Vianočné nákupy sú po 30 rokoch výrazne dostupnejšie. Ukázalo to porovnanie nákladov domácností na ne medzi rokmi 1989 a 2019. Podľa spotrebiteľského koša, ktorý zostavili analytici CFD World a Centra ekonomických a trhových analýz Praha (CETA), stál vianočný nákup v roku 1989 viac ako štvornásobok priemernej mzdy. Tento rok rovnaký sortiment vyjde rodinu na niečo viac ako polovicu priemernej mzdy.

V súčasnosti sú ceny, s výnimkou elektroniky, ktorá bola v roku 1989 stále ťažko dostupným a luxusným tovarom, oveľa vyššie ako v minulosti. To však platí aj o mzdách. Analýza vychádza z vývoja nominálnej mzdy, ktorá sa za 30 rokov zdvihla na viac ako desaťnásobok.

Rozdiely medzi Českom a Slovenskom sa znižujú

Oblečenie stojí v súčasnosti osemnásobok, vianočný stromček takmer šesťnásobok ceny roka 1989, naproti tomu vybraný televízor zostal približne rovnako drahý. Obdobne pri vybraných potravinách vzrástli nominálne ceny v rozmedzí trojnásobku až sedemnásobku, teda menej, než o koľko sa zvýšila mzda. Výnimkou, ktorá skoro presne kopírovala rast mzdy, je mlieko a iba u neho tak možno konštatovať, že je tento rok pre spotrebiteľov „rovnako drahé“ ako za socializmu.

Ak porovnáme Česko a Slovensko, tak sú Česi stále o niečo viac prosperujúci, rozdiel medzi oboma krajinami sa však postupne znižuje. V roku 2004, teda ešte pred prijatím eura Slovenskom, bol rozdiel 19,2 percentuálneho bodu (p. b.), teda Čechov stál vianočný nákup vyše 55 % mzdy a Slovákov 70 %. Avšak v roku 2019 už robí rozdiel len 10,5 p. b.,“ priblížil hlavný analytik CFD World Martin Krištoff.

Pri porovnávaní kúpnej sily medzi rokmi 1989 a 2019 nemožno opomenúť, že v súčasnosti existuje oveľa pestrejší sortiment spotrebného tovaru a jeho dostupnosť je, napríklad aj s prihliadnutím na možnosti internetového obchodu, neporovnateľná v prospech súčasnosti. Zvlášť v oblasti elektronických zariadení nemožno porovnávať roky 1989 (ale ani 2004) so súčasnosťou. Dnešná ponuka je oveľa širšia a samotné zariadenia sú výrazne lepšie.

Roky 1989 a 2019 sa líšia ešte v jednom fenoméne, ktorým je kúpa vianočných darčekov na dlh. Pred Nežnou revolúciou a ani týždne krátko po nej neexistovala možnosť bezúčelových spotrebných úverov, ktoré vtedajší štátny bankový sektor neposkytoval. V súčasnosti je rast dlhu v predvianočnom čase celospoločenským problémom, ktorý má pre niektoré domácnosti fatálne následky,“ doplnil analytik CETA Michal Hejl.

Pošli nám TIP na článok



Novinky