Tesla Model S oslávila 8 rokov – toto je fenomenálna životná cesta auta, ktoré zmenilo automobilový priemysel
Tesla Model S je bezpochyby revolučným elektromobilom, ktorý zmenil celý automobilový priemysel. Napriek tomu, že nejde o prvý elektromobil na svete, ani o najkvalitnejšie či cenovo najdostupnejšie elektrické auto, Model S sa dostal medzi ľudí a zmenil pohľad na elektromobily. Model S oslavuje v týchto dňoch 8 narodeniny.
Príbeh Tesly sa začal písať viac ako pred 8 rokmi, no prvý Model S sa dostal do rúk zákazníka 22. júna 2012. Automobilka usporiadala veľkú udalosť vo svojej továrni vo Fremonte, kde tiež odovzdala vozidlo prvému majiteľovi, Steveovi Jurvetsonovi, ktorý sa neskôr stal aj investorom a členom predstavenstva dnes už úspešnej automobilky.
Steve bol prvým zákazníkom, ktorý vytvoril predobjednávku na Model S ešte rok pred predaním vozidla do jeho rúk.
Model S nie je prvým vozidlom Tesly, je však prvým vozidlom postaveným úplne od základov. Napriek tomu, že prvý Model S bol revolučný elektromobil s výborným dojazdom na danú dobu, počas 8 rokov sa toho veľa zmenilo a dnes je Tesla ďaleko lepšia takmer vo všetkých ohľadoch.
8 rokov evolúcie
Na tomto odkaze si môžeš pozrieť všetky zmeny, ktoré sprevádzali Model S a ako sme už spomenuli vyššie, vlajková loď sa začala vyrábať v júni 2012, pričom automobilka na začiatok vyrobila 1000 kusov, ktoré boli doručované 11. augusta 2012. Týchto 1000 kusov dostalo špeciálnu červenú farbu exteriéru.
2012
Tesla v tomto roku predstavila niekoľko verzií Modelu S, ktoré sa líšili výkonom a dojazdom. Najslabší Model S 40 mal 235 koní a najvýkonnejšia verzia 85P disponovala až 416 koňmi. Medzi nimi sa ešte nachádzali verzie Model S 60 so 60 kWh batériou a výkonom 302 koní a Model S 85 s 85 kWh batériou a výkonom 362 koní.
Neskôr v roku 2012 Tesla predstavila vylepšený technologický balík, ktorý vozidlu pridal xenónové svetlomety, hmlovky či možnosť bezkľúčového vstupu. Verzia Model S 60 bola predstavená až na jeseň 2012. Spočiatku tak mali zákazníci na výber z týchto modelov:
- S 40, 235 koní, maximálna rýchlosť 177 km/h a zrýchlenie z 0-100 km/h za 6,5 sekundy
- S 60, 302 koní, maximálna rýchlosť 177 km/h a zrýchlenie z 0-100 km/h za 5,9 sekundy
- S 85, 362 koní, maximálna rýchlosť 201 km/h a zrýchlenie z 0-100 km/h za 5,4 sekundy
- S 85P, 416 koní, maximálna rýchlosť 209 km/h a zrýchlenie z 0-100 km/h za 4,4 sekundy
2013
Tesla na začiatku roka oznámila, že v 2012 sa im podarilo predať celkovo 3100 kusov Modelu S. Verzia so 40 kWh batériou bola odstránená z konfigurátora, no dostala sa tam verzia S P85+ Performance Edition, ktorá za príplatok 5800 € zákazníkovi priniesla 21″ športové disky so športovými pneumatikami a upravený dynamický podvozok pre športovejšiu jazdu. V tomto roku tiež Tesla začala podnikať prvé kroky pre vstup na európsky trh.
2014
Tesla znova odhalila predaje za uplynulý rok, kedy sa jej podarilo predať 22 500 kusov Modelu S. Automobilka začala poskytovať 8 ročnú záruku na batérie a motor s neobmedzeným nájazdom kilometrov.
Zmien sa dočkal aj virtuálny kokpit, ktorý dostal vyššie rozlíšenie a množstvo nových funkcií. Najvýkonnejšie verzie P85 a P85+ boli odstránené z konfigurátora, no nahradila ich verzia P85D s duálnym motorom a ešte vyšším výkonom 691 koní a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy.
Dojazd podľa štandardu EPA (americká norma, v EÚ máme WLTP) sa pohyboval na úrovn 407 km. V tomto roku bol tiež predstavený Model S s riadením na pravej strane a taktiež bola predstavená aj jedna z najrevolučnejších technológií automobilky – pokročilý asistent riadenia.
2015
Začiatkom roka Tesla opäť informovala o predajoch Modelu S, v uplynulom roku bolo predaných 31 655 kusov. V roku 2015 sa diali zmeny najmä v konfigurátore. Pribudli nové farby exteriéru aj možnosti úprav interiéru, pričom Model S 60 bol nahradený verziu S 70D s duálnym motorom.
S 70D dostala 70 kWh batériu, výkon 329 koní a cenovka začínala na čiastke okolo 66 000 €. Zrýchlenie novej verzie bolo na úrovni 5,2 sekundy a dojazd 386 km. Zmeny sa udiali aj v technologickej výbave vozidla.
Vylepšenia sa dočkal aj softvér, ktorý získal množstvo nových funkcií ako udržiavanie v jazdných pruhoch, automatické parkovanie či automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetiel.
Najvýkonnejšie verzie sa dočkali vylepšenia batérie, s čím prišla aj zmena označenia z 85-ky na 90-ku. Z toho už môžeš tušiť, že batéria v najvýkonnejšej verzii dosahovala kapacitu 90 kWh. Predstavená bola aj Ludicrous verzia, ktorá dosahovala v tom čase najlepšie zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy. Príplatok za túto verziu bol takmer 9000 €.
Do konfigurátora pribudla aj verzia S 70 s jedným motorom na zadnej náprave. V roku 2015 to bol najlacnejší predávaný Model S s cenovkou okolo 62 000 €. Koncom roka boli k dispozícii tieto modely:
- P90D Ludicrous – 523 koní
- P85D – 463 koní
- 85D – 417 koní
- 70D – 328 koní
2016
V tomto roku automobilka predala viac ako 50 000 Modelov S a rok 2016 patril najmä softvérovým aktualizáciám autopilota, ktoré z neho spravili najpokročilejšieho asistenta riadenia spomedzi všetkých automobiliek.
Z konfigurátora zmizli všetky verzie s 90 kWh batériou s možnosťou iba zadného pohonu, no neskôr z konfigurátora zmizli aj verzie s 85 kWh batériou. V tomto roku Tesla sprístupnila možnosť vylepšiť obyčajnú P90D verziu na najvýkonnejšiu Ludicrous verziu zakúpením vylepšení na webe.
Zmeny nastali aj pri verziách so 70 kWh batériou. Tie nahradili verzie so 75 kWh batériou a 70-ky tak boli tiež odstránené z konfigurátora. V tomto roku automobilka predstavila aj nový najvýkonnejší model P100D s neuveriteľným zrýchlením z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy.
Koncom roka Tesla oficiálne uviedla na trh aj pokročilého Autopilota, ktorý už bol schopný autonómnej jazdy. Funkcia bola pre záujemcov k dispozícii za príplatok zhruba 2700 €. V novembri 2016 si tak zákazníci mohli vyberať spomedzi týchto modelov:
- 60
- 60D
- 75
- 75D
- 90D
- P100D
2017
Automobilka vykonala zmeny v konfigurátore vozidla týkajúce sa interiéru a začala ponúkať „balíky“ rôznych konfigurácií. Taktiež došlo k zlepšeniu výkonu, respektíve zrýchlenia u niektorých ponúkaných verzií Modelu S.
Model | Zrýchlenie z 0 na 100 km/h pred vylepšením | Zrýchlenie z 0 na 100 km/h po vylepšení |
Model 75 | 5.5 sekundy | 4.3 sekundy |
Model S 75D | 5.2 sekundy | 4.2 sekundy |
Model S 100D | 4.2 sekundy | 4.1 sekundy |
2019 až súčasnosť
Na trh prišla Raven verzia Modelu S, čo je zatiaľ najvýkonnejší model tohto elektromobilu. V posledných rokoch sa však automobilka sústredila na vývoj a výrobu aj iných modelov, ako Model 3 či Model X. Za najväčší úspech Modelu S v roku 2020 však môžme považovať fakt, že sa automobilke konečne podarilo prekonať dojazd 400 míľ na jedno nabitie, čo je viac ako 640 km. Opäť ale pripomíname, že je to podľa metodiky EPA, nie podľa našej európskej WLTP.
Model S je bezpochyby pozoruhodné auto, ktoré písalo a ešte stále píše históriu. V posledných rokoch sme na trhu automobilov nemali tak veľkého hráča, ktorý by takto razantne zmenil celé odvetvie a jeho smerovanie. My Modelu S prajeme všetko najlepšie a do budúcna ešte veľa úspechov. Už teraz sa tešíme na facelift a novú generáciu!
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Expert na elektromobilitu: Vstupujeme do éry, kedy spaľováky nemajú šancu konkurovať. Nabíjačku bude mať každé parkovacie miesto
Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
Na Slovensko prichádza “elektrický Hummer” z Číny. Má brutálne parametre a poznáme cenu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Európa by sa mala inšpirovať. Prvý krát v históriitáto krajina reštartuje jadrovú elektráreň
Najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ má práve Slovensko
Elektrické nákladiaky Tesla môžu byť vyrábané v Európe, firma rokuje s touto krajinou
Žije. Japonská Sonda prekvapivo zvládla lunárnu noc
Doteraz nikde nebol dostupný. Najlepšieho Spider-Mana si v novom filme pozrieš úplne zadarmo
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené