Sulíkov vodíkový sen má ďalšieho protivníka. „Musíme sa odkloniť od posadnutosti vodíkom“, hovorí poslanec
Transformácia automobilového priemyslu zo spaľovacích pohonov na elektromobilitu už beží a Slovensko musí okrem výroby týchto automobilov podporovať aj ich predaj a infraštruktúru. Zhodli sa na tom účastníci utorkovej diskusie Príležitosti a riziká transformácie automobilového sektoru organizovanej portálom Euractiv Slovensko. Predseda výboru Národnej rady SR pre hospodárske záležitosti Peter Kremský (OĽANO) zároveň odmietol snahy presadiť vodíkový pohon, uvádza agentúra TASR.
Investori sa podľa Kremského pozerajú aj na to, ako sa krajina stavia k elektromobilite. „Tam výrazne zaostávame vo výstavbe infraštruktúry, v podpore elektromobility a myslím si, že toto je niečo, čo musíme zmeniť. Musíme sa odkloniť od posadnutosti vodíkom a zamerať sa na praktickú podporu elektromobility,“ povedal Kremský.
Vodík v osobnej doprave nemá miesto
Automobilka BMW sa ako jediná z nemeckej prémiovej trojky venuje aj vývoju áut na vodíkový pohon. Audi ani Mercedes zatiaľ žiadne vodíkové auto neponúkajú, no BMW stále pracuje na vodíkovom SUV iX5 Hydrogen.
Napriek tomu, že vývoj tejto technológie úplne nezastavili, v ňom vedenie automobilky nevidí až taký potenciál. Drvivá väčšina zákazníkov totiž bude siahať po batériových elektromobiloch, kam BMW smeruje podstatnú časť vývoja.
Vodíkové autá majú byť iba okrajovým trhom pre veľmi úzku skupinu zákazníkov a BMW plánuje túto technológiu využívať iba pri svojich najväčších modeloch, kde môže byť efektívnejšia, než klasické batérie.
Veľkí hráči v tom majú jasno
Odporcom vodíkového pohonu v osobnej doprave je napríklad CEO VW Herbert Diess, ktorý tvrdí, že tieto autá nie sú vôbec natoľko ekologické ako elektromobily. Ku kritikom tohto pohonu sa už dlhodobo radí aj Elon Musk, ktorý ešte pred pár rokmi potvrdil svoj negatívny postoj voči vodíku.
Reportérom z Automotive News predniesol svoju kritiku už pred 5 rokmi, kedy na otázku vodíkového pohonu povedal: „Nechcem sa zatiahnuť do debaty o vodíkových článkoch, pretože si myslím, že sú extrémne hlúpe. Je príliš zložité vyrobiť vodík, uložiť ho a využiť ho v aute. Vodík nie je zdrojom energie,“ vyjadril sa Musk pre Automotive News v roku 2016.
Negatívny postoj k vodíkovým technológiám v osobnej doprave zastáva aj Peter Badík, riaditeľ spoločnosti GreenWay Slovensko, ktorý sa nám v rozhovore vyjadril nasledovne:
Vodíkové technológie by si už na trhu mohli nájsť svoje miesto, no môj názor je, že pri osobnej doprave je vodík taktiež neefektívny. Celý proces premeny vodíka, teda jeho energie na kinetickú energiu, dosahuje pri vodíku veľmi nešťastný pomer. Vodík totiž treba vyrobiť, dopraviť na čerpaciu stanicu a pri všetkých týchto úkonoch dochádza k stratám.
Ďalším faktorom pri vodíku je jeho samotná výroba. Drvivá väčšina vodíka sa aktuálne vyrába zo zemného plynu, čo nie je cesta, ktorou by sme chceli ísť. Ak by sme chceli jazdiť na takýto vodík, to rovno môžeme jazdiť na zemný plyn, pretože pri premene plynu na vodík taktiež dochádza k stratám. Ak sa na to pozrieme zo širšieho hľadiska, zistíme, že vodíkové auto dosahuje rovnakú energetickú efektívnosť, ako klasický spaľovák.
Druhým problémom je samotná infraštruktúra. Ak by sme chceli s vodíkovými autami jazdiť rovnako komfortne ako so spaľovákmi, museli by sme zreplikovať starý systém čerpacích staníc, a teda každú jednu stanicu na benzín a naftu nahradiť stanicou na vodík.
A hoci aj najväčšie osobnosti automobilového priemyslu odsudzujú vodík v osobnej doprave, v istom uhle pohľadu môže ísť o zaujímavého „konkurenta“ pre elektrický pohon a môže sa uplatniť tam, kde elektromobily stačiť nebudú. Potvrdzujú to napríklad aj slová Ing. Pavola Šutora, predsedu Technologického inštitútu obnoviteľných zdrojov energie, ktorý sa v rozhovore pre FonTech.sk na túto tému vyjadril nasledovne:
„Úprimne si nemyslím, že vodík v osobnej doprave predbehne elektromobily. Myslím si ale, že bude silným paralelným ekologickým smerom, dopĺňať sa a zároveň bojovať o zákazníka s elektromobilmi, čo je v konečnom dôsledku pre koncového zákazníka dobré riešenie. Vodík sa uplatní v odvetviach mobility, kde to bude pre batériový elektromobil zložitejšie.“
Nesnívajme o vodíku, sústreďme sa na batérie
Výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak pripomenul, že transformácia automobilového priemyslu na elektromobilitu sa začala už od roku 2010 a Slovensko je v tomto smere na chvoste EÚ. Príčinou je podľa Prepiaka aj chýbajúca podpora na nákup elektromobilov. V EÚ tak dosiahol v roku 2021 podiel elektromobilov na predaji áut 18 %, na Slovensku to boli iba tri percentá.
Kremský podotkol, že nie je fanatickým zástancom elektromobility a tlak EÚ na zákaz predaja automobilov so spaľovacím motorom považuje v mnohých miestach za kontraproduktívny. Najmä pre ľudí, ktorí využívajú automobil pravidelne na dlhšie cesty a žijú v bytovkách bez možnosti nabíjania, nie je v súčasnosti elektromobil vhodný. Tlak na zmenu výroby automobilov však bude pokračovať a Slovensko nemá inú možnosť, ako sa prispôsobiť. Podľa poslanca je Slovensko stále v hre o výstavbu veľkej výrobne na batérie pre elektromobily.
Práve prítomnosť veľkej továrne na výrobu batérií pre elektromobily je podľa riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrika Križanského dôležitá pre udržanie výroby automobilov na Slovensku. Automobilky budú totiž zvažovať aj dopravné náklady a batérie sú jednou z najťažších častí elektromobilu. Križanský podotkol, že o prechode na výrobu elektromobilov už najväčší výrobcovia zastúpení aj na Slovensku dávno rozhodli. „Keď nepochopíme a neprestaneme snívať, bude nás to stáť veľa,“ dodal.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obrovský požiar lode s elektromobilmi. Až 3000 áut môže skončiť na dne mora
V kľúčovom teste uspeli. Čínska batéria zvládla 12 dní v smrteľnom mraze bez jedinej chyby
Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
Spaľováky to majú spočítané. Čínske autá zvládnu 400 km za 5 minút nabíjania, Západ o tom len sníva
Váži 32 ton a zvládne jazdiť 8 hodín. Dychberúci elektromobil sa nabije rýchlejšie, než nová Tesla
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pohlreich oficiálne otvoril svoj prvý podnik v Bratislave: Burger s hranolkami si dáš za 14 eur
„To, že sa nádorová bunka dostane k vzdialenému orgánu, ešte neznamená, že tam vytvorí metastázu,“ hovorí uznávaný onkológ (ROZHOVOR)
MIMORIADNE: SHMÚ vydal nové výstrahy 2. stupňa. Slovensko zasiahnu silné búrky ešte dnes
Dôchodcovia, pozor: Ak máte dôchodok nižší ako 825 eur, máte nárok na účet zadarmo
Turbulencie zmenili let na nočnú moru: Pristátie Ryanairu si vyžiadalo deväť zranených
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- SUV s dušou stíhačky. Tento „hyper hybrid” má technológie a pohon, o akých sa ti nesnívalo (RECENZIA)
-
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
Žiadne karty, len QR kód. Štát a univerzita vyvíjajú vlastnú platobnú appku
Megaprojekt za 1,8 miliardy má rozhýbať Slovensko. Málinec čaká premena
Svet investuje bilióny do čistej budúcnosti. Klasická energetika je na ústupe
Vojenský šok pre Moskvu. Ukrajinské drony trafili miliardový cieľ
Raketový rast zbrojného priemyslu. Izrael boduje na globálnom trhu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pohlreich oficiálne otvoril svoj prvý podnik v Bratislave: Burger s hranolkami si dáš za 14 eur
„To, že sa nádorová bunka dostane k vzdialenému orgánu, ešte neznamená, že tam vytvorí metastázu,“ hovorí uznávaný onkológ (ROZHOVOR)
MIMORIADNE: SHMÚ vydal nové výstrahy 2. stupňa. Slovensko zasiahnu silné búrky ešte dnes
Dôchodcovia, pozor: Ak máte dôchodok nižší ako 825 eur, máte nárok na účet zadarmo
Turbulencie zmenili let na nočnú moru: Pristátie Ryanairu si vyžiadalo deväť zranených
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené