Moderné technológie nám majú pomáhať vysporiadať sa s každodennou rutinou, ktorou môže byť aj obyčajná cesta po diaľnici. Tesla je priekopníkom vo svete elektromobilov a autonómneho riadenia, ktoré však opäť potvrdilo svoju nedokonalosť. Pri nehode Tesla Model X vrazila do bezpečnostnej bariéry na diaľnici, pričom sa o riadenie vozidla staral autopilot.

Nehoda s tragickými následkami pre šoféra Modelu X a pracovníka Applu, ktorým bol Wei “Walter” Huang, sa udiala ešte 23. marca, teda len pár dní po tom, čo autonómne auto spoločnosti Uber zrazilo na ceste chodkyňu. Počas jazdy po diaľnici smerom na juh Kalifornie mal vodič zapnutú funkciu autopilota.

Ďalšia tragická nehoda Tesly

Sledovanie vzdialenosti pred vozidlom však bolo podľa zistení nastavené na minimum. Autonómne riadenie v elektromobiloch Tesly už vyžaduje aj prítomnosť rúk vodiča na volante. Huang však na vizuálne a zvukové výzvy autopilota pred nehodou nereagoval. Nárazu do bariéry tak predchádzal ešte 150 m dlhý úsek a niekoľko sekúnd na to, aby šofér prevzal kontrolu nad svojim elektromobilom, než ten narazí do betónovej bariéry s tlmičom nárazu, ktorý bol mimochodom poškodený po predošlej nehode. Podľa vyjadrení Tesly boli následky nehody fatálne práve z dôvodu, že tlmič nárazu v tomto mieste bariéry nebol vymenený.

Zobraziť celú galériu (1)
CBS SF Bay Area/YouTube

Nenechaj si ujsť
Tesla mala ďalšiu nehodu, ktorú pripisovali Autopilotovi. Niečo tu ale nesedí

Predná časť elektromobilu tak priamo vpálila do betónu, pričom ju táto bariéra roztrhla na polovicu a vozidlo sa vznietilo. Do zadnej časti Modelu X navyše nabúrali ešte ďalšie dve za ním idúce autá, ktorých vodiči nedokázali nárazu zabrániť. Po nehode bol vodič Tesly prevezený do nemocnice, kde však svojim ťažkým zraneniam podľahol. Do vyšetrovania nehody sa zapojila aj Národná rada pre bezpečnosť premávky v USA, ktorá doteraz riešila už niekoľko nehôd elektromobilov, kedy mal byť na vine práve autopilot.

Každá technológia môže mať svoje „muchy“

Tesla ale nepopiera, že technológia autonómneho riadenia v jej modeloch nie je bezchybná a k nehode vydala pred pár dňami aj oficiálne vyhlásenie. Je však natoľko vyspelá, aby dokázala až 10-násobne zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky a ochrániť nielen posádku, ale aj okoloidúcich chodcov či cyklistov. Autopilot teda nie je dokonalou funkciou, no spomedzi všetkých obdobných možností patrí k tým najprepracovanejším. Ani on však nedokáže predvídať všetky okolnosti, ktoré môžu predchádzať nečakanej kolízii. Podľa štatistík každoročne na celom svete zomrie pri dopravných nehodách až 1,25 milióna ľudí. Tesla pritom tvrdí, že s využitím bezpečnostných prvkov jej elektromobilov by mohlo byť na cestách až o 900 000 obetí menej.

Táto nehoda je tak ďalším dôkazom toho, že ani vyspelý systém autonómneho riadenia nedokáže za všetkých okolností zabrániť havárii. Presvedčiť sme sa o tom mohli aj pri januárovej nehode, keď Tesla Model S vrazila do hasičského auta. Stále je tak aj pri funkcii autopilota potrebný vodič, ktorý má v prípade potreby prevziať kontrolu nad riadením.

Tragické udalosti posledných týždňov ale vyvolávajú čoraz väčšie pochybnosti o spoľahlivosti a bezpečnosti autonómnych vozidiel. Mnohokrát sú však na vine samotní vodiči, ktorí ani po niekoľkonásobnom upozornení neprevezmú volant do svojich rúk. Funkcia autopilota totiž dáva šoférom viac možností venovať sa iným aktivitám, než riadeniu vozidla, pričom to môže v krízových situáciách skončiť takto tragicky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú