Prihlásili ho cez podvod, tvrdia experti. Cybertruck jazdiaci v Česku môže mať vážny problém
Niet pochýb o tom, že Tesla Cybertruck je jeden z najdiskutovanejších automobilov súčasnosti. Ostré hrany, atypický tvar, množstvo problémov a napríklad medializované neduhy z neho robia azda najpopulárnejšie vozidlo dneška.
Lenže toto všetko sa ešte ako tak dá vyriešiť (máme na mysli, prirodzene, problémy a neduhy), no čo robiť, ak sa tento futuristický tátoš prieči (európskej) legislatíve? Na zaujímavý prípad z Česka upozornil portál Cleantechnica.
Byť či nebyť?
Smie Cybertruck jazdiť po európskych cestách alebo nie? Čuduj sa svete, táto hamletovská otázka je na stole už niekoľko mesiacov. A čuduj sa ešte viac, niektorým ľuďom a mimovládnym organizáciám sa toto hranaté „čudo“ akosi nepozdáva. A koniec koncov, v niečom môžu mať aj pravdu. Ale poďme pekne po poriadku.
Nedávno bol v Českej republike zaregistrovaný prvý Tesla Cybertruck. Pán majiteľ bol rád, fanúšikovia Tesly a Muska taktiež, lenže ozvali sa aj kritické hlasy. Odborníci a mimovládne organizácie totiž poukázali na jemné nezhody s legislatívou a tiež na otázku bezpečnosti tohto vozidla voči ostatným účastníkom cestnej premávky.
Tento ikonický pickup s maximálnou hmotnosťou 4 tony bol, prirodzene, konštruovaný predovšetkým na americké cesty. Lenže v Európe platia prísnejšie pravidlá pre hmotnosť vozidiel a ich bezpečnostné parametre, čiže situácia je úplne iná.
Sporná registrácia a problém s hmotnosťou
Podľa manuálu od Tesly má Cybertruck maximálnu hmotnosť až 4 tony, čo prekračuje limit 3,5 tony stanovený pre ľahké úžitkové vozidlá v Európskej únii. Napriek tomu bol tento konkrétny Cybertruck zaregistrovaný v Česku, údajne cez systém individuálneho schválenia vozidla (IVA).
Tento špecifický proces umožňuje majiteľom dovážať vozidlá bez toho, aby museli prejsť štandardným schvaľovacím procesom pre celý európsky trh, pričom sa využívajú určité, povedzme, medzery v pravidlách a legislatíve.
A tu prichádza na scénu skupina mimovládnych organizácií, ktorá spochybňuje zákonnosť registrácie. Organizácie tvrdia, že pri registrácii Cybertrucku bolo nepravdivo deklarované, že maximálna hmotnosť vozidla je 3,5 tony, čo umožnilo jeho klasifikáciu ako ľahkého úžitkového vozidla v kategórii N1.
V liste adresovanom českému ministerstvu organizácie poukazujú na právny základ umožňujúci, aby sa maximálna hmotnosť vozidla – deklarovaná výrobcom a vytlačená na štítku s identifikačným číslom vozidla – nezohľadňovala v prospech približne pol tony menej, čím pohodlne zodpovedá hmotnostnému limitu EÚ pre ľahké úžitkové vozidlá.
Do Európy prúdia čoraz väčšie autá
Právne predpisy EÚ tiež vyžadujú, aby nosnosť úžitkového nákladného vozidla kategórie N1 bola aspoň taká vysoká, ako je jeho nosnosť osôb meraná podľa hmotnosti. Cieľom tohto testu je jednoznačne ochrániť Európu pred nadrozmernými pickupmi, ktoré sa teraz do EÚ dovážajú častejšie a prinášajú nebezpečenstvo do jej ulíc. „Na základe údajov zverejnených spoločnosťou Tesla sa zdá, že Cybertruck neprešiel týmto testom,“ píše sa v liste.
To je vskutku zásadná vec, pretože európske pravidlá pre vozidlá nad tento limit sú prísnejšie a týkajú sa aj bezpečnostných prvkov, ako sú deformačné zóny či obmedzovače rýchlosti. List vyzýva českú vládu, aby v konečnom dôsledku prehodnotila registráciu, čo by v prípade neriešenia mohlo predstavovať začiatok masového dovozu Cybertruckov do Európy.
Celý problém tak summa summarum spočíva v tom, či sa hmotnosť vozidla meria bez cestujúcich alebo nákladu. Ak je Cybertruck prázdny, váha ukazuje číslo 3 025 (kg). Pripočítaj však vodiča, pár pasažierov a nejaký náklad a jeho hmotnosť môže rýchlo prekročiť 3,5-tonový limit pre vozidlá N1 v Európe.
Vraj je všetko v poriadku
České ministerstvo dopravy uviedlo, že všetky vozidlá v kategórii N1 majú hmotnostné pomery vypočítané zo vzorcov obsiahnutých v nariadení EÚ od roku 2018. Údaje o vozidle, ktoré poskytlo, však ukazujú, že Cybertruck nespĺňa vzorce pri preprave štyroch cestujúcich.
Norton Slovák, spoluzakladateľ spoločnosti Cybertruck.cz, ktorá vozidlo vlastní, uviedol, že si je vedomý nezrovnalosti medzi hmotnosťou vozidla a predpisom, ale že „výpočty nemusia úplne odrážať, ako tieto predpisy uplatňujú alebo interpretujú české úrady.“
České ministerstvo dopravy uviedlo, že nezrovnalosť nevidí ako problém, pretože pri registrácii ide o „individuálne schválenie vozidla z národnej pôsobnosti len na území Českej republiky“ a nie o „typové schválenie“ pre voľný trh EÚ.
Cybertruck, ktorý sa prenajíma na reklamné kampane, však už jazdil aj do iných členských krajín EÚ, vrátane Slovenska. Nie je jasné, či vozidlá registrované pomocou medzery „individuálne schválenie“ môžu jazdiť v iných členských krajinách EÚ.
EÚ bude musieť situáciu riešiť
Cybertruck sa okrem svojej hmotnosti stretáva s ďalšou kritikou týkajúcou sa bezpečnosti chodcov. Jeho ostré hrany a vysoká predná časť zvyšujú riziko vážnych zranení v prípade kolízie.
Štúdia z marca tohto roku ukázala, že každé zvýšenie prednej výšky vozidla o 10 cm zvyšuje riziko úmrtia chodca o 22 %, pričom najviac ohrozené sú ženy, deti a starší ľudia. Hoci Cybertruck je ťažší kvôli svojim batériám, odborníci tvrdia, že to nie je dôvod na obchádzanie pravidiel.
Tento prípad tak jednoznačne poukazuje na jednu vec. Európska únia jednoducho v roku 2018 nerátala s tým, že sa takéto auto bude niekedy vyrábať a snažiť sa dostať na európske cesty. Zatiaľ to na žiadne zastavenie dodávok Cybertrucku do Európy nevyzerá, no uvidíme, čo prinesie budúcnosť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP