Kanadská spoločnosť TransPod predstavila svoj vlastný hyperloop, ktorý sa okamžite dostal medzi tie najambicióznejšie projekty z tohto sektora a zaistil si investície vo výške 550 miliónov amerických dolárov, informuje portál NewAtlas.

Stojí však pred obrovskou výzvou, ktorá už pokorila nespočetné množstvo prehnane ambicióznych startupov.

Len ďalšie sľuby?

Podobne ako iné firmy, aj TransPod sľubuje revolučné technológie, ktoré však zatiaľ nepredstavila.

Podelila sa ale o ciele, ktoré patria medzi tie najambicióznejšie a v prípade teoretického úspechu môžu firmu nielen presláviť, ale od základov zmeniť svet a prekopať hromadnú dopravu.

TransPod

Čo im v tom bráni?

Aj v tomto prípade majú byť k dispozícii verzie ako pre pasažierov, tak aj nákladné, ktorými sa chválila aj spoločnosť Hyperloop Transportation Technologies.

TransPod v rámci svojho propagačného videa ukazuje zábery, ktoré pôsobia ako zo sci-fi filmu a faktom bohužiaľ je, že veľké množstvo takýchto projektov skončí práve takýmito videami.

Kapsuly TransPod majú dosahovať ohromnú rýchlosť až 1 200 km/h, vďaka čomu dokážu oveľa ekologickejšie prekonať prakticky všetky veľké dopravné lietadlá a tiež rýchle tryskáče pre bohatých.

Má to však zopár problémov a veľké množstvo technologických výziev.

Kapsula pre pasažierov poskytne, podľa TransPod, do 54 miest alebo možnosť dopraviť naraz až 10 ton nákladu. Ponesú si vlastné batérie s dostatočnou zásobou elektrickej energie, avšak pri vyšších rýchlostiach vysunú bezkontaktné zariadenie pre odoberanie energie zo samotnej trubice.

Štyri „levitačné motory“, vďaka ktorým vyzerá stroj tak jedinečne a futuristicky, majú podľa zverejneného videa vytvárať plazmu. Tá vyzerá na videách a snímkach úžasne, ako presne ale má celé zariadenie fungovať, ostáva otázkou.

Mal byť aj na Slovensku

Už spomínaná spoločnosť Hyperloop Transportation Technologies v minulosti uvažovala nad stavbou svojho systému aj v Bratislave a spájať ju mala s Viedňou a Budapešťou. Od tohto nápadu vzišlo a spoločnosť napokon podpísala dohodu o preskúmaní možnosti postavenia trate medzi Bratislavou, Budapešťou a Prahou.

Tento projekt sa však nakoniec zrušil a naša vláda viac so spoločnosťou HyperloppTT nespolupracuje.

Spoločnosť chce ale otvoriť svoj prvý komerčný prototyp Hyperloop v Dubaji.

Vákuum a cena

Aj v tomto prípade je celé zariadenie navrhnuté tak, aby kapsuly dosahovali čo najnižší odpor a teda najvyššiu rýchlosť. Okrem magnetickej levitácie, s ktorou už má ľudstvo celkom dobré skúsenosti, TransPod použije aj vákuové tunely. To síce zásadne pomáha parametrom, avšak prináša zároveň množstvo rizík a komplikácií.

V prvom rade sa z dokončeného projektu, ak bude prvý na svete, automaticky stane najväčšia vákuová komora na svete.

To nie je tak veľký problém, ale len do chvíle, než sa z nej stane najväčšia havária vákuovej komory na svete.

Potreba pevnej a bezpečnej konštrukcie však nie je to jediné, čo hyperloop vyžaduje. Kvôli špičkovým technológiám, vysokým pretlakom a rýchlostiam je nutné zabezpečiť oveľa častejšiu a podrobnejšiu údržbu, než napríklad pri klasických vlakoch.

TransPod/Youtube Screenshot

Zariadenie je tak automaticky oveľa drahšie, čo nutne nemusí znamenať nemožnosť uskutočnenia. Všetky náklady sa ale odrazia na cene lístkov, ktorá zase musí byť dostatočne nízka pre masy a zároveň dostatočne vysoká, aby na službe firma zarobila.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP