S rastúcim záujmom o elektromobily sa automobilky snažia držať krok so zvyšujúcim sa dopytom po čistejších vozidlách. Európa hrá v tomto prechode na elektromobilitu kľúčovú úlohu, pričom viaceré krajiny plánujú zakázať predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom už v nasledujúcom desaťročí.

Rastúci trh s EV však prináša aj nový problém – obrovské množstvo lítium-iónových batérií, ktoré bude potrebné recyklovať po skončení ich životnosti. Práve preto sa vlády a výrobné firmy na celom svete zameriavajú na rozvoj recyklačných zariadení, ktoré umožnia získať a znovu použiť kritické suroviny z týchto batérií. Na tému upozornil portál Oilprice.

Donedávna sa o recyklácii batérií veľa nehovorilo, pretože trh s elektromobilmi bol ešte v začiatkoch. Dnes, keď sú elektromobily čoraz populárnejšie, vlády aj automobilky investujú veľké prostriedky do výstavby nových recyklačných závodov. Recyklácia batérií totiž neznamená len zníženie odpadu, ale aj znovuzískanie vzácnych minerálov, ktoré sú nevyhnutné pre výrobu ekologických technológií. Lítium, nikel, kobalt, mangán a grafit, ktoré sa používajú v batériách, sú prechodom na zelenú energiu kľúčové. Ich zdroje sú však obmedzené a globálna ťažba nestačí na uspokojenie rastúceho dopytu. Preto sa recyklácia stáva nevyhnutným krokom k udržateľnému prechodu z vozidiel so spaľovacím motorom na elektromobily.

Recyklačné závody naprieč Európou

V Európe sa už rozbieha výstavba viacerých recyklačných zariadení. Vo Švajčiarsku spoločnosť Librec buduje prvý veľký recyklačný závod na batérie v obci Biberist. Zariadenie bude schopné ročne spracovať 12 000 ton batérií. Librec dokonca využíva technológiu, ktorá umožňuje získať z batérií zvyškovú energiu na napájanie časti svojho vlastného závodu.

Holandská spoločnosť SK otvorila nový závod v Rotterdame, ktorý dokáže spracovať 10 000 ton batérií ročne, s plánom na rozšírenie kapacity až na 40 000 ton. SK sa špecializuje na bezpečnú recykláciu lítia a EV batérií, čím zabezpečuje, že kritické suroviny sa vrátia späť do výroby.

Nemecký startup Cylib, podporovaný Porsche, vyvíja obrovský recyklačný závod v Severnom Porýní-Vestfálsku. Tento závod, s investíciou vo výške 200 miliónov dolárov, bude najväčším zariadením na recykláciu lítium-iónových batérií v Európe, s kapacitou na spracovanie až 30 000 ton batérií ročne. Cylib plánuje rozšíriť svoje aktivity aj na ďalšie európske lokality.

V Poľsku zas spoločnosť Elemental Strategic Metals a Ascend Elements budujú závod, ktorý bude schopný spracovať 12 000 ton batérií ročne. Do roku 2026 plánujú otvoriť druhý závod v Nemecku s kapacitou až 25 000 ton.

S rýchlo rastúcim trhom elektromobilov bude recyklácia batérií hrať čoraz dôležitejšiu úlohu v prechode na zelenú energiu. Európske krajiny už začali budovať robustnú infraštruktúru na spracovanie vyradených batérií, čím pomáhajú zachovať kritické suroviny pre ďalšiu výrobu elektromobilov. Hoci je táto oblasť zatiaľ relatívne malá, očakáva sa, že v nasledujúcich rokoch bude exponenciálne rásť, rovnako ako samotný trh elektromobilov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú