Veľký rozdiel. Tento test odhalil, ako veľmi vplýva zima na dojazd elektromobilov
Počasie vplýva na spotrebu všetkých áut, no pri elektromobiloch je tento faktor ešte výraznejší. Dokazuje to aj holandský test Hyundai Kona Electric, na ktorý upozornil český portál Autoforum.
Chlad totiž nielenže neprospieva samotnej batérii, ale akumulátor musí pre správne fungovanie dosiahnuť istú prevádzkovú teplotu. V zime sa tak energia nevyužíva len na vykurovanie kabíny, ale aj na zohriatie a temperovanie samotnej batérie.

To má za následok, že sa dojazd počas chladných mesiacov pri elektromobiloch znižuje. O koľko to ale je, ukázal až test holandského magazínu AutoWeek.
Takmer o 100 km menej
Redaktori si ako referenčné vozidlo vybrali Hyundai Kona Electric vo verzii so 64 kWh batériou. Výrobca udáva, že podľa WLTP by malo vozidlo zvládnuť prejsť na jedno nabitie 484 km.
NEPREHLIADNI
Jemne s plynom a brzdením. Ak budeš správne jazdiť, elektromobil zvládne prejsť o desiatky kilometrov viac
V lete, pri teplote 21 stupňov Celzia, sa novinárom podarilo ešte v roku 2018 s týmto modelom prejsť na jedno nabitie 440 km, čo vôbec nie je zlý výsledok.

V zime, keď vonkajšia teplota dosahovala sotva 5 stupňov Celzia, zvládla Kona Electric na jeden záťah iba 345 km, čo je rozdiel celých 95 km, teda pomerne značný pokles až o 22 %.
Používateľské recenzie hovoria za všetko
Aj keď sa pokles dojazdu zdá byť markantný, prejsť viac ako 300 km na jedno nabitie je pre drvivú väčšinu jázd viac než dostatočné. Koniec koncov, Hyundai Kona Electric je stále jedným z najlepších elektromobilov v pomere cena/výkon.
Svedčia o tom aj používateľské recenzie a komentáre pod článkom na portáli AutoWeek. Jeden z majiteľov dokáže prejsť so svojou elektrickou Konou v lete vždy viac než 400 km a v zime sa dojazd pohybuje v rozmedzí od 360 km do 400 km.
Kona celkom dobre zvláda aj diaľničné tempo. Majiteľ, ktorý pravidelne jazdí po diaľnici rýchlosťou 130 km/h, dokáže prejsť na jedno nabitie takmer 340 km. Spotreba sa pri takomto tempe pohybuje na úrovni 20 kWh/100 km.
Tepelný manažment je dôležitý
Rapídny pokles maximálneho dojazdu v zime však môžeš veľmi jednoducho eliminovať. Stačí, ak si pred jazdou predhreješ batériu z elektrickej siete, v moderných elektromobiloch sa totiž dá naprogramovať čas odjazdu.

Aj toto je jeden z množstva tipov, ako môžeš maximalizovať dojazd svojho elektromobilu. O ďalších sme nedávno písali v tomto článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Dom aj s pozemkom za 25 000 eur a chata za skvelú cenu. Štát predáva prebytočný majetok

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

Donald Trump pripustil najhorší scenár: USA nevylučujú vojnu, situácia eskaluje

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu

Ukrajinci mali zabiť kľúčového ruského generála. Spájaný bol s kauzou Skripaľ aj explóziou na Morave
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Nepríjemnosť pre Putina. Čoraz viac obyvateľov európskeho štátu podporuje vyslanie vojakov na Ukrajinu
Turci riešia nepríjemné incidenty v krajine. Rusi im posielajú bezpilotné „darčeky“
Musk opäť posunul technológiu dopredu. Tesla predstavila verejnosti humanoida
Ukrajina môže uloviť ďalšie ruské klenoty. Moskva poslala vojakom dva strategické zbrane
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Dom aj s pozemkom za 25 000 eur a chata za skvelú cenu. Štát predáva prebytočný majetok

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

Donald Trump pripustil najhorší scenár: USA nevylučujú vojnu, situácia eskaluje

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu

