Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Americká spoločnosť SpaceX pred niekoľkými hodinami otestovala raketový motory Raptor v celkovom počte sedem na prvom stupni rakety Starship, známom ako Super Heavy. Po teste prišli dôležité správy od riaditeľa a zakladateľa firmy Elona Muska, podľa ktorých má firma naďalej šancu predbehnúť NASA v kľúčovom teste.

Sú na tom rovnako

Od posledného letu prototypu Starship síce prešla dlhá doba, avšak pozemné testy odvtedy intenzívne pokračujú a včerajší test Super Heavy, nesúceho označenie Booster 7, je len jedným z mála. Jedná sa však o najviac raketových motorov Raptor naštartovaných naraz, ich číslo ale ešte poriadne narastie. Finálnu verziu totiž poženie až 33 takýchto motorov.

Elon Musk prostredníctvom Twitteru vyhlásil, že tlak v komorách vyzeral v poriadku vo všetkých siedmich motoroch a zároveň prezradil ďalšie plány. Booster 7 zamieri naspäť do továrne, kde prejde vylepšeniami a na testovaciu plochu sa dostane Booster 8.

Ďalší veľký test je podľa Muska takzvaný „wet dress rehearsal“ (WDR), počas ktorého je raketa naplnená palivom a simuluje štartovaciu sekvenciu až do posledných sekúnd.

Jedná sa zároveň o test, ktorým niekoľkokrát neprešla raketa SLS pod záštitou NASA, píše Ars Technica. Vesmírna agentúra sa o tento test pokúsi opäť zajtra a v prípade úspechu poletí čoskoro na Mesiac. Ak sa ale tento test nepodarí, môže vzniknúť potreby oveľa väčších opráv a drastickejšieho oneskorenia štartu k Mesiacu, vďaka čomu získa Starship reálnu šancu na „víťazstvo“.

SpaceX/Twitter/Úprava redakcie

Nevýhoda vodíka

Ako v minulosti, aj pri poslednom teste SLS došlo k úniku paliva, avšak na úplne inom mieste. K úniku dochádzalo z napájacieho ramena, cez ktoré do rakety prúdi kvapalný kyslík a vodík. NASA sa pokúsila o vyriešenie problému zastavením čerpania, čo malo umožniť tesneniu usadiť sa.

Práca s vodíkom je veľkou výzvou a problémy s ním majú prakticky všetky rakety, ktoré ho používajú. Problémy s únikom vodíka mal aj legendárny Raketoplán, ktorého komponenty využíva samotná SLS a dokonca rakety Delta IV.

Oba lety sa blížia

Po WDR má prísť test všetkých 33 motorov a za predpokladu, že pôjde všetko hladko, nebude stáť Starship už nič v ceste na obežnú dráhu. Ako pre Starship, tak aj pre SLS pôjde o vôbec prvý štart. Faktom ale je, že SLS je na tom, napriek chybám, o niečo lepšie a k prvého letu je bližšie. Pre dobro celého lunárneho programu Artemis je navyše lepšie dúfať, že k ďalším odkladom či inej katastrofe nedôjde.

Nejedná sa navyše o úplne férové preteky, keďže ich SpaceX vyhral už pred rokmi. Pôvodne sa totiž debatovalo o tom, či poletí ako prvý Falcon Heavy alebo SLS. O približne štyri roky neskôr má za sebou Falcon Heavy tri lety, čaká ho množstvo ďalších a SLS sa ešte vždy snaží prebojovať k misii Artemis I.

SpaceX

Starship má ale ešte jeden zásadný problém a tým je tepelný štít. Nie je známy presný stav tohto obrovského komponentu, ktorý sa skladá zo stoviek izolačných a ablatívnych dlaždíc.

Pri testoch druhých stupňov však tieto dlaždice ešte vždy odpadávajú – i keď oveľa menej, než v minulosti.

Primárnym cieľom je dosiahnuť obežnú dráhu, návrat na Zem nie je pri prvom teste nutný. Nie je navyše vylúčené, že sa Starship vráti z orbity aj bez niekoľkých dlaždíc.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú