Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V uplynulých dňoch sa na Facebooku rozšíril príspevok so screenshotom SMS správy v mene poisťovne Dôvera, ktorá žiadala od adresátky zaplatenie nedoplatku. Status bol v slovenskom prostredí Facebooku šírený ako podvod, ktorý mal zneužívať meno zdravotnej poisťovne. Ako sme však zistili, situácia má kuriózne vysvetlenie a o žiadny podvod sa nejedná. Informácie redakcii FonTech.sk potvrdila samotná poisťovňa.

V obsahu správy sa písalo o zaplatení nedoplatku voči zdravotnej poisťovni, ktorý mala adresátka uhradiť na priložený bankový účet. SMS správa obsahovala aj variabilný symbol a telefonický kontakt na spoločnosť CreditCall, ktorá zastupuje zdravotnú poisťovňu Dôvera.

Ukázalo sa však, že nejde o žiaden podvod, informácie uvedené v textovej správe pochádzajú skutočne od poisťovne a kontakt na CreditCall nebol falošný. Išlo o nedorozumenie.

Údajný podvod v menej Dôvery sa zmenil na banálne nedorozumenie

Samotný príspevok, ktorý pôvodne hovoril o podvode v mene poisťovne, si získal veľkú pozornosť ľudí a doteraz ho zdieľalo až 17 000 používateľov na Facebooku. V pôvodnom znení príspevku autorka písala o podvode, ktorý sa mal týkať aspoň ďalších 6 ľudí. Podvodníci údajne v mene Dôvery rozosielali SMS správy, prostredníctvom ktorých chceli vylákať od ľudí peniaze.

„Posielajú ľuďom sms, že majú dlh na poisťovni Dôvera aj s číslom účtu, na ktorý to majú uhradiť. Keď vám to príde, určite nič neplaťte. Viem minimálne o 6 ľuďoch, ktorým to prišlo. Vrátane mňa. Zdieľajte, čo najviac, aby im niekto nenaletel,“ uvádzala autorka v pôvodnej verzii príspevku na Facebooku.

Mnohí Slováci preto mohli nadobudnúť mylný dojem, že ide skutočne o podvod a v prípade, ak im bude doručená takáto SMS správa, majú ju ignorovať a nedoplatok nezaplatiť. Počas aktuálnej koronakrízy sú však ročné zúčtovania doručované klientom poisťovní s istým oneskorením. Aj kvôli tomu si teda mohli ľudia myslieť, že ide o podvod.

Zobraziť celú galériu (2)
Ilustračný obrázok. Zdroj: Freepik

Na celú situáciu reagoval v komentároch aj konateľ spoločnosti CreditCall, Juraj Balogh, ktorá poskytuje Dôvere administratívne služby, vrátane vymáhania pohľadávok. Ten vo svojom príspevku potvrdil, že celý problém vznikol nedorozumením po tom, ako blízka osoba adresátky SMS správy uviedla ako kontakt jej telefónne číslo, na ktoré bola predmetná správa zaslaná.

„Situácia ktorá nastala je zhoda okolností. Skutočne sme poslali okrem e-mailu aj 2 SMS správy na telefónne čísla, ktoré boli uvedené ako kontakt na klienta – osobu blízku pani Viskupovej (pravdepodobne ich uviedla pri vypĺňaní prihlášky).

Preto je v oboch SMS správach uvedený rovnaký variabilný symbol. Variabilný symbol pre mandátne vymáhanie pohľadávok nie je rodné číslo,“ uviedol konateľ CreditCall Juraj Balogh.

Napriek tomuto vysvetleniu a oprave informácií aj v samotnom statuse mnohí Slováci naďalej spochybňujú dôveryhodnosť správy a informácie zdieľajú ako podvod. Pôvodný status príspevku bol upravený a autorka v ňom uvádza situáciu na pravú mieru.

„Po komunikácii s pánom z firmy Creditcall bolo objasnené nedorozumenie zo strany spoločnosti. Kedy sms bola omylom poslaná na moje číslo. Táto spoločnosť skutočne zastupuje Dôveru pri vymáhaní pohľadávok a číslo účtu patrí Dôvere. Takže v tomto prípade nejde o podvod, ale o omyl.

Ospravedlňujem sa za uvedenie do omylu, mnohým, ktorí to zdieľali a prečítali. Prosím, ak môžte, zmažte to, nerada by som bola, aby niektorí ľudia odignorovali svoje reálne dlhy. V prípade, že vám podobná správa prišla, komunikujte so spoločnosťou, alebo priamo s poisťovňou,“ uviedla autorka pôvodného statusu na Facebooku.

Vysvetlenie situácie potvrdila aj poisťovňa Dôvera, ktorá pre FonTech.sk zaslala nasledovné vyjadrenie:

„V prvom rade chceme zdôrazniť, že sa nejedná o podvod, ale nedorozumenie. Nedorozumenie nevzniklo v zdravotnej poisťovni Dôvera ani v spoločnosti CreditCall (odosielateľ správy) ale tým, že blízka osoba pani Viskupovej uviedla jej telefónne číslo ako svoj kontakt.

Nebyť tohto kroku, pani Viskupová by SMS s upozornením na dlh v Dôvere nedostala,“ vyjadril sa k téme pre FonTech.sk Branislav Cehlárik, hovorca zdravotnej poisťovne Dôvera.

Oneskorené doručenie ročného zúčtovania zo zdravotnej poisťovne bolo spôsobené odkladom podania daňového priznania, ktoré tento rok štát umožnil podať do neskoršieho termínu práve kvôli pandémii koronavírusu. Z toho dôvodu môžu Slovákom prísť zúčtovania z poisťovní neskôr ako zvyčajne, no rozhodne netreba výzvy na zaplatenie nedoplatku ignorovať.

Ďalšie zaujímavé články:

V prípade, ak existujú pochybnosti o pôvode a dôveryhodnosti upozornenia, najlepším spôsobom, ako situáciu overiť, je kontaktovať samotnú poisťovňu, ktorá klientom podá overené informácie.

„Nedoplatok na zdravotnom poistení môže vzniknúť z viacerých dôvodov. Ignorovaním sa môže celá vec iba skomplikovať a zhoršiť prístup k zdravotnej starostlivosti,“ dodal Branislav Cehlárik vo vyjadrení pre FonTech.sk.

Ľudia už nechcú veriť ničomu

Ako a prečo mohli Slováci pochybovať o dôveryhodnosti takejto správy? Odpoveď môžeme hľadať práve pri stále častejších podvodoch na internete, ktoré mnohých ľudí „vyškolili“ a zároveň im vštepili dávku nedôvery.

Podvodné statusy, falošné SMSky v mene známych spoločností, klamlivé súťaže či najnovšie aj obrovský phishingový útok na klientov webhostingových firiem vzbudzujú u ľudí veľké pochybnosti. Tento prípad je teda dôkazom toho, že aj keď sa jednalo o skutočné upozornenie od známej poisťovne, mnohí Slováci túto správu rýchlo spochybnili.

V komentároch sa našli dokonca aj odvážlivci, ktorí by takúto situáciu (aj bez overenia u poisťovne) ihneď hlásili polícii. Najlepším riešením je v každom prípade svoje pochybnosti a získané informácie o možnom podvode konzultovať priamo so spoločnosťou, ktorej názov je v správe uvádzaný. Týmto spôsobom môžu ľudia najrýchlejšie overiť, či sa jedná o skutočné informácie alebo o snahu podvodníkov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú