Minulý týždeň sme zhrnuli všetko podstatné, čo potrebuješ vedieť o PlayStation 5, tentokrát prinášame detailný prehľad o pripravovanej konzole od Microsoftu. Xbox Series X. Už má svoje oficiálne predstavenie za sebou, tu je všetko podstatné, čo o novom hernom zariadení potrebuješ vedieť.

Dátum vydania

Aj napriek komplikáciám spôsobeným koronavírusom COVID-19 riaditeľ hernej divízie Phil Spencer potvrdil, že nový Xbox bude vydaný pred Vianocami tohto roka. Presný dátum zatiaľ nebol upresnený, neoficiálne sa zatiaľ hovorí o 26. novembri.

Cena

Momentálne nie je známa cena, za ktorú bude Microsoft svoju novú konzolu ponúkať. Isté je, že cenová relácia sa bude úzko odvíjať od ceny konkurenčnej PlayStation 5. Očakáva sa, že obe konzoly prídu na trh s podobnou cenovkou, aktuálne sa najviac analytikov zhoduje na okne medzi 500-600 dolármi.

Technická špecifikácia a výkon
Procesor 8-jadrový Zen 2 @ 3.8Ghz / 3.6Ghz  SMT. 7nm
Grafika 12 TFLOPs – 52 jednotiek @ 1.825 GHz
GPU Architektúra Upravená RDNA 2 s HW podporou ray tracingu
Pamäť 16 GB GDDR6
Rýchlosť pamäte 10 GB s priepustnosťou  560 GB/s, 6 GB s priepustnosťou 336 GB/s
Disk Upravený 1 TB NVME SSD
Rýchlosť disku 2,4 GB/s, 4,8 GB/s (komprimované)
Rozšírenie úložiska Upravená 1 TB NVME karta
Externé úložisko USB 3.2 Externý HDD
Čítacia mechanika 4K UHD Blu-Ray mechanika
Video Výstup HDMI 2.1 – Do 4K pri 120Hz, 8K, VRR
Audio Dolby Atmos, Windows Sonic 3D audio
Spätná kompatibilita Xbox One, Xbox 360, Xbox
Dátum vydania Koniec roka 2020
Cena neuvedená
Kľúčové vlastnosti

Výrazne vyšší výkon –  Microsoft na svojej novej konzole odviedol kus výbornej práce a sľubuje najciteľnejší generačný skok v histórii svojich konzol. Series X bude bežať na upravenom procesore AMD Zen 2 s architektúrou RDNA.

Výpočtová sila bude 4-krát vyššia ako v prípade Xbox One, potvrdený grafický výkon herného zariadenia je 12 teraflopov. V oblasti grafického výkonu bude nový Xbox až osemnásobne výkonnejší ako pôvodný Xbox One. V porovnaní s vylepšenou verziou Xbox One X, ktorý je momentálne najvýkonnejšiou konzolou na trhu, ponúkne Series X dvakrát lepší výkon.

DirectX Raytracing – o podpore raytracingu na hardvérovej úrovni sa hovorilo ako o hotovej veci, čo Phil Spencer oficiálne potvrdil. Očakávať teda môžeme pokročilé snímanie a zobrazovanie svetla, realistickejší vizuál i nasvietenie herného sveta.

Variable Rate Shading (VRS) – Xbox na trh príde s technológiou VRS, ktorá vývojárom umožní použiť nevyužité zdroje grafického čipu na zvýšenie kvality objektov, postáv a efektov v hre.  Výsledkom má byť vyšší / stabilnejší počet snímok pri vysokom rozlíšení bez straty kvality výsledného obrazu. Ako nová technológia patentovaná spoločnosťou vyzerá v praxi môžeš nájsť na videu nižšie.

SSD Disk – Nové konzoly americkej spoločnosti budú tiež vybavené NVMe SSD diskom s rýchlosťou čítania 2,4 GB/s, resp. 4,8 GB/s pri komprimovaných dátach. SSD disk bude môcť konzola využiť aj ako virtuálnu RAM.

16 GB DDR RAM – 2,5 GB bude uzamknutých pre potreby systému, zvyšných 13,5 GB budú mať k dispozícii herní vývojári.

Quick Resume – Vďaka implementácii SSD diskov bude konzola disponovať aj funkciou rýchleho prepínania medzi hrami, tzv. Quick Resume. Nový Xbox umožní mať v pozadí otvorených hneď niekoľko herných titulov, medzi ktorými si bude môcť hráč prepínať prakticky bez akéhokoľvek načítavania.

Dynamic Latency Input – novinka, ktorá zvýši odozvu medzi ovládačom a konzolou. Technológia má optimalizovať protokol s vysokou šírkou pásma patentovaný Microsoftom a zabezpečiť okamžitú synchronizáciu signálov medzi konzolou a herným ovládačom.

Podpora 120 FPS – nová konzola na papieri podporuje zobrazenie 120 snímok za sekundu, väčšina hier podľa Microsoftu bude cieliť na 60 fps pri 4K rozlíšení

Podpora HDMI 2.1, VRR a ALLM – Konzola na trh rovnako príde s podporou HDMI 2.1 a ponúkne variabilnú obnovovaciu frekvenciu (VRR) i automatický režim nízkej latencie (ALLM), vďaka ktorému bude televízor či monitor automaticky prepnutý do režimu s najnižším možným oneskorením. VRR zasa prispôsobí obnovovaciu frekvenciu televízora na frekvenciu hry, čím sa zabráni tearingu a minimalizujú sa input lagy. Oficiálna už je tiež informácia, že Series X bude podporovať zobrazovanie pri 120 snímkach za sekundu.

Smart Delivery – Nová funkcia, ktorá hráčovi vychádza v ústrety v podobe jednorázového zakúpenia hry. Ak si hráč zakúpi hru na Xbox One, bude mu vo vylepšenej verzii sprístupnená aj na Series X. To isté platí aj opačne. Hráč by teda za hru mal zaplatiť iba raz a to bez ohľadu na to, či si hru zakúpil na Xbox One alebo Series X.

Microsoft zároveň zdôrazňuje, že táto funkcia nie je pre vydavateľov tretích strán záväzná, v istých prípadoch preto môže byť potrebné druhú verziu hry zakúpiť aj opätovne. Potvrdené zároveň bolo, že Smart Delivery bude podporovať aj prenášanie uložených pozícií jednotlivých hier.

Vzhľad

Microsoft sa pri dizajne Series X rozhodne nedržal zaužívaných zvykov a predstavil zariadenie, ktoré pripomína skôr počítač ako klasickú hernú konzolu. Vzhľad konzoly bol nečakane odhalený počas Game Awards 2019 a aj keď sa s ním možno nestotožnia všetci herní fanúšikovia, jedno sa Microsoftu musí nechať. Rozhodne zanechal dojem.

Konštrukcia hernej konzoly pripomína tower PC, potvrdené bolo, že položiť ju možno do horizontálnej i vertikálnej podoby. Aj keď presné rozmery zatiaľ neboli konkretizované, na základe vydaných trailerov i obrázkov sa predpokladá, že rozmery budú približne 15,1 x 15,1 x 30,1 cm. Hmotnosť zariadenia by mala byť približne 4,5 kg.

Microsoft pri dizajne konzoly stavil predovšetkým na praktickosť i efektívne vetranie, na vrchnej strane má byť pod mriežkou umiestnený výkonný ventilátor. Potvrdené tiež bolo, že Series X má byť tichší ako predchodca Xbox One X.

Neogaf / CurryPanda

Vzhľad konzoly je minimalistický, no zároveň pôsobí moderne. Čiernu konštrukciu konzoly oživuje zelená farba pod vrchnou mriežkou, na prednej časti nájdeme iba otvor na Blu-ray disk s nenápadným tlačidlom pre jeho vysunutie. Uniknutý obrázok zadnej strany s portami naznačuje prítomnosť dvojice USB-A vstupov, ďalej porty pre Ethernet, HDMI, optické audio a napájací kábel.

Určite nezmeškaj
Toto sú všetky herné megahity, ktoré si zahráš na novom Xbox Series X

Pomerne záhadne pôsobí port umiestnený vedľa HDMI vstupu. Podľa Thurrot, ktorého informácie majú pochádzať zo zdroja blízkeho Microsoftu, má tento port slúžiť na dodatočné rozšírenie úložného priestoru. Objavili sa však aj názory, že cez daný vstup sa bude robiť diagnostika zariadenia, na jeho účel, ako i potvrdenie pravosti obrázku si ešte budeme musieť počkať.

Neogaf / CurryPanda

Ovládač

S ergonómiou ovládača od Microsoftu sú fanúšikovia dlhodobo spokojní, spoločnosť pri jeho next-gen dizajne preto nemala žiadne dôvody na veľké zmeny. Nový ovládač je takmer identický so svojím predchodcom, oproti aktuálnemu ovládaču má byť o niečo menší a drobné zmeny môžeme očakávať aj pri jeho tvare.

Najväčšou zmenou je implementácia Share tlačidla, pomocou ktorého budú môcť hráči okamžite zdieľať fotky a videá. Phil Spencer v tomto prípade uznal, že nie sú prví, ktorí s nápadom prišli (ovládač na pS4 tlačidlo využíva od uvedenia na trh), v tomto prípade však vypočuli žiadosti hráčov a žiadaná funkcia bude v novom ovládači skutočnosťou.

Microsoft

Druhá významná zmena sa bude týkať hybridného D-padu (šípok), ktorého tvar bude zmenený z krížového štýlu na okrúhlejší, kruhovitý tvar. Nový ovládač bude v tomto smere pripomínať Xbox One Elite. Komunikácia medzi ovládačom a konzolou bude vďaka novej technológii Dynamic Latency Input výrazne rýchlejšia, Microsoftom patentovaná novinka to má docieliť vďaka optimalizácii komunikačných protokolov.

Nový ovládač bude, samozrejme, súčasťou základného balenia Series X, Microsoft potvrdil, že bude plne kompatiblitný ako s PC, tak aj s Xbox One i staršími Xbox konzolami. To bude platiť aj opačne a nová konzola bude plne podporovať ovládač z Xbox One.

Spätná kompatibilita

Microsoft potvrdil spätnú kompatibilitu s tisíckami hier zo štyroch konzolových generácií, ktoré je možné spustiť na Xbox One. Spätná kompatibilita bude dostupná od uvedenia konzoly na trh. V zásade platí, že pokiaľ hru podporoval Xbox One, možno ju spustiť aj na Series X.

Očakáva sa, že hry podporujúce spätnú kompatibilitu budú vizuálne vylepšené buď automaticky alebo pomocou dodatočných patchov. Vylepšenia sa budú líšiť v závislosti od titulu, všeobecne sa ale pri herných tituloch očakáva 4K rozlíšenie a podpora HDR.

Vylepšenia budú zároveň bezplatné. Vďaka novej funkcii Smart Delivery bude hráčovi stačiť jedna verzia hry, ktorú bude môcť spustiť na starej i novej konzole. Príkladom je exkluzivita Halo Infinite, ktorá bude dostupná ako na Xbox One, tak aj na Series X.

Ak si ju hráč zakúpi na Xbox One a neskôr si ju bude chcieť vychutnať na next-gen konzole, vďaka crossbuy si ju bude môcť bezplatne stiahnuť vo vylepšenej verzii aj na Series X.

Hardvérové verzie

Názov novej generačnej konzoly „Series X“ napovedá, že nový Xbox nebude dostupný iba v jednej verzii. Tomu by zodpovedali aj správy o dvoch rôznych verziách, na ktorých má Microsoft údajne pracovať. Kódové označenie dvojice vyvíjaných konzol boli Project Scarlett a Project Lockhart. Z prvého menovaného sa stal Xbox novej generácie, o projekte Lockhart sa však stále veľa nevie.

Microsoft

Všeobecným predpokladom je, že Lockhart by mal byť menej výkonným next-gen variantom s ľudovou cenovkou. Príležitostní hráči tak dostanú výkonnejšiu konzolu, v porovnaní s Xbox One, za podstatne priaznivejšiu cenu ako Series X. Ak sa zákulisné informácie potvrdia, Xbox Lockhart by mal na trh prísť bez vstavanej čítacej mechaniky.

Microsoft už podobnú stratégiu pomerne úspešne vyskúšal aj počas tejto generácie konzol vo forme Xbox One S. Výkon herného zariadenia údajne cieli na rozlíšenie 1440p pri 60 fps. Absencia mechaniky by sa mohla preniesť aj do menších rozmerov. Očakáva sa, že Microsoft na trh vyrukuje s oboma konzolami súčasne, teda koncom tohto roka.

Iné zariadenia