Vedci z oblasti medicíny si v novej štúdii posvietili na reklamy na Facebooku, ktoré sa týkajú propagácie očkovania či anti-očkovania. Zistené informácie mnohých poriadne zaskočili a na celú situáciu donútili zareagovať aj samotný Facebook, informuje IFLscience.

Propagácia anti-vakcinácie je v tejto dobe obrovská a sociálne siete len a len napomáhajú šíriť teórie medzi viac a viac ľudí. O tom, že vakcinácia detí je dôležitá a skutočne pomáha, svedčia aj počty detí postihnutých osýpkami v USA. Podľa údajov z CDC sa v USA tento rok vyskytlo už 1261 prípadov osýpok, pričom v roku 2016 ich bol iba 86. Na tomto príklade je pekne vidieť, aký vplyv mala propagácia anti-vakcinácie v časovom horizonte troch rokov.

Odborníci sa obávajú, že ak to takýmto tempom pôjde ďalej, môžu vypuknúť obrovské epidémie, ktoré by mali celkom určite fatálne následky. Posvietili si preto na vakcinačné reklamy na Facebooku a získané výsledky sú skutočne prekvapivé.

Vedci preverovali všetky reklamy od 13. decembra do 22. februára, v ktorých sa nachádzalo slovo vakcína, informuje Gizmodo. Z 505 reklám odstránili všetky irelevantné, z čoho im zostalo 309 reklám. Z nich bolo 163 takých, ktoré podporovali vakcináciu a 145 tých, ktoré boli proti vakcinácii.

Pixabay/ilustračný

Zatiaľ čo reklamy podporujúce vakcináciu si zaplatilo 83 unikátnych inzerentov, reklamy proti vakcinácii primárne podporovali dve veľké spoločnosti. Až 53 % všetkých anti-vakcinačných reklám inzerovali spoločnosti WMP (World Mercury Project), na čele Larrym Cookom a SMV (Stop Mandatory Vaccination), ktorý vedie Robert F. Kennedy Junior, ktorého dokonca za jeho teórie o škodlivosti vakcín odsudzuje aj vlastná rodina. Organizácia SMV prudko bojuje proti vakcinácií detí a je jedným z protagonistov hlásajúcich teóriu, že očkovanie spôsobuje autizmus, informuje ArsTechnica.

Spoločnosť SMV, ktorú vedie Larry Cook je zisková organizácia, ktorá tiež vo veľkom propaguje anti-vakcináciu a svojimi reklamami sa snaží u ľudí vyvolať strach z vakcín. Táto spoločnosť vo svojich reklamách pochybným spôsobom spája vakcinovanie s tragickými úmrtiami malých detí. Ich reklamy už dokonca zakázal aj Britský regulačný úrad, pretože boli podľa nich nepravdivé a zavádzajúce.

Ako píše portál TheGuardian, anti-vakcinačné reklamy boli dokonca viac dotované ako reklamy podporujúce vakcináciu. S dotáciou zhruba 500 dolárov na jednu reklamu tak dokázali tieto dve spoločnosti osloviť v priemere 5 000 až 50 000 ľudí. Ich reklamy taktiež častokrát odkazovali na rôzne alternatívne liečivá, knihy či semináre, na ktorých anti-vakcinácia propagovala ešte viac.

Šírenie anti-vakcinácie je skutočne šírenie dezinformácií a Facebook už v marci prisľúbil, že si na inzerentov, ktorí pomocou reklám šíria takéto nepravdivé informácie, poriadne posvieti. Ani-vakcinačná propaganda však už získala obrovský dosah, takže je otázne, či bude mať táto nová politika Facebooku vôbec nejaký vplyv.

Pošli nám TIP na článok



Novinky