Bezdrôtové nabíjanie je fonoménom posledných rokov a zo smartfónov či nositeľnej techniky sa tento trend začína dostávať aj do iných odvetví. Automobilový priemysel nie je výnimkou, no technológie bezdrôtového nabíjania doposiaľ poskytovali výkony iba pár desiatok kW.

Nová nabíjačka, ktorú vyvinuli inžinieri z Technologickej univerzity Chalmers, však dosahuje výkon neuveriteľných 500 kW a straty pri nabíjaní majú byť len minimálne. Na tému upozornil portál CleanTechnica.

Ani tie najlepšie sériovo vyrábané elektromobily na trhu sa pritom dnes ešte nedokážu nabíjať výkonmi vyššími ako 300 kW. Samozrejme, cez kábel, nie bezdrôtovo. Sektor elektromobility sa ale vyvíja veľmi rýchlo a pár rokov už možno dokážeme nabiť batériu akéhokoľvek elektrického auta za pár jednotiek minút.

V ideálnom prípade by sa akumulátory mohli nabíjať aj bez nutnosti otravného zapájania káblov. Skrz bezdrôtové nabíjanie, na akom pracuje tím inžinierov zo Švédska, by jednoducho stačilo zaparkovať na vhodnom parkovacom mieste.

Zariadenie je pripravené do výroby

Doposiaľ najvýkonnejšia bezdrôtová nabíjačka pre elektromobily pritom je iba nejaký prototyp či koncept. Podľa vedcov je zariadenie pripravené na sériovú výrobu a nasadenie do prevádzky.

Majiteľov osobných elektromobilov ale sklameme. Technológia nie je určená primárne na nabíjanie bežných osobných áut, nakoľko je zatiaľ skutočne lacnejšie, jednoduchšie a efektívnejšie používať na nabíjanie elektrického auta domáci wallbox či káblovú rýchlonabíjaciu stanicu.

Technologická univerzita Chalmers

Vedci tvrdia, že táto technológia by si mohla nájsť svoje využitie napríklad pri elektrických vozidlách mestskej hromadnej dopravy, autonómnych taxíkoch bez vodiča zapájajúceho kábel a tiež na nabíjanie batériových vozidiel v priemysle.

Bezdrôtové nabíjanie má oproti káblovému množstvo výhod

Aby sme mohli nabíjať elektrické vozidlá takto vysokým výkonom pomocou klasickej káblovej nabíjačky, budeme v budúcnosti potrebovať hrubé a ťažko ohybné káble, s ktorými je ale náročné manipulovať. Pri bezdrôtovom nabíjaní táto starosť odpadá a takéto riešenie je teda vhodné v prípade, kedy treba elektrické vozidlo nabíjať niekoľkokrát za deň.

V prípade elektrických autobusov mestskej dopravy by sa mohla takáto nabíjačka zabudovať na niektoré zastávky či miesta, kde autobus čaká na svoju ďalšiu jazdu. Vozidlo sa po príchode nad nabíjačku začne okamžite samé nabíjať a vďaka vysokému výkonu dokáže behom pár minút získať dostatok energie na ďalšiu jazdu.

Technologická univerzita Chalmers

Profesor Yujing Liu z Technologickej univerzity Chalmers uviedol, že v prípade ich bezdrôtovej nabíjačky dosiahli účinnosť až 98 % čo pri výkonne 500 kW predstavuje stratu zhruba 10 kW. Takmer všetka energia sa teda pri prenose dostáva do vozidla. Straty pri indukčnom nabíjaní sa tak bezproblémovo dokážu vyrovnať nízkym stratám klasického káblového nabíjania.

Takto nízke straty pri výkone 500 kW sa dajú dosiahnuť prenosom na vzdialenosť 15 cm, pričom indukčná plocha nabíjačky má 2 m2. Technológia teda skutočne nie je určená na nabíjanie osobných elektromobilov, ale môže výrazne urýchliť prechod na elektrické autobusy i dokonca veľké trajekty, ktoré sa takýmto spôsobom môžu nabíjať počas naloďovania vozidiel v prístave.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú