V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Za posledných 20 rokov sa diaľničná infraštruktúra Slovenska výrazne rozrástla, pričom významnú úlohu zohrali tunely, ktoré umožnili prepojenie komplikovaných horských oblastí. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) od svojho vzniku v roku 2005 sprístupnila desať nových diaľničných tunelov a momentálne pracuje na ďalších troch. Medzi nimi je aj očakávaný tunel Višňové, ktorý sa po dokončení stane najdlhším tunelom na Slovensku.

Keď bola NDS v roku 2005 založená, do správy dostala dva tunely — Branisko a Horelica. Odvtedy sa najmä v Žilinskom a Prešovskom kraji začala výstavba nových tunelov, ktoré postupne zlepšili dopravnú dostupnosť a znížili tranzitnú záťaž v mestách.

Rozširovanie diaľničnej siete

Prvým významným projektom bol tunel Sitina v Bratislave, ktorý bol otvorený v roku 2007. Tento viac než 1,4 kilometra dlhý tunel výrazne odbremenil hlavné mesto od tranzitnej dopravy smerujúcej do Českej republiky a späť. Nasledovali tunely Bôrik a Šibenik v Prešovskom kraji, ktoré boli súčasťou rozvoja diaľničnej siete na východe Slovenska.

Medzi rokmi 2017 a 2021 pribudli na Slovensku ďalšie dôležité tunely — Poľana, Svrčinovec, Považský Chlmec, Ovčiarsko a tunel Žilina, ktoré dopomohli k plynulejšiemu spojeniu severných oblastí krajiny. V roku 2021 bol otvorený tunel Prešov, ktorý sa stal dôležitou súčasťou obchvatu tohto mesta. Najnovším prírastkom v slovenskej diaľničnej sieti je tunel Bikoš, otvorený v roku 2023, ktorý ešte viac zlepšil dopravu na východe krajiny.

Výstavba tunelu.
TASR

Budúca pýcha slovenskej infraštruktúry

Momentálne sú vo výstavbe tri ďalšie tunely, medzi nimi aj Višňové, ktorý sa po dokončení stane najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. S dĺžkou takmer 7,5 kilometra bude tento tunel kľúčovým prvkom úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, čím sa zefektívni doprava medzi Žilinou a Martinom.

Okrem Višňového prebieha výstavba tunelov Čebrať a Okruhliak. Tunel Okruhliak sa stane súčasťou úseku R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa, čím sa výrazne zlepší dopravné napojenie na východe krajiny.

Jedným z najdôležitejších cieľov NDS je dokončenie diaľničného prepojenia medzi Bratislavou a Košicami. Kľúčovým projektom v tomto smere je úsek D1 Turany – Hubová, kde sa plánuje výstavba ďalších dvoch tunelov — Korbeľka a Havran. Po dokončení tohto úseku budú motoristi na trase medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami prechádzať až desiatimi tunelmi, čím sa výrazne skráti čas jazdy a zlepší bezpečnosť cestnej premávky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP