Japonský startup PowerX, ktorý sa venuje vývoju batérií, predstavil koncept tankeru budúcnosti. Ako informuje PRNewsWire, obrovská loď poháňaná elektrinou by mala miesto ropy prevážať obrovské batérie, ktoré budú zdrojom čistej energie na miestach, kde je výroba elektriny problematická.

Prvý batériový tanker na svete bol predstavený na medzinárodnej námornej výstave Bariship v Imabari City v Japonsku. Zatiaľ je celý projekt na papieri, no funkčný prototyp by mal byť zhotovený do roku 2025, pričom testy prvého batériového tankera začnú o rok neskôr.

Loď prevezie megawatthodiny čistej energie

Hotové plavidlo by malo na dĺžku dosahovať až 140 metrov a vybavené bude 96 kontajnerovými batériovými úložiskami. Tie budú podobné ako napríklad úložiská Megapack od Tesly, avšak lodné batérie musia odolávať poveternostným vplyvom na mori, takže budú zrejme o čosi odolnejšie.

Tanker dokáže vďaka týmto batériám prepraviť až 241 MWh energie. Spoločnosť PowerX si batériové úložiská vyvíja sama. Tie sú založené na chémii LFP, vďaka čomu by mali byť spoľahlivejšie a zároveň by mali poskytnúť vysokú životnosť. Spoločnosť uvádza, že úložiská zvládnu až 6 000 nabíjacích cyklov. Celý systém je navyše škálovateľný, takže v budúcnosti nebude problém vyrobiť ešte väčšie lode s vyšším počtom batérií.

Loď je poháňaná elektrinou

Cieľom prvého batériového tankera na svete nie je len prenášať energiu z obnoviteľných zdrojov. Veľkou výzvou je aj pohon samotnej lode, ktorý by mal byť tiež ekologický. Tanker je preto poháňaný elektromotormi, pričom prvý prototyp by mal na jedno nabitie preplávať zhruba 300 km, píše Electrek.

To nie je zrovna najviac, no časom, keď sa zvýši hustota energie batériových článkov a znížia sa výrobné náklady, bude spoločnosť schopná vyrobiť lode s ďaleko vyšším „dojazdom“.

PowerX/YouTube

Ako sme už naznačili v úvode, ich využitie firma vidí napríklad na miestach, kde je problematické dodávať obnoviteľnú energiu prostredníctvom podmorských káblov. Ide napríklad o ostrovy ako Hawai či Filipíny, v ktorých okolí je vysoká seizmická aktivita.

Priľahlé pevninské štáty budú schopné vyrábať dostatok elektriny z obnoviteľných zdrojov a následne ju môžu na ostrovy posielať pomocou takýchto batériových tankerov.

Je toto ideálne miesto pre vodík?

V súvislosti s touto témou vysvitá otázka, či by nebol na ukladanie energie vhodnejší práve vodík. Na výrobu batérií totiž potrebujeme množstvo drahých kovov. Aby sme energiu vedeli prenášať, musíme tieto batérie neustále nabíjať a vybíjať, pričom dochádza k degradácii samotnej batérie.

PowerX/YouTube

V tomto prípade by mohol byť vhodnejším energetickým úložiskom práve vodík. Ten, ak sa vyrába elektrolýzou pomocou elektriny, je úplne ekologický (ak je aj elektrina vyrobená z obnoviteľných zdrojov).

Takýto vodík následne stačí načerpať do nádrží tankera a preniesť na miesto, kde je potrebný. Vodík sa dá následne pomocou palivových vodíkových článkov premeniť na elektrickú energiu. Pri preprave vodíka pritom nedochádza takmer k žiadnej degradácií „nosiča“, teda vodíkovej nádrže.

PowerX/YouTube

O tom, že vodík má rozhodne budúcnosť, avšak nie v osobnej doprave ale v priemysle, v minulosti hovoril aj predseda Národnej vodíkovej asociácie Slovenska Ján Weiterschűtz:

V energetike vodík nie je zdrojom energie, ale energonosičom. Vďaka nemu je možné elektrickú energiu uložiť vo vodíku, efektívne ju skladovať aj na dlhé obdobie či prepravovať na dlhé vzdialenosti. Vodík sa bude využívať všade tam, kde bude priama elektrifikácia nákladovo neefektívna alebo nemožná,

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú