V tomto Mercedese zaplesá srdce motoristu aj technologického nadšenca. Je totiž takmer dokonalé
Hovorí sa v dnešnej dobe, že autá sú už viac o technológiách ako o celkovom jazdnom zážitku. Rezanie zákrut, adrenalín na maxime a zvuk mohutných V8-čiek už dnes počuješ väčšinou len v prípade športovo ladených automobiliek. Žiaľ, doba si žiada obety a jednou z nich je aj obmedzenie emisií či rozšírenie elektromobilov.
Zarytí fanúšikovia tradičných značiek s tým možno nemusia súhlasiť, avšak pri pohľade na plejádu technologicky nadupaných modelov Mercedesu, Audi či BMW sa nejednému z nás úplne pretvorí definícia toho, ako vnímame autá. Po čase som sa tak opäť rozhodol, že vyskúšam nejaký technologický skvost na kolesách, ktorý len veľmi ťažko hľadá skutočne rovnocennú konkurenciu.
Sadol som teda do nového E-čka vo verzii All Terrain, ktoré síce navonok pôsobí pomerne drsne najmä svojím offroadovým charakterom, no za zovňajškom skrýva technologickú špičku, ktorá mňa, ako nadšenca telom aj dušou, fascinuje doslova každým detailom. Prvky, ako Android Auto, Apple CarPlay či dokonca aj autonómne riadenie rozhodne stoja za to, aby si pri tejto recenzii strávil pekných pár minút.
Video:
FonTech sa tak opäť pozrie na technologickú stránku jedného z najvyspelejších automobilov na trhu, ktorý definuje smer pre najbližšie roky. A ty môžeš byť pritom spolu s nami. Pripútaj sa a vitaj na technologickej jazde „autíčkom“, ktoré ťa zaručene nenechá chladným.
Drsný navonok, ale vycibrený do posledného detailu vo vnútri
Už z modelového radu a označenia All Terrain si asi usúdil, že tento navonok drsný pracant, ktorý sa nezľakne ani blata či ľahšieho terénu, je skvelým zástancom E-čkovej triedy. My sa však teraz nejdeme zameriavať na motor či jazdné vlastnosti. Tie ti len teda v krátkosti priblížim, aby si vedel, s čím sme to vlastne mali dočinenie aj po tejto stránke.
Pohonným agregátom je teda preplňovaná V6-ka s obsahom 3000 cm3 (výkon 258 koní a točivý moment 620 Nm), ktorá je vzhľadom k pohonu všetkých kolies a pomerne vysokej hmotnosti 2100 kg najpraktickejším spoločníkom. Rozhodne do počtu nie je ani špičková 9-stupňová automatická prevodovka 9G-TRONIC PLUS, vďaka ktorej je prenos výkonu nesmierne plynulý.
A ak si si myslel, že toto je len nejaký prezlečený mestský crossover, ktorý sa hrá na terénneho špecialistu s veľmi luxusne vyzerajúcimi 20-palcovými diskami, vyvediem ťa z omylu. Vďaka vzduchovému podvozku, ktorý sa dokáže zdvihnúť o 20 mm, si môžeš nastaviť ideálnu jazdnú výšku pri cestovaní do hôr, napríklad niekam na chatu, no E350d All Terrain sa určite nezľakne ani akýchkoľvek povinností v teréne, a to najmä vďaka inteligentnému pohonu všetkých kolies 4Matic.
Agresívnym a lákavým znakom tejto verzie kultového auta Mercedesu je aj predná mriežka chladiča s rovnako efektným strieborným difúzorom. Ja som mal k dispozícii prekrásny červený variant s čiernymi, respektíve striebornými doplnkami, ktoré v konečnom dôsledku prinútili ľudí, aby sa za autom zo Stuttgartu neraz obzreli.
Aby si mal jazdu ideálne pripravenú v každých podmienkach, na výber je 5 jazdných režimov do rôznych podmienok. Za čo však udeľujem Mercedesu veľký palec hore, sú predné LED svetlomety s automatickým natáčaním do zákrut, automatickým prepínaním medzi stretávacími a diaľkovými a v neposlednom luxusným dizajnom, ktorý už z diaľky evokuje u ľudí, že áno, teraz pôjde okolo Mercedes.
Tomuto sa hovorí nadupaná technologická výbava
Jedno je isté. Nemecké automobilky a technológie idú ruka v ruke už niekoľko rokov. Ostatní sa zatiaľ len pomaličky dostávajú na úroveň, ktorú nastavili tieto automobilky. Ak si teda sadneš do Mercedesu, naozaj cítiš, že toto je auto z roku 2017 a minimálne na ďalších niekoľko rokov bude technologicky skutočne vycibrené do posledného detailu.
No ale späť k podstate. Teraz teda sedíme v E-čkovom Mercedese vo verzii All Terrain, ktorý je vo vnútri poriadne nabúchaný. Srdcom celého infotainment systému sú dve plnohodnotné 12,3-palcové FullHD obrazovky, ktoré si svojou jemnosťou a kvalitou zobrazenia zaslúžia skutočne len to najvyššie hodnotenie.
Dominantná grafika sa nesie v duchu moderných trendov, avšak z môjho pohľadu odozva na pokyny trpí občasnými zaváhaniami animácií či úplným spomalením reakcií. K detailom systému sa ešte dostaneme, no aby som nezabudol, veľkou parádou je aj zvukový systém Burmester, vďaka ktorému sa aj tí najnáročnejší nadšenci budú cítiť ako v rozprávke.
To najlepšie hneď na začiatok – Autopilot
Nie, nie je to len Tesla, ktorá sa obula do autonómneho riadenia vozidiel. Aj ostatné automobilky, ako BMW či práve Mercedes vidia v tomto smere obrovský potenciál. Autopilot je teda prítomný aj v prípade mnou testovaného modelu a ako už určite tušíš, túto skutočne stále veľmi futuristickú vlastnosť som si nemohol nechať ujsť. Ovládanie je ale v podstate veľmi jednoduché.
Na ľavej strane od volantu sa nachádzajú dve tlačidlá, ktorými si vieš autopilota prispôsobiť, respektíve inicializovať. Potom budeš už len používať páčku, ktorá je pod volantom a primárne slúži na zapnutie / vypnutie adaptívneho tempomatu. Všetky tieto technické „fičúrky“ tak umožňujú autu, aby dokázalo takmer úplne autonómne jazdiť v premávke. Popravde, je to trochu čudný pocit na začiatku, no po prvých metroch, kedy auto samo za teba šoféruje, mu začínaš čoraz viac dôverovať. Ver mi, ak to vyskúšaš pred nejakou zákrutou ako ja, nebude ti všetko jedno a musíš svojmu autu jednoducho dôverovať na 100 %.
Môžeš sa však spoľahnúť na rôzne bezpečnostné funkcie, medzi ktorými nechýba napríklad udržiavanie jazdných pruhov, udržiavanie vzdialenosti od vozidla pred tebou či aktívne brzdenie, ktoré dokáže detegovať nebezpečenstvo pred autom a automaticky v prípade núdze okamžite zabrzdiť. Aby však Mercedes docielil naozaj maximálnu bezpečnosť a nenechal všetko len na počítač, raz za 15 sekúnd musíš položiť ruky na volant.
Detaily, ktoré vytvárajú dokonalý celok
Povenujme sa teraz trochu všeobecným prvkom v tomto infotainment systéme. Grafika je teda riešená relatívne v poriadku a zaraďuje sa k tým prívetivejším, no ničím prevratným nezaujme.
Celý systém však ovládaš dvomi spôsobmi – otočným kolieskom, respektíve touchpadom s haptickou odozvou, ktorý je podľa môjho názoru tak trochu intuitívnejší a hlavne počas jazdy bezpečnejším riešením.
Nastavení je ale v prípade tohto auta skutočne neúrekom, a tak ti ukážem len tie, ktoré ťa zaujmú už na prvý pohľad. Nepochybne praktickou funkciou je aj head-up displej, na ktorom vidíš maximálnu povolenú rýchlosť, tvoju aktuálnu rýchlosť či smer navigácie.
Pre všetkých fajnšmekrov je tu ako jedinečná vlastnosť možnosť zmeniť ambientné podsvietenie interiéru a na výber je až 64 rôznych farieb. No a aby bolo pohodlie pasažierov na predných sedadlách maximálne, k dispozícii budeš mať svoj vlastný masážny salónik, v ktorom si vieš nastaviť hneď niekoľko typov masáží a vybrať intenzitu.
Počas dlhých služobných ciest niekam na druhý koniec Slovenska či do zahraničia sa teda bude jednať o využívaný doplnok k zvýšeniu už tak perfektného komfortu. Ukrátení ale nebudú ani pasažieri vzadu, keďže tým nemecký gigant pribalil vyhrievanie sedadiel. Oh, takmer som zabudol. Nechýba ani vetranie sedadiel, ktoré sa hodí počas letných horúčav. Kompletné ovládanie v elektrike však už beriem ako samozrejmosť.
Čo ťa však zaujme už na prvý pohľad, sú extrémne jemné displeje priamo pred tebou. Ten hlavný pred volantom je tradične miestom pre tachometer a na druhej strane zas pre niekoľko typov informácií, ako spotreba, navigácia, otáčkomer či dokonca ukazovateľ preťaženia.
Ak ti ale náhodou nebude vyhovovať predvolená grafika, nemusíš sa znepokojovať, keďže máš na výber z ďalších dvoch štýlov (športového a progresívneho zobrazenia).
So zmenou grafických štýlov primárneho displeja sa zároveň opäť automaticky mení aj ambientné osvetlenie interiéru. Veľmi intuitívne taktiež funguje nový typ ovládania displejov priamo na volante, ktorý po novom integruje dve čierne senzorové plochy.
Mercedes nezabudol ani na 3D navigáciu s výbornou grafikou a možnosťou online zadávanie cieľov (auto má zabudovanú SIM kartu s podporou LTE). Ak teda potrebuješ nájsť špecifickú adresu nejakej reštaurácie či obchodu a samotná navigácia si nevie rady, môžeš sa spoľahnúť na to, že na internete to nájdeš behom niekoľkých sekúnd.
Pripojenie s telefónom skrz Bluetooth prebieha bez problémov a následne si vieš s autom zosynchronizovať kontakty. Počas používania sa mi ani raz nestalo, žeby sa spojenie prerušilo či sa druhá strana počas hovoru sťažovala na kvalitu. No aby som zbytočne nerozpisoval všetky podrobnosti infotainment systému v tomto Mercedese, rozhodne nahliadni do galérie nižšie, kde nájdeš všetky zásadné funkcie systému.
A teraz ten pravý nádych futurizmu
Možno si povieš, že už z odsekov vyššie si vedel spraviť akú-takú predstavu o tom, že Mercedesy, respektíve toto E-čko, je po technologickej stránke jedno z najlepších v priemysle. No ani zďaleka som ti však neukázal všetko, čo sa dá ešte do auta za takmer 100 000 € dostať. Zoberiem do zľahka. Aby bolo totiž parkovanie vzhľadom k pomerne veľkým rozmerom pohodlné, k dispozícii je 6 možností zobrazenia z dostupných kamier okolo vozidla.
Veľkým pomocníkom pri cúvaní je najmä 360-stupňový obraz, ktorý by som v uliciach Bratislavy nevyvážil ani zlatom. Kamery sú naozaj veľkí pomocníci, vďaka ktorým sa aj menej zdatní vodiči nemusia obávať zaparkovať na tých najzapeklitejších miestach. Kvalita kamery je taktiež dobrá, no v nových BMW či Lexusoch mi prišli ešte o úroveň detailnejšie.
Apple CarPlay či Android Auto (zapojenie do USB portu pod palubnou doskou) sú už dnes naozaj rozšírenými spoločníkmi v moderných infotainment systémoch výrobcov. Ponúkajú skvelý a hlavne veľmi plynulý prechod z používania smartfónu v ruke do momentu, kedy nastúpiš do auta a tvoj office v rukách musíš odložiť do priehradky.
Tak napríklad pri testovaní Apple CarPlay som si vedel pozrieť históriu hovorov, SMS správy (aj na ne odpísať) či vybrať si playlisty zo Spotify. Ak by ti ale toto jednoduché rozhranie nevyhovovalo, stále máš možnosť využívať vstavaný systém Mercedesu. Malý tip pre všetkých, ktorým by CarPlay nefungoval hneď po pripojení iPhonu / iPadu. Jazyk v iOS musí byť nastavený na angličtinu a zapnutá hlasová asistentka Siri!
Pomerne raritnou vychytávkou je aj možnosť parkovania len cez aplikáciu na tvojom smartfóne či tablete. Voči konkurencii, ktorá zvyčajne využíva integrovaný tablet v aute (ktorý aj tak musíš nabíjať a starať sa tak o ďalšie zariadenie), je riešenie od Mercedesu azda najpraktickejšie. Stiahneš si oficiálnu aplikáciu do svojho smartfónu, spáruješ ho s autom pomocou Bluetooth a môžeš začať na diaľku parkovať. V podstate len krútiš so softvérovým kolieskom v aplikácii a auto už za teba vykoná všetky potrebné manévre.
Táto „fičúrka“ je priamo napojená na parkovacieho asistenta, ktorý dokáže vyhľadať miesta pozdĺžne a priečne a následne automaticky zaparkovať. V tomto smere sa síce nejedná o žiadnu nezvyčajnú vymoženosť, no keď k nej pridáš vzdialené parkovanie len za pomoci smartfónu, už to vyzerá diametrálne odlišne.
Pomyselnou čereničkou na torte čo sa starostlivosti o zakazníka týka, je asistenčná služba Mercedes Me, ktorá integruje ako webové rozhranie, tak aj skvelú aplikáciu pre Android a iOS. Táto služba je akýmsi vzdialeným asistentom v prípade porúch, starostlivosti o vozidlo (kontrola chýb, poloha, pneumatiky či systémy vo vozidle) a v neposlednom rade vieš z pohodlia domova aktualizovať mapové podklady do navigácie.
Technici Mercedesu vedia dokonca na diaľku zistiť, či je všetko v poriadku s vozidlom a v prípade poruchy poslať notifikáciu o nutnosti návštevy servisu. V konečnom dôsledku je teda Mercedes Me rozhodne praktickou funkciou, ktorú si určite zadarmo aktivuj ihneď po zakúpení vozidla. Stojí za to!
Záver: Zaplesá srdce motoristu aj technologického nadšenca
Strávil som s týmto Mercedesom presne týždeň. Za tento čas som ale naozaj pochopil, že tie najväčšie automobilky hrajú už len na vyspelosť a pohodlné používanie a jazdné vlastnosti tak trochu dávajú do úzadia. Z technologického hľadiska je toto E-čko naozaj jedno z najvyspelejších áut na trhu a veľmi statočne v niektorých veciach dorovnáva aj svoje slávnejšieho a hlavne oveľa drahšieho bračeka z triedy S.
Ak teda aj ty patríš k majetnejším, ktorí si radi doprajú poriadnu dávku luxusu a nemeckú eleganciu s jedinečným zmyslom pre detail, si na správnom mieste. Za základnú cenu okolo 70 000 € sa však bezpochýb jedná o vyššiu triedu, ktorej klientela dbá aj na najmodernejšie technológie, a tak sa im vyššie spomenuté vymoženosti určite budú hodiť. A aký máš ty názor na toto luxusné E-čko? Napíš nám ho do komentárov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Toto bežné auto nikdy nedokáže, výsledky ohromili. Porovnali sme spotreby elektromobilu a spaľováku pri jazde do hôr
RECENZIA Štartuje už dnes a prirovnávajú ho k Hre o tróny. Toto je náš o verdikt o seriálovom prekvapení roka
Toto tlačidlo je malou revolúciou Volkswagenu. Vďaka nemu som s ID.7 cestoval rovnako ako so spaľovákom
RECENZIA Horšia alebo lepšia ako Assassin´s Creed Black Flag? Hrali sme novinku od Ubisoftu, toto si o nej myslíme
RECENZIA Prečo je Samsung Galaxy S24 Ultra najlepším smartfónom na svete?
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- Vstupuje do novej éry. Milovaná automobilka Slovákov odhalila luxusnú konkurenciu pre Tesla Model Y
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Budú stáť pod 13 000 €. Známy výrobca zaplaví trh lacnými elektromobilmi, ktoré si zamiluješ
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
-
- Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- Budú stáť pod 13 000 €. Známy výrobca zaplaví trh lacnými elektromobilmi, ktoré si zamiluješ
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
- Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
-
- Za Cybertruck zaplatili statisíce eur. Ford a Porsche ho kúpili na „čiernom trhu” s jediným cieľom
- Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- Najpopulárnejší elektromobil Slovákov má problém. Automobilka obmedzuje jeho výrobu
Musk priznal užívanie omamných látok. Pomáhajú mu odbúravať negatívne myšlienky, investori sú znepokojení
Nemecko zintenzívnilo výskum a vývoj v oblasti umelej inteligencie
Samosprávy môžu žiadať financie na zaistenie kyberbezpečnosti do konca apríla
AI upozornila na snahy Ruska o zmenu etnického zloženia Krymu
Tender na nový informačný systém obchodného registra stále neukončili
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené