Rakety používajú rôzne typy palív, avšak tým najznámejším je pre svoju efektivitu a extrémny výkon vodík. Vodík je tou najbežnejšou látkou v celom vesmíre a tvorí takmer až 74 % všetkej bežnej hmoty v Mliečnej ceste. Rakety využívajú jeho kvapalnú formu, ktorú je nutné chladiť na extrémne nízku teplotu, čo predstavuje obrovskú výzvu.

Ohromná efektivita

Jednou z hlavných výhod raketových motorov spaľujúcich kvapalný vodík a kyslík je efektivita takéhoto spaľovania. Dosahujú totiž pomerne vysoký merný impulz, ktorý udáva efektivitu spaľovania pomerom spotrebovaného paliva k vyprodukovanému výkonu. Najvyšší merný impulz dosahujú vo vákuu, avšak mnohé rakety ich používajú aj na prvých stupňoch počas preletu atmosférou.

Príkladom takejto rakety je napríklad Delta IV, ktorej prvý stupeň poháňa raketový motor RS-68A. Ten je schopný vyvinúť ťah až cez 3 100 kN a v atmosfére dosahuje merný impulz 360 sekúnd.

Test štyroch motorov RS-25 pre prvý stupeň rakety SLS, ktorá má navrátiť ľudí na Mesiac. Zdroj: NASA

Azda najznámejším raketovým motorom spaľujúcim vodík je RS-25. Tieto motory v minulosti poháňali orbiter amerického Raketoplánu a dnes ich používa lunárna raketa SLS, s ktorou má NASA problémy práve kvôli vodíku, informuje Ars Technica. Vodík sa totiž dokáže dostať aj cez tie najmenšie medzery a spôsobiť únik, čo zvyšuje riziko požiaru. SLS sa pritom s týmto problémom nestretla sama.

Jeden únik za druhým
Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP