Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Tohtoročný rebríček GreenerCars, teda tých k prírode najšetrnejších vozidiel na americkom trhu, prekvapí nejedného fanúšika. Vozidlo so spaľovacím motorom porazilo všetkých konkurentov. Ďalšie štyri miesta, teda 2. až 5. miesto potom obsadili všetko vozidlá na elektrický pohon. Na tému upozornil portál Carscoops.

Nie každé elektrické auto je „zelené“

Hodnotenie toho, ako veľmi je dané vozidlo „zelené“, sa dá urobiť niekoľkými spôsobmi – od nákladov na palivo, cez efektívnosť, až po ďalšie dôležité ukazovatele. GreenerCars pod záštitou ACEEE (American Council for an Energy-Efficient Economy) dospel k rebríčku na základe faktorov, ako je úspornosť paliva, znečistenie ovzdušia a celkový vplyv na životné prostredie.

Presnejšie na „výpočet skóre GreenerCars hodnotí ACEEE každé vozidlo modelového roku 2024 na základe jeho nákladov na ľudské zdravie spôsobených znečistením ovzdušia spojeným s výrobou a likvidáciou vozidiel, výrobou a distribúciou paliva alebo elektrickej energie a emisiami z výfukových plynov vozidiel,“ uvádza Carscoops na svojom webe.

Toyota

Tento rok si korunu odniesla Toyota Prius Prime SE (PHEV), ktorá vyhrala už tretíkrát za sebou s impozantným skóre 71.

V tesnom závese nasledujú elektromobily ako Lexus RZ 300e a MINI Cooper SE, ktoré ukazujú rastúcu konkurencieschopnosť elektrických vozidiel na trhu. Je tiež dôležité poznamenať, že nie všetky elektromobily sú rovnako „zelené“. Svoje by o tom vedel rozprávať aj taký GMC Hummer EV, ktorý patrí medzi tie vôbec najmenej „zelené“ vozidlá. Zaostáva dokonca aj za takými žrútmi, akými sú Chevrolet Corvette Z06, či Mercedes-Benz Maybach S680.

Za zmienku tiež stojí fakt, že Toyota podľa slov svojich najvyšších predstaviteľov predpovedá len 30 % zastúpenie nových elektromobilov na trhu USA v roku 2030. Ako celosvetovo najväčší producent spaľovacích motorov vybavených hybridnou technológiou by Toyota radšej nakúpila emisné povolenky, ako by investovala do výroby elektromobilov.  Podľa prognóz amerického úradu EPA je cieľom, aby v roku 2030 viac ako 50 % nových osobných automobilov predaných na území USA bolo vybavených bezemisným elektrickým pohonom. Toyota rešpektuje tieto nariadenia, avšak potreby zákazníkov sú prednejšie, a preto odhaduje, že reálne to bude len okolo 30 %.

Ako je to s ekológiou?

Elektromobilita je veľmi komplexná téma a okrem dopravy zasahuje aj do takých odvetví, ako ekológia či energetika. Slováci elektromobilom stále neveria. Batériové autá v nich vyvolávajú rôzne obavy z dojazdu, možností nabíjania či práve vzpomínanej obave z ekologickej stránky áut novej generácie.

Ako však pre portál FonTech.sk objasnil v rozhovore Peter Badík, riaditeľ GreenWay Infrastructure, “ elektrické auto je len také ekologické, ako ekologická je elektrická energia, ktorou sa nabíja, ale aj vaša káva, ktorú si doma spravíte je taká zelená, akú zelenú elektrinu si nakupujete vy domov.“

Freepik (úprava redakcie)

Lepšie než spaľovák

V konečnom dôsledku ale „aj elektrické auto napájané energiou z uhoľnej elektrárne je ekologickejšie než spaľovák. Aj na toto sa však treba pozerať s dlhodobého hľadiska. Ekologické elektrárne sa stále rozrastajú. Nemôžeme sa pozerať na to, aké emisie produkuje jedno a druhé auto dnes, ale musíme sa pozerať na to, aké emisie vyprodukuje v priebehu 20 rokov.

O elektrických autách vieme povedať s istotou, že budú čím ďalej ekologickejšie, keďže elektrina na ich napájanie bude pochádzať v čoraz väčšom objeme z obnoviteľných zdrojov. Ak sa ale pozrieme na bežné auto, tie emisie sa zlepšovať určite nebudú. Auto bude po technickej stránke čoraz viac zastaralé a skôr sa teda budú zhoršovať.“

Netreba ale zabúdať ani na to, že to, že sa automobilky rozhodli prestať vyvíjať spaľovacie motory, nie je úplne dané tlakom Európskej únie. Sú to seriózne rozhodnutia automobiliek a dá sa to určiť podľa toho, že nie všetky automobilky sa rozhodli prestať vyvíjať spaľovacie motory.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú