SVETOVÝ REKORD: Takto vyzerá budúcnosť nákladiakov, elektrický ťahač prešiel vyše 1000 km na jedno nabitie
Elektrický pohon sa v ťažkej nákladnej doprave zatiaľ príliš neadaptoval. Elektrické nákladiaky totiž prekonávajú trasy dlhé aj niekoľko tisíc kilometrov, kde môže predstavovať nižší dojazd elektrických vozidiel problém.
Švajčiarska spoločnosť Futuricum ale ukázala, ako by mohli vyzerať budúce elektrické ťahače. Ten ich prešiel na testovacej dráhe viac ako 1000 km na jedno nabitie, informuje portál InsideEVs.
Celý svet nedočkavo čaká na príchod ospevovaného ťahača Tesla Semi, no americká automobilka pod vedením Elona Muska nie je jedinou, ktorá pracuje na ťahačoch poháňaných elektrinou z batérií.

Aj keď Tesla Semi častokrát zatieňuje ostatné spoločnosti a ich projekty, z času na čas sa niektoré z nich dostanú do povedomia verejnosti. To je aj prípad spoločnosti Futuricum a ich elektrického ťahača Logistics 18E.
Viac ako 1000 km na jedno nabitie, avšak iba na „ovále“
Futuricum Logistics 18E už aktívne využíva logistická spoločnosť DPD. Ťahač disponuje „papierovým“ dojazdom 760 km na jedno nabitie, čo je už samé o sebe veľmi pekné číslo.
Švajčiarsky ťahač zaň vďačí masívnej, až 680 kWh batérii, ktorú dodáva automobilka BMW. Spoločnosť sa ale rozhodla, že udávaný dojazd prekoná a pokúsila sa dokonca o svetový rekord v dojazde elektrického ťahača, ktorý sa jej napokon aj podarilo pokoriť.
Pri prekonávaní rekordu sa pochopiteľne pre vozidlo vytvárajú čo najideálnejšie podmienky, ťahač s hmotnosťou 15,5 ton bol preto bez nákladu a bol obutý na špeciálnych pneumatikách Continental.
Vonkajšia teplota 14 stupňov Celzia bola taktiež ideálna, ťahač sa preto mohol vydať na oválny okruh, kde absolvoval celkovo 392 kôl počas 23 hodín. Dvojica vodičov sa striedala po 4,5 hodinách a ako uvádza DPD na svojej stránke, ťahaču sa podarilo prejsť neuveriteľných 1099 km priemernou rýchlosťou 50 km/h, informuje DPD v tlačovej správe.

Finálna spotreba sa zastavila na úrovni 52 kWh/100 km, čo je vzhľadom na rozmery a váhu ťahača úctyhodný údaj. V reálnych podmienkach je takýto dojazd samozrejme nedosiahnuteľný. Na bežných cestách sa ťahaču podarilo najazdiť 541 km pri spotrebe 106 kWh/100 km.
Vodík alebo batérie?
V súvislosti s cestnou nákladnou dopravou sa stále viac diskutuje o tom, či je vhodnejší vodíkový pohon, alebo pohon na batérie. Nabitie 680 kWh batérie bude pochopiteľne trvať omnoho dlhšie, než by trvalo dotankovanie vodíkových nádrží.
Silu vodíkovej technológie v nákladnej doprave potvrdzujú aj vodíkové ťahače spoločnosti Hyundai. Flotila nákladiakov Hyundai Xcient, ktorá brázdi Švajčiarsko už 11 mesiacov, prekročila magickú hranicu jedného milióna najazdených kilometrov.

Za tento čas znížila flotila kamiónov na palivové články emisie CO2 o viac ako 631 ton, pričom 46 vozidiel Xcient využíva 25 švajčiarskych firiem. Kamión Xcient dostal pred mesiacom s príchodom vynovenej verzie aj viaceré vylepšenia.
Dojazd na jedno natankovanie predstavuje 400 km. To nie je žiaden oslnivý údaj, no dotankovanie vodíkového ťahača trvá podstatne menej, než nabíjanie elektromobilu, v závislosti od vonkajšej teploty od 8 do 20 minút.
Aktuálne je k dispozícii iba jedna konfigurácia druhej generácie nákladiaku Hyundai Xcient s nápravou 6×2. Predchádzajúca generácia je však stále dostupná v konfigurácii 4×2.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Hyundai vymyslel jeden z najlepších elektromobilov vôbec. Závidí mu veľký rival, ktorý ho okopíruje

Chcú zaviesť novú daň za každý prejdený kilometer. Európska vláda pretláča elektromobily zvláštnym spôsobom

Hyundai, ktorý utiahne Scaniu, aj najväčšia Kia na trhu. Experti vybrali TOP 5 elektromobilov v zime

Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)

Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Peter pracuje 30 rokov ako vlakvedúci: Cestujúci sa mi vyhrážajú smrťou, tieto trasy sú najviac problémové

Pred domom bratislavského podnikateľa mala explodovať bomba. Páchateľ ju vraj odpálil na diaľku

Masívny únik plynu v centre metropoly. Evakuujú ľudí, zasahujú všetky zložky

Plačúci vojaci a scény z frontu zaplavili siete. Rusi vedú vojnu pomocou AI videí

Putin vyhlásil ultimátum, Rusko hrozí silou. „Boje skončia po stiahnutí jednotiek“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Hyundai, ktorý utiahne Scaniu, aj najväčšia Kia na trhu. Experti vybrali TOP 5 elektromobilov v zime
Rúca sa im jeden trh za druhým. Japonská automobilka padá na kolená, Európa stratila záujem
Čína varuje Japonsko pred „bolestivou cenou“. Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie
Európa posiela SpaceX jasný odkaz. Rekordné miliardy eur nalejú do vlastnej rakety budúcnosti
Spaľováky budú definitívne vytlačené. Číňania stavajú so Stellantisom v Európe obriu továreň na batérie
Štátny tajomník: Slovensko má šancu presadiť sa v Európe vďaka umelej inteligencii
Senzácia: Európa opäť pristane na Marse. Bude hľadať odpoveď na zásadnú otázku
Orbán klamal o obrovskom úspechu. Slovensko má nôž na krku kvôli ruskej rope
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Peter pracuje 30 rokov ako vlakvedúci: Cestujúci sa mi vyhrážajú smrťou, tieto trasy sú najviac problémové

Pred domom bratislavského podnikateľa mala explodovať bomba. Páchateľ ju vraj odpálil na diaľku

Masívny únik plynu v centre metropoly. Evakuujú ľudí, zasahujú všetky zložky

Plačúci vojaci a scény z frontu zaplavili siete. Rusi vedú vojnu pomocou AI videí

