Okopírovala Teslu, no „najhlúpejší nápad“ prerobila k dokonalosti. Toyota predstavila prvý elektromobil
Japonská automobilka Toyota sa elektromobilite stránila, no trend je jasný a elektrické autá rozhodne majú budúcnosť. Toyota preto v poslednej chvíli naskakuje na rozbehnutý vlak a oficiálne predstavuje elektrický model bZ4X, informuje The Verge.
O koncepte Toyoty bZ4X vieme už dlho. Automobilka sa aj napriek odporu k čistej elektromobilite rozhodla priniesť plnohodnotné batériové auto, ktoré navyše prichádza s množstvom, na prvý pohľad kontroverzných vlastností.
Yoke volant aj solárna strecha
Z konceptu bZ4X sa tak stáva plnohodnotný elektromobil, ktorý sa začne vyrábať už budúci rok. Do roku 2025 chce mať Toyota na cestách ďalších 14 čistých elektromobilov.
Na prvý pohľad má divoký názov, ktorý ale v sebe ukrýva aj hlbší zmysel. bZ na začiatku znamená „beyond zero“, čo je v podstate nová stratégia elektrifikácie japonskej automobilky, informuje Electrek. Dizajnovo sa produkčná verzia od konceptu príliš nelíši. Automobilka nám ale konečne prezradila dôležité technické detaily, ktoré sú rozhodne zaujímavé.
Odhalené technické detaily sa vzťahujú na japonskú verziu auta, no globálna sa podľa všetkého až tak moc líšiť nebude. O napíjanie sa stará batéria s kapacitou 71,4 kWh, ktorá zabezpečí dojazd 500 km pre verziu s pohonom predných kolies a 460 km pre verziu s pohonom všetkých štyroch kolies.
Prednokolka je vybavená jedným elektromotorom s výkonom 150 kW (201 koní), zatiaľ čo verzia s pohonom všetkých kolies dostane dva 80 kW (107 koňové) elektromotory, pre každú nápravu jeden.
Čo sa týka nabíjania, Toyota bZ4X neprináša nič prevratné. Dostupný je maximálny výkon 150 kW, pri ktorom sa dokáže vyššie spomenutá batéria nabiť na 80 % kapacity už za 30 minút.
Automobilka pri prezentácii vyzdvihla funkciu V2L známu napríklad z nového Hyundai Ioniq 5. Vozidlo vďaka tejto funkcii dokáže napájať inú techniku. K dispozícii bude aj konfigurácia so solárnou strechou, ktorá podľa Toyoty zabezpečí dojazd energiou zo Slnka až 1 800 km za rok.
Azda najväčšou kontroverziou je použitie „yoke“ volantu na štýl Tesly. Japonska automobilka ale vyriešila hlavný problém volantu, ktorý sa vyskytol v elektromobiloch značky Tesla.
V Toyote bZ4X nie je volant mechanicky spojený s nápravou. Vďaka technológii steer-by-wire tak inžinieri nastavili maximálny rozsah otočenia volantu iba na 150 stupňov v každom smere.
Vďaka tomu vodič nemusí volant prehmatávať, ako je to potrebné v elektromobiloch Tesla. Systém steer-by-wire navyše do volantu neprenáša nepríjemné vibrácie od kolies, vďaka čomu je jazda ešte pohodlnejšia. K dispozícii bude samozrejme aj verzia so štandardným volantom.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdili sme na elektrickom kamióne, ktorý čoskoro zaplaví Bratislavu
Slovenská polícia presedlá na bavoráky. Do služby pripadlo cez 30 BMW s batériami
VIDEO Výkonom zahanbí Teslu, luxusom Triedu S. Elektromobil skoro skrachovanej automobilky nakoniec vyrobia
RECENZIA Prečo som mal pri najlacnejšom elektromobile BMW pocit, že (ne)sedím v prémiovke?
Náš nový motor zničí trh elektromobilov, kričí šéf Toyoty. Je jasné, či má pravdu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
- „Zabudnutá” technológia batérií môže spasiť ľudstvo. Máme ju 144 rokov a vôbec ju nevyužívame
- Jazdili sme na elektrickom kamióne, ktorý čoskoro zaplaví Bratislavu
- Legendárna Tatra dostáva ekologický pohon. Prichádza prvá vodíková verzia
- Japonci idú opäť hlavou proti všetkým. Do elektromobilu dali motor, ktorý nemá obdobu
-
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
- Jazdili sme na elektrickom kamióne, ktorý čoskoro zaplaví Bratislavu
- „Zabudnutá” technológia batérií môže spasiť ľudstvo. Máme ju 144 rokov a vôbec ju nevyužívame
- Volkswagen nedokáže Číňanom konkurovať. Na každom elektromobile prerába obrovskú sumu
- Náš nový motor zničí trh elektromobilov, kričí šéf Toyoty. Je jasné, či má pravdu
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
Takto tvrdé tresty nikdy nepadli. Za pirátenie streamov Premier League idú za mreže na desiatky rokov
Výpadok počítačového systému v Holandsku ochromil vlakovú dopravu
Do roku 2045 musia byť všetky budovy v Nemecku klimaticky neutrálne
Takmer dve tretiny áut v tejto európskej krajine spĺňajú najprísnejšie emisné normy EÚ
Mesto Kremnica chce na kúrenie v niektorých budovách využívať solárnu energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené