Takto vyzerá tanker budúcnosti. Jazdí na elektrinu, miesto ropy preváža masívne batérie
Japonský startup PowerX, ktorý sa venuje vývoju batérií, predstavil koncept tankeru budúcnosti. Ako informuje PRNewsWire, obrovská loď poháňaná elektrinou by mala miesto ropy prevážať obrovské batérie, ktoré budú zdrojom čistej energie na miestach, kde je výroba elektriny problematická.
Prvý batériový tanker na svete bol predstavený na medzinárodnej námornej výstave Bariship v Imabari City v Japonsku. Zatiaľ je celý projekt na papieri, no funkčný prototyp by mal byť zhotovený do roku 2025, pričom testy prvého batériového tankera začnú o rok neskôr.
Loď prevezie megawatthodiny čistej energie
Hotové plavidlo by malo na dĺžku dosahovať až 140 metrov a vybavené bude 96 kontajnerovými batériovými úložiskami. Tie budú podobné ako napríklad úložiská Megapack od Tesly, avšak lodné batérie musia odolávať poveternostným vplyvom na mori, takže budú zrejme o čosi odolnejšie.
Tanker dokáže vďaka týmto batériám prepraviť až 241 MWh energie. Spoločnosť PowerX si batériové úložiská vyvíja sama. Tie sú založené na chémii LFP, vďaka čomu by mali byť spoľahlivejšie a zároveň by mali poskytnúť vysokú životnosť. Spoločnosť uvádza, že úložiská zvládnu až 6 000 nabíjacích cyklov. Celý systém je navyše škálovateľný, takže v budúcnosti nebude problém vyrobiť ešte väčšie lode s vyšším počtom batérií.
Loď je poháňaná elektrinou
Cieľom prvého batériového tankera na svete nie je len prenášať energiu z obnoviteľných zdrojov. Veľkou výzvou je aj pohon samotnej lode, ktorý by mal byť tiež ekologický. Tanker je preto poháňaný elektromotormi, pričom prvý prototyp by mal na jedno nabitie preplávať zhruba 300 km, píše Electrek.
To nie je zrovna najviac, no časom, keď sa zvýši hustota energie batériových článkov a znížia sa výrobné náklady, bude spoločnosť schopná vyrobiť lode s ďaleko vyšším „dojazdom“.
Ako sme už naznačili v úvode, ich využitie firma vidí napríklad na miestach, kde je problematické dodávať obnoviteľnú energiu prostredníctvom podmorských káblov. Ide napríklad o ostrovy ako Hawai či Filipíny, v ktorých okolí je vysoká seizmická aktivita.
Priľahlé pevninské štáty budú schopné vyrábať dostatok elektriny z obnoviteľných zdrojov a následne ju môžu na ostrovy posielať pomocou takýchto batériových tankerov.
Je toto ideálne miesto pre vodík?
V súvislosti s touto témou vysvitá otázka, či by nebol na ukladanie energie vhodnejší práve vodík. Na výrobu batérií totiž potrebujeme množstvo drahých kovov. Aby sme energiu vedeli prenášať, musíme tieto batérie neustále nabíjať a vybíjať, pričom dochádza k degradácii samotnej batérie.
V tomto prípade by mohol byť vhodnejším energetickým úložiskom práve vodík. Ten, ak sa vyrába elektrolýzou pomocou elektriny, je úplne ekologický (ak je aj elektrina vyrobená z obnoviteľných zdrojov).
Takýto vodík následne stačí načerpať do nádrží tankera a preniesť na miesto, kde je potrebný. Vodík sa dá následne pomocou palivových vodíkových článkov premeniť na elektrickú energiu. Pri preprave vodíka pritom nedochádza takmer k žiadnej degradácií „nosiča“, teda vodíkovej nádrže.
O tom, že vodík má rozhodne budúcnosť, avšak nie v osobnej doprave ale v priemysle, v minulosti hovoril aj predseda Národnej vodíkovej asociácie Slovenska Ján Weiterschűtz:
„V energetike vodík nie je zdrojom energie, ale energonosičom. Vďaka nemu je možné elektrickú energiu uložiť vo vodíku, efektívne ju skladovať aj na dlhé obdobie či prepravovať na dlhé vzdialenosti. Vodík sa bude využívať všade tam, kde bude priama elektrifikácia nákladovo neefektívna alebo nemožná,“
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
Študenti môžu ušetriť desiatky eur. Šikovný web ti ukáže „skryté“ lístky na vlak zadarmo
Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
-
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
Na ISS našli zmutovanú baktériu, je odolná voči viacerým liekom
Väčšina dospelých Američanov vníma TikTok ako nástroj čínskeho režimu
Žarty bokom. LinkedIn po novom ponúka knižnicu hier
Podvodné superjachty? Predstavili koncept lode, ktorá sa ponorí na celé týždne a ochráni ťa pred asteroidmi
Koniec súkromia na WhatsAppe. Zavádzajú funkciu, ktorá nebude každému pri chuti
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené