VoLTE sa na Slovensku usadilo už pred niekoľkými rokmi, keď technológiu spustil ako prvý najmladší operátor 4ka. K nemu sa neskôr pridal aj Orange, Telekom a O2, ktoré však stále neponúka pre iPhony certifikované VoLTE volania. Telekom aktuálne upozorňuje na problém s aktiváciou a deaktiváciou VoLTE cez SMS, no v rukáve má aj technológiu volaní cez Wi-Fi.

Technológia volaní v 4G sieti je u nás dostupná už u všetkých operátorov. Zákazníci tak môžu využívať VoLTE, ktoré prináša vyššiu kvalitu hovorov a rýchlejšie spojenie volaní, pokiaľ takéto volania podporuje aj samotný smartfón.

V súčasnosti ide o najkvalitnejší spôsob volaní. VoLTE podporujú desiatky smartfónov v O2, Orangei, 4ke a Telekom nedávno oznámil, že technológiu v jeho sieti podporuje až 99 modelov týchto zariadení s Android a iOS systémom.

Aktivácia VoLTE môže v sieti Telekomu trvať aj niekoľko dní. Toto je dôvod

Operátor však na svojom webe zákazníkov upozorňuje na možné problémy pri aktivácii VoLTE volaní prostredníctvom SMS správy a takisto na ich deaktivovanie týmto spôsobom.

Hoci je aktivácia a využívanie technológie bezplatné, klienti Telekomu môžu v poslednom čase pociťovať po odoslaní SMS správy výrazné oneskorenie pri spracovaní žiadosti. Operátor zverejnil na svojom webe takýto oznam:

„Vážený zákazník,
z technických príčin dočasne nie je možné aktivovať službu VoLTE prostredníctvom SMS a deaktivácia služby VoLTE prostredníctvom SMS bude zrealizovaná do niekoľkých dní od prijatia správy. Ďakujeme za trpezlivosť.“

Zobraziť celú galériu (1)
Needpix (Úprava redakcie)

Nenechaj si ujsť
Telekom prináša bezplatné dátové balíky k paušálom. Takto ich získaš

Pýtali sme sa Telekomu, čo stojí za týmto problémom. Zákazníci stále majú možnosť VoLTE cez SMS aktivovať a deaktivovať, no kvôli prechodu na novú platformu dochádza k výraznému zdržaniu pri spracovaní požiadaviek. Viac nám o tejto situácii prezradil hovorca Telekomu.

„VoLTE technológia sa aktuálne migruje na novú platformu. V praxi je služba plne funkčná, nové aktivácie však nie sú automaticky spracovávané v reálnom čase, ale manuálne. T.j. zákazník pošle SMS na aktiváciu alebo deaktiváciu a my potom požiadavku spracujeme. Niekedy to trvá niekoľko hodín, inokedy niekoľko dní. Preto tento oznam.“ – informoval FonTech.sk Michal Korec, hovorca spoločnosti Telekom.

Momentálne tak operátor musí všetky požiadavky o aktiváciu a vypnutie VoLTE volaní od zákazníkov spracovať manuálne, čo spôsobuje aj niekoľkodňové zdržanie. Po prechode na novú platformu by mal tento proces znova fungovať automaticky. Zatiaľ však nie je známe, kedy Telekom tento prechod dokončí.

Po Orangei chce VoWiFi priniesť aj Telekom

Jeho zákazníci sa však môžu pomaly pripravovať aj na spustenie ďalšej technológie volaní, ktorou je známe VoWiFi. Podobne ako pri službe VoLTE (volania cez LTE) je VoWiFi technológiou, ktorá umožňuje volania prostredníctvom domácej či verejnej Wi-Fi siete.

Túto možnosť už svojim zákazníkom ponúka Orange. Zatiaľ ako jediný operátor na Slovensku. Na spustení VoWiFi však pracuje už aj Telekom.

„Nad nasadením technológie uvažujeme v budúcnosti, presný termín zatiaľ nebol určený.“ – informoval FonTech.sk hovorca Telekomu, Michal Korec.

V prípade technológie VoWiFi nie je podporovaný smartfón závislý na mobilnom signále operátora a volania môžu prebiehať cez Wi-Fi sieť.

Navyše môže byť používateľ počas takéhoto hovoru pripojený na internet bez prerušenia dátového prenosu. Orange si pritom za VoWiFi volania účtuje poplatok ako za bežné hovory.

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie informácie zo sveta technológií

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.

Operátori