Najpopulárnejšia streamovacia spoločnosť na svete sa nepýši iba vynikajúcou ponukou filmov a seriálov, ale tiež zaujímavými štatistikami a prekvapivými číslami. Toto je 10 vecí, ktoré si o Netflixe možno nevedel.

Začiatok od nuly sa nekonal

Množstvo známych firiem bolo založených s nulovým kapitálom v garáži niektorého zo zakladateľov. To však nebol príbeh Netflixu. Zakladatelia spoločnosti Marc Randolph a Reed Hastings boli už pred založením Netflixu úspešní biznismeni, ktorí viedli svoje vlastné startupy. Hastingsova firma najskôr odkúpila startup Marca Randolpha, len aby spoločnú firmu Hastings v roku 1997 predal za astronomických 700 miliónov dolárov, v danej dobe najdrahšia akvizícia v histórii Silicon Valley.

Kým predaj odobrovali úrady a právnici, dvojica sa zamýšľala nad ďalším projektom. Páčil sa im model spoločnosti Amazon, ktorý chceli využiť pri predaji VHS kaziet. Kvôli problémom so skladovaním a citlivosti pri preprave sa nakoniec rozhodli investovať do novej vychádzajúcej technológie – DVD. 14. apríla 1998 Hastings s Randolphom založili Netflix, prvú online DVD požičovňu na svete. Netflix mal v tom čase 30 zamestnancov a ponúkal 925 filmových titulov.

Počet predplatiteľov sa blíži k 200 miliónom

Na konci minulého roka malo Netflix na celom svete predplatených približne 167 miliónov zákazníkov a číslo závratne stúpa každým mesiacom. Techcrunch informuje, že aj napriek spusteniu konkurenčných streamovacích služieb v podobe Apple TV+ či Disney+ dokázal Netflix za posledný štvrťrok 2019 získať 8,8 nových platiacich zákazníkov. Ak by tento trend pokračoval, 200 miliónová hranica by mohla byť pokorená už počas budúceho roka.

Netflix

Hodnota spoločnosti od uvedenia na trh narástla 380-krát

Netflix na trh s cennými papiermi prvýkrát vstúpil v roku 2002. Hodnota spoločnosti vtedy dosahovala 300 miliónov dolárov, jej akcie sa predávali po 15 dolárov. Osemnásť rokov neskôr sa zmienené sumy pre zakladateľov môžu zdať ako vreckové.

Trhová hodnota Netflixu dnes predstavuje 164 miliárd dolárov, čo je pri zohľadnení inflácie 370-násobok pôvodnej hodnoty z roku 2002. Streamovacia spoločnosť v tomto smere patrí k najúspešnejším firmám posledných dvoch desaťročí. Ak by si si chcel kúpiť akcie spoločnosti dnes, ich cena sa zdvihla 25-násobne. Predávajú sa za 372 dolárov.

Netflix má vlastnú zmrzlinu

Pozeranie filmov a seriálov si diváci radi spestria maškrtami, čo si v Netflixe dobre uvedomujú. Streamovacia spoločnosť preto rozbehla spoluprácu s populárnym reťazcom Ben & Jerry’s a spoločne predstavili vlastnú zmrzlinu s názvom Netflix and Chill’d.

Jej zloženie? Arašidové maslo, slané praclíky a sušienky brownies. Na obale sú tri kravy sediace na gauči, veko zdobí logo Netflixu s nápisom „A Netflix Original Flavor“. Podobnosť s „Netflix Original“ označujúci pôvodný filmový a seriálový obsah spoločnosti, určite nie je náhodná.

Za 24 hodín si diváci na Netflixe pozrú 164,8 milióna hodín obsahu

Podľa štúdie Streaming Observer, publikovanej v apríli minulého roka, diváci na Netflixe za 24 hodín skonzumujú približne 164,8 milióna hodín televízneho obsahu. To je 18,812 rokov pozerania za jeden deň. Ak by si si tento obsah chcel stiahnuť do počítača, na disku by si potreboval odhadom 494,4 milióna GB. Priemerný divák pri pozeraní Netflixu denne strávi približne 71 minút, ak by sme číslo aplikovali na aktuálny počet predplatiteľov, za jediný deň si diváci na Netflixe pozrú takmer 200 miliónov hodín televízneho obsahu.

