Veľká anketa pre Slovákov: Neopakovateľný príbeh alebo dokonalá grafika. Čo je na The Last of Us lepšie?
Pokračovanie The Last of Us je aktuálne v hernom svete horúco diskutovanou témou, survival adventúra od Naughty Dog však vyvoláva aj vášnivé diskusie. Aj napriek skvelým hodnoteniam kritikov sa na pokračovanie hry z roku 2013 strhla hráčska vlna kritiky a tisícky hráčov The Last of Us: Part 2 účelne bombardujú zlými hodnoteniami.
Zdá sa však, že hráčsky hejt popularite ani predajom vôbec neublížil. Práve naopak, The Last of Us: Part 2 je najlepšie predávanou hernou novinkou roka a ide aj o jeden z najúspešnejších debutov v histórii.
Za obrovským úspechom však nestojí len dobrý marketing, ale predovšetkým kvalitný príbeh a dokonalé technické spracovanie, ktorých kombinácia prináša nadštandardný herný zážitok. Rozhodli sme sa na dve najsilnejšie stránky The Last of Us pozrieť detailnejšie.
Filmový príbeh nabitý emóciami
Vývojári z Naughty Dog už pred začatím prác na hre vedeli, že prvý diel The Last of Us musí vynikať predovšetkým kvalitným príbehom. Všimli si, že presne to je oblasť, ktorú veľká väčšina herných titulov akosi opomína. Veľké áčkové hry hráčom vždy servírovali nádherné otvorené svety či parádnu akciu s nadupanými efektami, málokedy však vynikali komplexnosťou postáv a hĺbkou rozprávania.
Tvorcovia novej hry chceli ukázať, že herné tituly sú, podobne ako filmy, skvelou platformou na rozpovedanie zložitých príbehov a na tejto filozofii vznikol aj počiatok The Last of Us.
Namiesto klasických zombíkov riadila príbeh nákaza formou parazitickej huby Cordiceps; veľký otvorený svet vymenili za lineárne dobrodružstvo s dôrazom na temnú, klaustrofobickú atmosféru a zmysel pre detail.
Postavy v hre rovnako neboli čiernobiele, čo dvojnásobne platí pre pokračovanie, v ktorom boli jasne vykreslené motivácie konania jednotlivých postáv. Vývojári sa v pokračovaní rozhodli poukázať na to, že každá minca má dve strany a detailne vysvetľujú konanie nielen ústrednej protagonistky Ellie, ale tiež druhého tábora, na ktorom sa rozhodla vykonať krvavú pomstu.
Originálny štýl rozprávania robí z The Last of Us jedinečný titul, ktorý sa v hernom svete len tak nevidí. Samozrejme, podobný filmový štýl prezentácie nemusí sadnúť každému, výsledný dojem z hry je navyše veľmi individuálny a príbeh na každého pôsobí inak. Kým jedna skupina vidí za hrou len putovanie Joela a Ellie s prvkami akcie, druhá oceňuje komplexný a prehlbujúci sa vzťah dvoch odlišných ľudí, poznačených osobnými tragédiami.
Práve vývoj vzťahu medzi zatvrdnutým Joelom a zraniteľnou Ellie je jedným z hlavných pilierov série. Ostrieľaný veterán zo starého sveta si k telu pustí len málokoho a keď tak aj spraví, vždy v prvom rade myslí predovšetkým na vlastné prežitie. Po znepokojivom konci spoločnej cesty je však všetko inak. Joel by za Ellie nepoložil len svoj vlastný život, ale bol by za jej prežitie ochotný obetovať aj životy svojich priateľov či rovno budúcnosť ľudstva.
Vývojári naprieč putovaním neustále provokujú, vyvolávajú filozofické otázky a morálne dilemy, na ktoré si musí každý hráč odpovedať po svojom. Nesnažia sa moralizovať, poučovať, vo vypätých chvíľach sa neuchyľujú k lacnému citovému vydieraniu. Jednoducho rozprávajú príbeh dvoch postáv, ktoré sa náhodou stretli a našli si k sebe cestu.
Vypäté momenty v neútešnom svete občas vystriedajú krátke chvíle pokoja, prezentované napríklad vo forme stretnutia so žirafami v prvom dieli či hrania na gitare v pokračovaní.
Vývojári nám týmto spôsobom dávajú príležitosť zabudnúť na krutý svet vonku a nechajú nás sústrediť sa na pekné chvíle a drobné radosti, ktoré život prináša. Nie je ich veľa a sú v ostrom kontraste s brutálnym násilím, o to údernejšie však vo finálnom dôsledku pôsobia.
Bezchybná technická stránka aj v The Last of Us II
Podobné ako pôvodný diel z roku 2013 bolo aj pokračovanie The Last of Us: Part 2 – vydané tesne pred koncom životného cyklu konzoly PlayStation, no počkať sa v oboch prípadoch rozhodne oplatilo. Obe hry totiž z hardvéru PS3 a PS4 vyžmýkali absolútne maximum a po technickej stránke sa ihneď po vydaní zaradili k najlepšie vyzerajúcim konzolovým exkluzivitám.
Keďže ide o tituly so silným dôrazom na príbeh a postavy, tvorcovia si dávali mimoriadne záležať na mimike tváre, reči tela a fyzike postáv. Až 85 % pohybu postáv v prvej časti bolo zachytených pomocou technológie motion capture, dabing bol dodatočne nahovorený priamo v hernom štúdiu.
Pohyby i mimiku tváre Ellie prepožičala herečka Ashley Johnson, Joela naopak stvárnil herný herecký veterán Troy Baker, ktorý sa v minulosti podieľal napríklad na vzniku Jokera v Batman: Origins, postave Higgsa v Death Streanding či Nathanovho staršieho brata Sama z dobre známej série Uncharted. Herci však hlavným postavám nedali len hlas a pohyby, ale tiež jedinečnú osobnosť a aktívne sa zapájali aj do diskusií o charakterových črtách postáv.
Príbehová orientácia hry sa zasa ukázala častými filmovými cutscénami, ktoré vo veľkom sprevádzajú každú kapitolu hry. Prechod do filmových častí je plynulý a nenásilný, pôsobí dokonca tak prirodzene, že sa hráč neraz pristihne, ako sa aj po nástupe cutscény stále snaží ovládať postavy.
Vývojári pri tvorbe využili vlastný Naughty Dog engine, opäť sa nebáli experimentovať a meniť herné prostredie. V druhej časti dominuje predovšetkým upršaný Seattle, hráč však v plnej sile pocíti aj silu vodného živla či snehovej fujavice. Každé z prostredí je spracované do najmenšieho detailu a zodpovedá realite.
Sneh sa odliepa od podrážok, tráva reaguje na pohyb postáv alebo sa len tak prehýba pri fúkaní vetra, tečúca voda sa realisticky odráža od kameňov a skalnatých brehov. Dôraz na detail je v prípade oboch hier citeľný a spoločne s množstvom prefíkane ukrytých easter eggov výrazne nabáda na spoznávanie okolitého prostredia.
Ani jedna z hier po vydaní netrpela žiadnymi vážnejšími nedostatkami, hry od Naughty Dog patria k jedným z mála, ktoré vývojári nemusia v čase vydania plátať dodatočnými patchmi. Menším sklamaním pri druhej časti je však rozlíšenie a snímkovanie, od ktorého sme si pred vydaním hry sľubovali viac.
The Last of Us: Part 2 na klasickej PS4 beží pri FullHD rozlíšení a 30 snímkach za sekundu, na PS4 Pro je to s rozlíšením o niečo lepšie (1440p), fps však ostáva rovnaké. Tu už je jasne poznať, že konzola od SONY potrebuje upgrade a dosiahla svoje limity. Nevieme sa však dočkať, kedy si dobrodružstvo v ešte lepšom grafickom kabáte zopakujeme na prichádzajúcom PlayStation 5.
Čo považuješ pri Last of Us za najzaujímavejšie?
Čítajte viac z kategórie: Hry
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Xbox v ďalšej generácii rozdrví PlayStation. Vieme, kedy prídu nové konzoly
Slováci pripravujú unikátny herný simulátor. Vezme ťa priamo na bratislavské cesty
PlayStation 6 je realitou. Prinesie tri kľúčové vylepšenia, ktoré zmenia hranie
Koľko bude stáť GTA 6? Analytici sa zhodujú na tejto cenovke
Český mix Diabla a DOOMu prichádza na Kickstarter. Demo si už môžeš zahrať na populárnej službe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Inštitút ľudských práv sa obrátil na Eurokomisiu. Vyzval ju, aby vláde Fica zmrazila eurofondy
Seniori získajú bonus 2 000 € mesačne: Európska krajina spúšťa „aktívny dôchodok“
Expertka skúmala stres celú svoju kariéru: Toto je podľa nej liek číslo 1, ktorý ti prevráti život naruby
Renomovaný lekár prezradil jednoduchý trik, ktorý odhalí zdravé trávenie. Stačí ti na to potravina za pár drobných
Na Ukrajinu posielajú sobie kože. Ruskí vojaci ich vraj potrebujú na prežitie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ľuďom potečie rovno domov. Slovensko konečne začne využívať progresívnu energiu budúcnosti
- Z prehliadaného paliva urobia „novú ropu“. Arabi budujú svätý grál čistej energie za 270 miliárd dolárov
- Nadšené ohlasy nestačili. Najlepší film 2025 sa mení na fiasko roka
- Netflix ešte nič väčšie nenatočil. Najdrahší seriál sa vracia v temnom finále, konečne máme detaily
- Podľahli mu diváci v 75 krajinách vrátane Slovenska. Na Netflix práve pribudol drsný akčný film
-
- Nadšené ohlasy nestačili. Najlepší film 2025 sa mení na fiasko roka
- Ľuďom potečie rovno domov. Slovensko konečne začne využívať progresívnu energiu budúcnosti
- Vesmír poslal záhadný signál, ktorý šokoval vedcov. Po 50 rokoch sa ozvalo niečo, čo už malo byť dávno mŕtve
- Čo ak sa Veľký tresk nikdy nestal? Vedci prišli s vysvetlením, ktoré mení všetko o vzniku vesmíru
- 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto, z ktorého vedcom padla sánka
-
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto, z ktorého vedcom padla sánka
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Ľudia sa nevedia dočkať. Známa akčná séria po 12 rokoch chystá veľký návrat
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP