Množstvo podvodných e-shopov sa v roku 2020 rozrástlo o veľký počet stránok, ktoré okrádajú zákazníkov o peniaze. Neraz si pritom prepožičajú názov známych a overených predajcov alebo sa na nich snažia aspoň podobať. Na takýto podvodný e-shop doplatila teraz aj Slovenka, ktorá prišla pri nákupe tenisiek o nemalú sumu peňazí. O podvode informovala polícia na stránke Hoaxy a podvody – Polícia SR.

Pochybné e-shopy zneužívajú dôverčivosť ľudí dlhodobo, no problémy sa začali množiť aj po príchode pandémie, kedy na internete pribudli ďalšie podvodné stránky. Napriek tomu, že mnohé vykazujú znaky podvodných webov, mnohí zákazníci sa nechali oklamať a prišli o svoje financie. Už v našich predošlých článkoch sme na takéto internetové obchody upozorňovali.

V lete sme taktiež priniesli informácie o veľkej sieti podvodných e-shopov, ktoré operujú na Slovensku, no tovar nedoručia, peniaze nevracajú a so zákazníkmi nekomunikujú. Medzičasom viaceré z nich ukončili svoju činnosť, napojené však boli na rovnakú osobu a zahraničné sídlo. Všetky detaily o tomto prípade sme zhrnuli v samostatnom článku.

Na Slovákov číha ďalší podvodný e-shop

Podobným spôsobom sa teraz snaží zneužiť dôverčivosť ľudí aj e-shop ConverseSK.sk, ktorý sa vydáva za predajcu tenisiek známej značky. Zákazník tak pri návšteve obchodu môže nadobudnúť dojem, že nakupuje u autorizovaného predajcu, no opak je pravdou. Slovenka, ktorá sa nechala týmto webom oklamať, prišla pri nákupe o 82 €, ktoré zaplatila z kreditnej karty.

Tovar jej však nikdy nebol doručený a obchodník s ňou nekomunikoval. Pravdu odhalila až po kontaktovaní americkej centrály značky, ktorá potvrdila, že na Slovensku žiaden takýto obchod neprevádzkuje.

POZOR NA PODVODNÝ OBCHOD S CONVERSKAMI: WWW.CONVERSK.SKNiekedy stačí detail vo www názve stránky a nevšimnete si, že…

Posted by Hoaxy a podvody – Polícia SR on Tuesday, December 29, 2020

Podvodný e-shop ConverseSK.sk však získal nielen financie zákazníčky, ale môže zbierať aj osobné údaje a údaje o kreditnej karte. Nie je pritom vylúčené, že obeťami tohto podvodu sa mohli stať aj ďalší zákazníci.

Podvodný e-shop s neznámym majiteľom vykazuje viacero znakov podvodu

Obchod vykazuje znaky podvodu, ktoré môžeme nájsť hneď vo viacerých častiach stránky. Prvým náznakom je už nesprávna štylizácia slov a chabý, miestami aj zlý dizajn webstránky. Samotný e-shop uvádza, že ponúka dopravu zdarma pri nákupe nad 178 €, čo je pri nákupe oblečenia omnoho vyššia cena za bezplatnú dopravu, ako ponúkajú overení predajcovia.

Ďalším problémom je nesprávne formulovaná časť webu o ochrane osobných údajov, kde sa opäť zákazník môže stretnúť so zlou štylistikou. Jasným dôkazom podvodu je však chýbajúca časť s obchodnými podmienkami, ktoré musí zákazníkovi objasniť každý internetový obchod.

Taktiež je to chýbajúci kontaktný email či telefonický kontakt. Tento podvodný e-shop ponúka iba možnosť kontaktovania formulárom, zákazník sa tak ku skutočným kontaktným informáciám ani nedostane.

Pri zisťovaní detailov webu nie je možné z verejne dostupných zdrojov zistiť presné meno majiteľa webu, doménu registroval iba pod prezývkou „sub_1178596“ v spoločnosti Gransy s.r.o. so sídlom v susednom Česku.

Podľa našich zistení bol tento podvodný web vytvorený ešte v apríli tohto roka, jeho doména má platnosť takmer do konca apríla 2021. Je preto pravdepodobné, že e-shop môže v budúcnosti oklamať ďalších zákazníkov, prípadne taktiež predĺžiť platnosť domény.

Doménu nie je jednoduché zrušiť. Peniaze môže zákazník žiadať v banke späť

Zastaviť takéto podvodné konanie internetového obchodu môže spoločnosť SK-NIC, ktorá sa venuje správe internetových domén. K takémuto kroku však môže pristúpiť len za určitých podmienok a pravidiel. Detaily nájdeš na tomto odkaze.

V prípade podvodu sa môžu poškodení zákazníci obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá je oprávnená na kontrolnú činnosť len pri subjektoch so sídlom v SR. Pokiaľ však prevádzkovateľ a vlastník obchodu sídli v zahraničí, problém preberá Európske spotrebiteľské centrum v SR.

Ak nebol zakúpený tovar zákazníkovi doručený alebo prišiel poškodený, prípadne bol dodaný iný tovar, ako si zákazník objednal, môže žiadať vrátenie peňazí aj priamo vo svojej banke. V takom prípade banky poskytujú tzv. službu „chargeback“, kedy poškodenému klientovi spätne zaúčtujú platbu za tovar. To je však možné uplatniť iba pokiaľ bol tovar zaplatený z kreditnej karty.

Pošli nám TIP na článok



Zo Slovenska