Vďaka Netflixu diváci ročne ušetria 160 hodín reklám

Aj keď pozeranie filmov a seriálov na Netflixe pre niekoho predstavuje zabitý čas, stále je to efektívnejšie než sledovanie televíznych staníc. Minimálne z pohľadu reklám. Digital Trends totiž vypočítal, že Netflix priemerného diváka odbremení až od 6,5 dňa, respektíve 160 hodín, nepretržitého sledovania reklám. Štatistika sa síce týka amerického diváka a bola vypočítaná na základe zámorských čísel, pri pohľade na nekonečné reklamné maratóny na našich staniciach však číslo na Slovensku o moc nižšie nebude.

Najlacnejší v Turecku, najdrahší naopak v Nórsku

Netflix je celosvetovo dostupný vo viac než 190 krajinách na svete, cenou predplatného sa však v jednotlivých regiónoch významne líši. Najmenej si za predplatné podľa Comparitech zaplatia užívatelia v Turecku, kde základný balíček stojí 3,27 dolára. Najdrahšie streamovacia služba naopak vyjde užívateľov v Nórsku, kde stojí 11 dolárov. Do úvahy sa samozrejme neberie priemerný zárobok v týchto krajinách.

Nemenej dôležitá je aj obsahová ponuka, ktorá je v jednotlivých krajinách rovnako rozdielna. Najväčšiu knižnicu filmov a seriálov v ponuke Netflixu nájdu americkí užívatelia (1844 seriálov a 4035 filmov), najskúpejší na obsah je Netflix kvôli silnej cenzúre v Iráne, kde ponúka 586 seriálov a 1715 filmov. Aká je ponuka na Slovensku? V septembri minulého roka Netflix slovenskému divákovi ponúkol 1658 seriálov a 3419 filmov.

Na originálny obsah Netflix v roku 2020 utratí viac než 17 miliárd

V roku 2019 Netflix na produkciu vlastného filmového a seriálového obsahu vynaložil 15,3 miliárd dolárov. Pre divákov to znamenalo 802 hodín televíznej zábavy, doposiaľ najviac, ktorú Netflix vo svojej histórii z vlastnej produkcie predstavil.

V tomto roku však streamovacia spoločnosť pôjde podľa Variety ešte ďalej. Netflix totiž plánuje na tvorbu originálneho obsahu vynaložiť rekordných 17,3 miliardy dolárov. Len pre porovnanie, HBO Max napríklad plánuje do vlastnej tvorby investovať 2 miliardy, Disney+ len niečo viac ako miliardu, odhaduje Collider.

Netflix má neblahý vplyv na sexuálny život

S týmto záverom prišiel profesor Cambridge University, David Spiegelhalter. Ten vo svojej štúdii uviedol, že pred príchodom elektronických zariadení a bohatého multimediálneho obsahu mali páry sex v priemere 5-krát za mesiac. Od roku 1990 sa však frekvencia milostných hrátok významne znižovala a do roku 2010 sa celkovo znížila o 40%.

Podľa poslednej štatistiky majú páry sex v priemere 3-krát za mesiac. Za úpadkom profesor vidí čoraz väčší vplyv elektronických zariadení, ale tiež tzv. binge-watching, teda pozeranie viacerých častí seriálu okamžite za sebou.

Závery Spiegehaltera nepriamo potvrdzuje aj ďalší prieskum vykonaný pre Wall Street Journal. Ten pre zmenu ukázal, že jeden zo štyroch mladých Američanov v posledných šiestich mesiacoch aspoň raz odmietol sex kvôli pozeraniu Netflixu.

Knižnica Netflixu sa neustále zmenšuje

Netflix síce každoročne do rozširovania svojej ponuky investuje miliardy dolárov, napriek tomu sa však celková ponuka filmov a seriálov neustále zmenšuje. Dôvod? Streamovacia spoločnosť čoraz menej kupuje vysielacie práve tretích strán a naopak viac investuje do svojho vlastného obsahu.

Nejde pritom o zanedbateľné čísla. Streaming Observer napríklad informuje, že za posledných 5 rokov sa ponuka Netflixu zmenšila o približne 40%. V marci 2014 Netflix americkým divákom ponúkal približne 6500 filmov, v novembri 2019 už sa číslo pohybovalo len okolo 4000.

Zmenšovanie ponuky má pokračovať aj v budúcnosti, vysnívaná méta je podľa finančného riaditeľa spoločnosti nastavená tak, aby najmenej polovicu knižnice tvoril pôvodný obsah.

Pošli nám TIP na článok



Aplikácie