Prihlásili ho cez podvod, tvrdia experti. Cybertruck jazdiaci v Česku môže mať vážny problém
Niet pochýb o tom, že Tesla Cybertruck je jeden z najdiskutovanejších automobilov súčasnosti. Ostré hrany, atypický tvar, množstvo problémov a napríklad medializované neduhy z neho robia azda najpopulárnejšie vozidlo dneška.
Lenže toto všetko sa ešte ako tak dá vyriešiť (máme na mysli, prirodzene, problémy a neduhy), no čo robiť, ak sa tento futuristický tátoš prieči (európskej) legislatíve? Na zaujímavý prípad z Česka upozornil portál Cleantechnica.
Byť či nebyť?
Smie Cybertruck jazdiť po európskych cestách alebo nie? Čuduj sa svete, táto hamletovská otázka je na stole už niekoľko mesiacov. A čuduj sa ešte viac, niektorým ľuďom a mimovládnym organizáciám sa toto hranaté „čudo“ akosi nepozdáva. A koniec koncov, v niečom môžu mať aj pravdu. Ale poďme pekne po poriadku.
Nedávno bol v Českej republike zaregistrovaný prvý Tesla Cybertruck. Pán majiteľ bol rád, fanúšikovia Tesly a Muska taktiež, lenže ozvali sa aj kritické hlasy. Odborníci a mimovládne organizácie totiž poukázali na jemné nezhody s legislatívou a tiež na otázku bezpečnosti tohto vozidla voči ostatným účastníkom cestnej premávky.

Tento ikonický pickup s maximálnou hmotnosťou 4 tony bol, prirodzene, konštruovaný predovšetkým na americké cesty. Lenže v Európe platia prísnejšie pravidlá pre hmotnosť vozidiel a ich bezpečnostné parametre, čiže situácia je úplne iná.
Sporná registrácia a problém s hmotnosťou
Podľa manuálu od Tesly má Cybertruck maximálnu hmotnosť až 4 tony, čo prekračuje limit 3,5 tony stanovený pre ľahké úžitkové vozidlá v Európskej únii. Napriek tomu bol tento konkrétny Cybertruck zaregistrovaný v Česku, údajne cez systém individuálneho schválenia vozidla (IVA).
Tento špecifický proces umožňuje majiteľom dovážať vozidlá bez toho, aby museli prejsť štandardným schvaľovacím procesom pre celý európsky trh, pričom sa využívajú určité, povedzme, medzery v pravidlách a legislatíve.

A tu prichádza na scénu skupina mimovládnych organizácií, ktorá spochybňuje zákonnosť registrácie. Organizácie tvrdia, že pri registrácii Cybertrucku bolo nepravdivo deklarované, že maximálna hmotnosť vozidla je 3,5 tony, čo umožnilo jeho klasifikáciu ako ľahkého úžitkového vozidla v kategórii N1.
V liste adresovanom českému ministerstvu organizácie poukazujú na právny základ umožňujúci, aby sa maximálna hmotnosť vozidla – deklarovaná výrobcom a vytlačená na štítku s identifikačným číslom vozidla – nezohľadňovala v prospech približne pol tony menej, čím pohodlne zodpovedá hmotnostnému limitu EÚ pre ľahké úžitkové vozidlá.
Do Európy prúdia čoraz väčšie autá
Právne predpisy EÚ tiež vyžadujú, aby nosnosť úžitkového nákladného vozidla kategórie N1 bola aspoň taká vysoká, ako je jeho nosnosť osôb meraná podľa hmotnosti. Cieľom tohto testu je jednoznačne ochrániť Európu pred nadrozmernými pickupmi, ktoré sa teraz do EÚ dovážajú častejšie a prinášajú nebezpečenstvo do jej ulíc. „Na základe údajov zverejnených spoločnosťou Tesla sa zdá, že Cybertruck neprešiel týmto testom,“ píše sa v liste.
To je vskutku zásadná vec, pretože európske pravidlá pre vozidlá nad tento limit sú prísnejšie a týkajú sa aj bezpečnostných prvkov, ako sú deformačné zóny či obmedzovače rýchlosti. List vyzýva českú vládu, aby v konečnom dôsledku prehodnotila registráciu, čo by v prípade neriešenia mohlo predstavovať začiatok masového dovozu Cybertruckov do Európy.
Celý problém tak summa summarum spočíva v tom, či sa hmotnosť vozidla meria bez cestujúcich alebo nákladu. Ak je Cybertruck prázdny, váha ukazuje číslo 3 025 (kg). Pripočítaj však vodiča, pár pasažierov a nejaký náklad a jeho hmotnosť môže rýchlo prekročiť 3,5-tonový limit pre vozidlá N1 v Európe.

Vraj je všetko v poriadku
České ministerstvo dopravy uviedlo, že všetky vozidlá v kategórii N1 majú hmotnostné pomery vypočítané zo vzorcov obsiahnutých v nariadení EÚ od roku 2018. Údaje o vozidle, ktoré poskytlo, však ukazujú, že Cybertruck nespĺňa vzorce pri preprave štyroch cestujúcich.
Norton Slovák, spoluzakladateľ spoločnosti Cybertruck.cz, ktorá vozidlo vlastní, uviedol, že si je vedomý nezrovnalosti medzi hmotnosťou vozidla a predpisom, ale že „výpočty nemusia úplne odrážať, ako tieto predpisy uplatňujú alebo interpretujú české úrady.“
České ministerstvo dopravy uviedlo, že nezrovnalosť nevidí ako problém, pretože pri registrácii ide o „individuálne schválenie vozidla z národnej pôsobnosti len na území Českej republiky“ a nie o „typové schválenie“ pre voľný trh EÚ.
Cybertruck, ktorý sa prenajíma na reklamné kampane, však už jazdil aj do iných členských krajín EÚ, vrátane Slovenska. Nie je jasné, či vozidlá registrované pomocou medzery „individuálne schválenie“ môžu jazdiť v iných členských krajinách EÚ.
EÚ bude musieť situáciu riešiť
Cybertruck sa okrem svojej hmotnosti stretáva s ďalšou kritikou týkajúcou sa bezpečnosti chodcov. Jeho ostré hrany a vysoká predná časť zvyšujú riziko vážnych zranení v prípade kolízie.
Štúdia z marca tohto roku ukázala, že každé zvýšenie prednej výšky vozidla o 10 cm zvyšuje riziko úmrtia chodca o 22 %, pričom najviac ohrozené sú ženy, deti a starší ľudia. Hoci Cybertruck je ťažší kvôli svojim batériám, odborníci tvrdia, že to nie je dôvod na obchádzanie pravidiel.
Tento prípad tak jednoznačne poukazuje na jednu vec. Európska únia jednoducho v roku 2018 nerátala s tým, že sa takéto auto bude niekedy vyrábať a snažiť sa dostať na európske cesty. Zatiaľ to na žiadne zastavenie dodávok Cybertrucku do Európy nevyzerá, no uvidíme, čo prinesie budúcnosť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Neurológ prezrádza jednu vec, ktorá udrží mozog mladým aj v 90-ke. Nemá nič spoločné s cvičením ani diétou
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Budú Vianoce na ľade alebo na blate: Aké počasie môžeme očakávať počas sviatkov, ukazujú najnovšie predpovede

Kauza lustrovania Šimečkovej matky naberá na obrátkach. Hnutie Slovensko predložilo ďalšie dôkazy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
Európske automobilky si vydýchli. Čína sa dočkala kľúčového momentu, ktorý nechal USA v kŕči
Volkswagen stláča brzdu a potvrdil masívne škrty. Až 35 000 ľudí ostane bez práce
Diplomacia so Západom v slepej uličke. Táto krajina sa vyhlásila za jadrovú veľmoc, sympatizuje s Ruskom
SIM karty sú minulosťou. Slovenský operátor prichádza s prevratnou novinkou
Vláda konečne rieši problémové železnice. Vlaky dostanú technológiu za 1,36 miliardy eur
EÚ spravila historický krok. Dovoz ruského plynu definitívne končí, máme presný dátum
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Neurológ prezrádza jednu vec, ktorá udrží mozog mladým aj v 90-ke. Nemá nič spoločné s cvičením ani diétou
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Budú Vianoce na ľade alebo na blate: Aké počasie môžeme očakávať počas sviatkov, ukazujú najnovšie predpovede

