme ju zapnúť (za predpokladu, že je nabitá). To vykonáme pomocou stlačenia okrúhleho tlačidla v spodnej časti ovládacieho panela. Indikátorom zapnutia nám budú 4 led diódy, signalizujúce aj stav nabitia, prípadne malý displej (pokiaľ máte jeden z vyšších modelov). Vypnutie kolobežky vykonáme presne opačne. Kruhové tlačidlo stlačíme a približne 1-2 sekundy podržíme, až pokiaľ nedôjde k zhasnutiu led diód/displeja. Vypnutie aj zapnutie sprevádza krátke pípnutie.
Eco mód/svetlo
Predné svetlo (fungovanie zadného svetla sa nastavuje v aplikácii) spustíme krátkym stlačením vypínacieho tlačidla. Rovnakým spôsobom ho aj vypneme. Elektrické kolobežky Xiaomi ponúkajú okrem toho aj tzv. ecomód. Po jeho aktivovaní sa predĺži dojazd kolobežky, klesne však maximálna rýchlosť. Jeho aktivácia je možná pomocou už spomínaného vypínacieho tlačidla – stačí ho 2x stlačiť a spustenie ekomódu začne signalizovať aj rozsvietenie jednej z diód na zeleno.
Nabíjanie
Nabíjanie odporúčame vykonávať výhradne pomocou originálnej nabíjačky. Pre spustenie nabíjania stačí vložiť príslušný konektor do zástrčky na tele kolobežky a následne zapojiť nabíjačku do siete. Plné nabitie kolobežky Xiaomi môže trvať 6-8 hodín. Určite neodporúčame vybíjať kolobežku na menej ako 5-10 %. Mohlo by dôjsť k jej poškodeniu. Priebežné nabíjanie by akumulátoru nemalo nijak uškodiť, môžeme ho teda pokojne nabíjať aj po každej jazde. V prípade dlhodobého nevyužívania kolobežky odporúčame akumulátor plne nabiť a udržiavať ho nabitý aspoň na 50 % z celkovej kapacity.
Jazda
Akceleráciu vykonávame pomocou spínača na pravej strane riadidiel. Jeho stlačením (smerom dolu) sa aktivuje motor – na prvotné zapnutie je však vždy nutné vykonať najskôr odraz nohou, podobne ako na obyčajnej kolobežky (táto funkcia je dôležitá z hľadiska bezpečnosti – pri náhodnom stlačení spínača by mohlo dôjsť k nekontrolovanej akcelerácii kolobežky a k jej poškodeniu). Na kontinuálnu jazdu je potrebné mať spínač neustále stlačený – jeho povolenie spôsobí, že kolobežka začne spomaľovať, prípadne úplne zastaví. Kontinuálnu jazdu docielime aj pomocou funkcie tempomatu, ktorý sa spustí pri dlhom podržaní spínača v rovnakej polohe.
Brzdenie
Brzdenie je na elektrických kolobežkách Xiaomi možné vykonávať 2 spôsobmi. V aplikácii je možné nastaviť intenzitu tzv. rekuperácie energie – to znamená, že keď povolíme spínač akcelerácie, kolobežka začne zbierať kinetickú energiu, čo sa prejaví viac-či-menej prudkým brzdením (v závislosti od nastavenia úrovne rekuperácie). Bežné brzdenie je možné vykonávať aj pomocou klasickej brzdy, ktorú ovládame pomocou páčky na ľavej strane riadidiel.
Elektrické kolobežky Xiaomi sú nesmierne zábavný a zároveň aj praktický pomocník, ktorého oceníte najmä v mestách s horšou dopravou. Vzhľadom na ich relatívne vysokú maximálnu rýchlosť však odporúčame vždy používať ochrannú helmu a jazdiť podľa aktuálnych dopravných predpisov.
V prípade, že vám postretne nešťastie v podobe defektu či inej poruchy, určite odporúčame zveriť svoju kolobežku do rúk profesionálneho servisu. Vyhnete sa tak aj akýmkoľvek starostiam v podobe ďalšieho poškodenia v dôsledku nesprávnej manipulácie a neodborného prístupu, a zároveň vaša kolobežka bude opäť funkčná v čo najkratšom možnom čase.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Štát všetkých zaskočil: Tisíce Slovákov nepotrebujú PZP (PREHĽAD)
Ultimátny návod k novému PZP: Kedy ho potrebuješ a kedy nie? Tu je prehľad
Štát klepne po prstoch kolobežkárom a cyklistom: Bez tohto si už Slováci nezajazdia
Slováci sa konečne dočkali odpovedí, či si majú vybavovať PZP na elektrické kolobežky
Bizarný prípad: Slovák šoféroval elektrický skúter. Porušil prehliadaný zákon, teraz je za mrežami
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Americké neviditeľné stíhačky sa môžu začať triasť. Peking prekvapil svet revolučným kvantovým detektorom lietadiel
Záhadný signál z mŕtveho satelitu šokoval vedcov. Prebudil sa po 46 rokoch ticha
Tragédia na železnici pri Košiciach: Vlak zrazil osobu, doprava je prerušená
Bežný vitamín môže znížiť úmrtnosť na rakovinu až o 16 %, ukazuje nová štúdia. Prelomový výskum mení pohľad na liečbu
Slováci už na vstup nepotrebujú víza. Známy prímorský štát mení pravidlá
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Znížili cenu, zvýšili dojazd, no aj tak je na smiech. Takto vyzerá najlacnejšia verzia Tesla Cybertruck
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
-
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Znížili cenu, zvýšili dojazd, no aj tak je na smiech. Takto vyzerá najlacnejšia verzia Tesla Cybertruck
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Rusko a Čína ostali ticho pozerať. USA pošlú do vesmíru „lietadlovú loď“ s jasným cieľom
Rozdajú tisíce eur pre bežných ľudí. Európska krajina chce spustiť štedré dotácie pre elektromobily
Čaká Slovákov lacnejšie tankovanie? Máme dobrú aj zlú správu, ceny palív sa budú opäť meniť
Dohoda je na spadnutie a môže zmeniť vojnu. Toto sú nové zbrane, ktoré chce Ukrajina použiť proti Rusom
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP