Plynová mobilita má na Slovensku nevyužitý potenciál. Takmer tretina Slovákov by zvažovala kúpu vozidla na stlačený zemný plyn (CNG), ak by bola na Slovensku hustejšia sieť plniacich staníc na CNG. Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky, ktorú pre Slovenský plynárenský a naftový zväz (SPNZ) realizovala agentúra AKO na vzorke 1000 respondentov.
Na Slovensku je v súčasnosti verejne dostupných 16 plniacich staníc na CNG a autá na plynový pohon tvoria len percento z celkovo registrovaných vozidiel, informoval v stredu SPNZ.
„Z výsledkov prieskumu vyplýva, že plynová mobilita síce na Slovensku nebude dominantným smerom, no má výrazne vyšší potenciál, ako je súčasný stav. Ide o podstatne ekologickejšiu alternatívu k pohonom na benzín a naftu,“ konštatoval výkonný riaditeľ SPNZ Richard Kvasňovský.
Automobily na CNG produkujú o 99 % menej emisií pevných častíc, o 90 % menej oxidov dusíka a o 20 % menej oxidu uhličitého. Vzhľadom na nízku úroveň hluku do 72 dB sú napríklad autobusy a komunálne zberové vozidlá vhodné aj na nočnú prevádzku.
Ak sa na pohon vozidiel využíva BioCNG, BioLNG, táto alternatíva je udržateľná aj z pohľadu takmer nulových emisií skleníkových plynov, čím sa dostáva na úroveň elektromobility či vodíkovej mobility.
Expert na udržateľnú mobilitu Tomáš Lukáč upozornil, že na Slovensku, na rozdiel od Českej republiky, ide drvivá väčšina podpory z verejných zdrojov na budovanie nabíjačiek pre elektromobily.
„Časť z nej by mala smerovať na podporu plynovej mobility, ktorá tiež môže prispieť k plneniu klimatických cieľov SR,“ uviedol Lukáč.
Práve príklad Českej republiky podľa neho ukazuje, že systematickou a dlhodobou podporou tohto pohonu ako v osobnej, tak i komunálnej a nákladnej doprave dochádza k výraznému zlepšeniu nielen lokálnych emisií a zároveň dynamickému rozširovaniu infraštruktúry plniacich staníc CNG.
„Hustá sieť plynovodov v SR je výborný predpoklad na úspešné aplikovanie tohto prístupu aj u nás,“ zdôraznil Lukáč. Takmer 30 % respondentov sa v prieskume vyjadrilo, že CNG automobil by si obstaralo, ak by mohli získať podobnú dotáciu, aká sa ponúka pri elektromobiloch.
„Ako kľúčový aspekt sa ukazuje, že dotácia dorovnávajúca cenu CNG vozidla s benzínovou verziou, je zrejme kľúčový faktor pre týchto ľudí. Možno chcú hľadať nejaké riešenie, ktoré bude zaujímavejšie, možno ekologickejšie, ale musí byť za rovnakých podmienok,“ konštatoval riaditeľ agentúry AKO Václav Hřích.
Štvrtinu respondentov by presvedčili výrazne nižšie náklady na pohonné látky. Prevádzkové náklady sú totiž v porovnaní s naftovým alebo benzínovým pohonom približne o pätinu nižšie. Naopak, o CNG autá nejavia záujem ľudia starší ako 56 rokov a obyvatelia miest, žijúcich najmä v Bratislavskom a Trnavskom kraji.
Záujem o CNG mobilitu je najmä vo vidieckych a horských regiónoch, kde sa boria s problémom znečistenia ovzdušia pevnými časticami. Plynová mobilita môže podľa Lukáča pomôcť práve tým, že neprodukuje žiadne pevné častice.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Takto funguje prelomová elektronická koža. Vedci ju chcú nasadiť na ľuďoch aj robotoch
Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
Stačí mu štart z letiska. Nový bezpilotný raketoplán takto loví špionážne satelity priamo na orbite
Rakovina, ktorej sa obáva každý Slovák, má prekvapivý „liek“. Nájdeš ho v chladničke
Neexistuje iba Bitcoin. TOP 7 ďalších kryptomien, ktoré musíš sledovať, ak chceš zarobiť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Majitelia ich nikdy nechcú predať. TOP 6 nezničiteľných áut, ktoré Slovákom vydržia desaťročia
Život pri mori nie je len pekná predstava: Vedci potvrdili jeho vplyv na dlhovekosť. Jazerá a rieky majú opačný efekt
Putin sľúbil Američanom, že ukončí vojnu. Výmenou žiada úplnú kontrolu nad tromi oblasťami
Trump varuje pred najväčšou krízou za posledných 90 rokov: „Bolo by nemožné sa zotaviť“
Za prechod zaplatíš 5 eur. Európska krajina sa búri proti influencerom a fotografom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Len deň po štarte GPT-5 prichádza nečakaný krok od OpenAI. Rozhodnutie zaskočilo aj verných fanúšikov
- Neviditeľný útočník na vodnej hladine. Revolučný dron s rýchlosťou 200 km/h je novou nočnou morou námorníkov
- Pre profíkov aj hobby športovcov: Toto je TOP 8 smart hodiniek na trhu
- Na Slovensku odštartoval nový operátor. Sľubuje neobmedzené dáta aj balík len za 2 eurá
- Astronómovia sú úplne fascinovaní. Našli čiernu dieru, ktorá prepisuje rekordy a je pritom nečakane tichá
-
- Neviditeľný útočník na vodnej hladine. Revolučný dron s rýchlosťou 200 km/h je novou nočnou morou námorníkov
- Pre profíkov aj hobby športovcov: Toto je TOP 8 smart hodiniek na trhu
- Len deň po štarte GPT-5 prichádza nečakaný krok od OpenAI. Rozhodnutie zaskočilo aj verných fanúšikov
- Na Slovensku odštartoval nový operátor. Sľubuje neobmedzené dáta aj balík len za 2 eurá
- Vedci otvorili strom a ostali bez slov. Skrýval nový svet, ktorý roky tajne ovplyvňuje klímu
-
- Dostali „nôž do chrbta“. Ukrajina v ruských dronoch našla techniku z krajiny, ktorú by nikto nečakal
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Číňania vykopali 2000-ročné meče a ostali v šoku. Majú v rukách ultimátne vojenské vylepšenie
Nagasaki sa ponorilo do ticha. Prešlo 80 rokov od okamihu, ktorý zmenil dejiny
Taliansko sa púšťa do boja so spaľovákmi. Ponúkne rekordné príspevky na elektromobily
Hranica sa mení na obrovské pódium. KĽDR pripravuje návrat hlasnej psychologickej vojny
ESET a Europol spúšťajú nový program. Má zmeniť boj proti kyberzločinu
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP