SVETOVÝ REKORD: Takto vyzerá budúcnosť nákladiakov, elektrický ťahač prešiel vyše 1000 km na jedno nabitie
Elektrický pohon sa v ťažkej nákladnej doprave zatiaľ príliš neadaptoval. Elektrické nákladiaky totiž prekonávajú trasy dlhé aj niekoľko tisíc kilometrov, kde môže predstavovať nižší dojazd elektrických vozidiel problém.
Švajčiarska spoločnosť Futuricum ale ukázala, ako by mohli vyzerať budúce elektrické ťahače. Ten ich prešiel na testovacej dráhe viac ako 1000 km na jedno nabitie, informuje portál InsideEVs.
Celý svet nedočkavo čaká na príchod ospevovaného ťahača Tesla Semi, no americká automobilka pod vedením Elona Muska nie je jedinou, ktorá pracuje na ťahačoch poháňaných elektrinou z batérií.
Aj keď Tesla Semi častokrát zatieňuje ostatné spoločnosti a ich projekty, z času na čas sa niektoré z nich dostanú do povedomia verejnosti. To je aj prípad spoločnosti Futuricum a ich elektrického ťahača Logistics 18E.
Viac ako 1000 km na jedno nabitie, avšak iba na „ovále“
Futuricum Logistics 18E už aktívne využíva logistická spoločnosť DPD. Ťahač disponuje „papierovým“ dojazdom 760 km na jedno nabitie, čo je už samé o sebe veľmi pekné číslo.
Švajčiarsky ťahač zaň vďačí masívnej, až 680 kWh batérii, ktorú dodáva automobilka BMW. Spoločnosť sa ale rozhodla, že udávaný dojazd prekoná a pokúsila sa dokonca o svetový rekord v dojazde elektrického ťahača, ktorý sa jej napokon aj podarilo pokoriť.
Pri prekonávaní rekordu sa pochopiteľne pre vozidlo vytvárajú čo najideálnejšie podmienky, ťahač s hmotnosťou 15,5 ton bol preto bez nákladu a bol obutý na špeciálnych pneumatikách Continental.
Vonkajšia teplota 14 stupňov Celzia bola taktiež ideálna, ťahač sa preto mohol vydať na oválny okruh, kde absolvoval celkovo 392 kôl počas 23 hodín. Dvojica vodičov sa striedala po 4,5 hodinách a ako uvádza DPD na svojej stránke, ťahaču sa podarilo prejsť neuveriteľných 1099 km priemernou rýchlosťou 50 km/h, informuje DPD v tlačovej správe.
Finálna spotreba sa zastavila na úrovni 52 kWh/100 km, čo je vzhľadom na rozmery a váhu ťahača úctyhodný údaj. V reálnych podmienkach je takýto dojazd samozrejme nedosiahnuteľný. Na bežných cestách sa ťahaču podarilo najazdiť 541 km pri spotrebe 106 kWh/100 km.
Vodík alebo batérie?
V súvislosti s cestnou nákladnou dopravou sa stále viac diskutuje o tom, či je vhodnejší vodíkový pohon, alebo pohon na batérie. Nabitie 680 kWh batérie bude pochopiteľne trvať omnoho dlhšie, než by trvalo dotankovanie vodíkových nádrží.
Silu vodíkovej technológie v nákladnej doprave potvrdzujú aj vodíkové ťahače spoločnosti Hyundai. Flotila nákladiakov Hyundai Xcient, ktorá brázdi Švajčiarsko už 11 mesiacov, prekročila magickú hranicu jedného milióna najazdených kilometrov.
Za tento čas znížila flotila kamiónov na palivové články emisie CO2 o viac ako 631 ton, pričom 46 vozidiel Xcient využíva 25 švajčiarskych firiem. Kamión Xcient dostal pred mesiacom s príchodom vynovenej verzie aj viaceré vylepšenia.
Dojazd na jedno natankovanie predstavuje 400 km. To nie je žiaden oslnivý údaj, no dotankovanie vodíkového ťahača trvá podstatne menej, než nabíjanie elektromobilu, v závislosti od vonkajšej teploty od 8 do 20 minút.
Aktuálne je k dispozícii iba jedna konfigurácia druhej generácie nákladiaku Hyundai Xcient s nápravou 6×2. Predchádzajúca generácia je však stále dostupná v konfigurácii 4×2.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
Bol to výstrelok, ktorý prežil len 5 rokov. Audi premenilo zabudnutý model na elektromobil
Batériu majú dobitú za pár sekúnd. V Prahe spustili trik na expresné nabitie elektromobilov
Musk tvrdil, že prežije apokalypsu. Armáda USA našla kuriózne využitie Tesly Cybertruck
Mercedes predstavil odvážny plán. Chystá sa zaplaviť trh až 30 novými modelmi
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuta od 200 do 3 000 eur za bežné aktivity. Európa začne tvrdšie trestať turistov (PREHĽAD)
8 z 10 najpreplnenejších pláží sveta je v Európe. Tieto miesta ti môžu pokaziť dovolenku (REBRÍČEK)
Za prechod zaplatíš 5 eur. Európska krajina sa búri proti influencerom a fotografom
Trump varuje pred najväčšou krízou za posledných 90 rokov: „Bolo by nemožné sa zotaviť“
„Zarábam 32 000 eur mesačne tým, že vylepšujem cudzie nápady.“ Samuel vymenil prácu v optike za vlastný biznis z pohodlia gauča
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Fico varuje pred skokovým zdražením plynu, tepla aj elektriny. Tvrdí, že má plán, ako to zastaviť
Nagasaki sa ponorilo do ticha. Prešlo 80 rokov od okamihu, ktorý zmenil dejiny
Taliansko sa púšťa do boja so spaľovákmi. Ponúkne rekordné príspevky na elektromobily
Hranica sa mení na obrovské pódium. KĽDR pripravuje návrat hlasnej psychologickej vojny
ESET a Europol spúšťajú nový program. Má zmeniť boj proti kyberzločinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP