Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Na trhu nie je veľa áut, ktoré sú praktické, rodinné a zároveň aj športové. Do tejto kategórie môžeme radiť napríklad supervýkonné Audi s označeniami RS, alebo bavoráky s prívlastkom M. Taká Audi RS6, RS Q8 či BMW X5M ale začínajú na sumách, z ktorých sa bežnému Slovákovi zatočí hlava.

Elektromobilta však otvorila dvere do sveta supervýkonných áut aj “bežným smrteľníkom”. Uznávam, ani 75 000 € za auto nie je zrovna najmenej, no rozhodne sa pohybujeme v prijateľnejších vodách, než sú ceny vyššie spomenutých prémioviek.

Martin Katler/FonTech

Kia EV6 GT je totiž auto, s ktorým ráno zavezieš deti do školy, následne s ním urobíš rodinný nákup a po ceste domov sa pokojne môžeš zastaviť na Slovakiaringu, pretože iba tu dokážeš využiť plný potenciál tohto 600-koňového elektromobilu.

Nie je to len o výkone

Už v úvode som Kiu EV6 tak trochu porovnával so špičkovými SUV prémiových značiek a verím, že mnohí z vás budú názoru, že nejaká “elektrická Kia” sa ani zďaleka nevyrovná Audi RS Q8 či BMW X5 M. No inžinieri v Kii si povedali, že by sa predsa len chceli spomínaným prémiovkám priblížiť a do EV6 GT nenatlačili iba ohromný výkon, ale auto vylepšili aj z hľadiska podvozku, bŕzd a riadenia.

EV6 GT teda disponuje dvojicou elektromotorov, ktoré dokopy vedia vyprodukovať výkon až 585 koní. Takýto výkon vie veľmi svižne rozpohybovať aj masu o hmotnosti 2,2 tony. Z 0 na 100 km/h to dá EV6 GT už za 3,5 sekundy. Športové auto však nemôže musí brzdiť rovnako dobre, ako zrýchľuje. Aj preto tu nájdeš ventilované kotúčové brzdy vpredu a vzadu.

Martin Katler/FonTech

Vpredu sú to 380 mm kotúče, vzadu 360 mm a o brzdenie sa starajú strmene so štyrmi piestikmi. Auto naozaj brzdí tak dobre ako zrýchľuje. Podvozok má elektronicky nastaviteľné pruženie ECS a v GT režime je primerane tvrdý, aby auto pôsobilo stabilne a sebaisto aj počas ostrej jazdy v zákrutách.

Práve jazdný režim GT je ten najostrejší, kedy auto odomkne plný výkon, obmedzí asistentov riadenia a z EV6 GT sa stane SUV, ktorého plný potenciál nemáš šancu využiť v bežnej premávke.

Pre tých odvážnejších auto disponuje aj špeciálnym driftovacím režimom. Ten ale nenájdeš v klasickom menu výberu jazdných režimov. Odomkneš ho pomocou špeciálnej sekvencie. Musíš si zvoliť jazdný režim šport alebo GT, úplne vypnúť kontrolu trakcie 5-sekundovým podržaním tlačidla a následne zatlačiť obe pádla pod volantom po dobu 3 sekúnd.

Martin Katler/FonTech

V tomto režime sa vypne predný elektromotor a takisto sa úplne vypne kontrola trakcie. Zadný elektromotor má výkon 367 koní, čo na jazdu bokom rozhodne stačí.

Emócie, aké nezažiješ v žiadnom podobnom aute

To najlepšie na Kii EV6 GT je však to, že od takéhoto auta by si pri pohľade naň vôbec nečakal, že bude jazdiť tak skvele. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy nie je to najlepšie, čo svet automobilov ponúka, no tu je ten pocit ak intenzívny, ako asi nikde.

EV6 GT je totiž veľké auto a to “kopnutie” pri zošliapnutí akcelerátora až na podlahu je extrémne a nesmierne ma to počas celého testu bavilo. Nehovoriac o tom, že predbiehanie s týmto autom je radosť. Stačia dve-tri sekundy a auto ktoré som predbiehal už vidím v spätných zrkadlách. Priznávam, v takýchto situáciách sa tých 600 koní zíde. Ja som v podstate režim GT používal ako akési “turbo”, keď som potreboval predbehnúť iné auto.

Kia EV6 GT je 600-koňové SUV, ktoré sa nestratí ani na okruhu

Inak som väčšinu času jazdil v režime Normal, kedy je auto stále extrémne svižné. Zrýchľovanie a predbiehanie ma však nesmierne bavilo, čo sa odzrkadlilo aj na spotrebe. V meste a na okreskách to bolo až 38 kWh/100 km, čo je naozaj extrémne.

Reálne sa však priemernou jazdou dokáže majiteľ EV6 GT dostať na rovnaké spotreby, ako dosahuje klasická EV6. Dlhodobo sa aj v zime dá s týmto autom jazdiť za 20-22 kWh/100 km, no ako som už povedal, keď máš pod pravou nohou takmer 600-koní, zaručene ich budeš chcieť využiť všetky.

Martin Katler/FonTech

Na diaľnici je spotreba prakticky identická s obyčajnou EV6, avšak s tým rozdielom, že tu je maximálna rýchlosť obmedzená až na 260 km/h. Na nemeckej diaľnici si to tak s týmto autom rozhodne užiješ, no cestovanie rýchlosťami nad 140-150 km/h už tak rapídne zvyšujú spotrebu, že z časového hľadiska sa to ani neoplatí.

Nabíjanie hodné prémiovej triedy

Počas dávnejšieho testu Kii EV6 som za jeden z najväčších problémov považoval nabíjanie, respektíve tepelný manažment batérie. Ten v zime vôbec nefungoval dobre, no Kia na ňom zapracovala a v EV6 GT mu už nie je čo vytknúť.

Priznávam, stále mi chýba možnosť jednoduchého manuálneho nastavenia predhrevu batérie pomocou nejakého obyčajného tlačidla, no predhrev ako taký tu už je a funguje pomerne dobre. Stačí si do navigácie zadať nabíjací bod. Systém v aute vyhodnotí, že na danej nabíjačke budeš chcieť pravdepodobne nabíjať a pár minút pred tým, ako by si mal k stanici doraziť, spustí ohrev akumulátora.

Martin Katler/FonTech

Vďaka tomu sa mi v zime podarilo nabíjať auto výkonom až 200 kW, čo je naozaj fantastické a takýmto tempom som bol schopný auto nabiť z 10 % na 80 % už za nejakých 20-22 minút. Kia síce deklaruje 18 minút, no to platí iba v tých najideálnejších podmienkach a nie, keď sú teploty hlboko pod nulou. Nabíjacou krivkou sa tak Kia môže rovnať prémiovkám ako napríklad Mercedes, pri ktorom už dlhodobo tvrdím, že má jedno z najlepšie vyriešených nabíjaní spomedzi všetkých dostupných elektromobilov.

Najlacnejšie skutočne športové SUV?

Kia EV6 GT je takým malým zázrakom. Pri pohľade na toto auto by zrejme nikto nepovedal, že môže byť až tak jazdecky skvelé a že ide plnohodnotné ostré SUV, aké doposiaľ prinášali tie najprémiovejšie automobilky.

Martin Katler/FonTech

EV6 GT je zároveň relatívne cenovo dostupná. Dať zhruba 75 000 € za auto síce nie je najmenej, no spaľováky s podobnou emóciou začínajú na sumách vysoko nad 100 000 €, takže vo finále môžeme povedať, že EV6 GT je ešte cenovo “dostupné” auto. 

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú