Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) opäť apeluje ma vládu, aby nevyužité peniaze z plánu obnovy presmerovala na podporu elektromobility. Aktuálne údaje o predajoch elektromobilov za tretí kvartál 2023 podľa asociácie ukazujú, že Slovensko zaostáva už nielen v porovnaní s priemerom EÚ či ešte výraznejšie za západoeurópskymi krajinami. SR predbehli už aj susedia z V4 či Rumunsko.
„Je to alarmujúci signál, ktorý ukazuje, že Slovensko si nemôže dovoliť strácať ďalší čas. Ešte aj v Turecku je podiel elektromobilov na nových predajoch päťnásobne vyšší ako u nás, a to tam ani nemajú dotačný program,“ konštatoval Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
V Poľsku či Rumunsku sa podarilo rozhýbať trh s elektromobilmi aj vďaka dotačným schémam. V Poľsku spustili program Mój elektryk už v máji 2021 a trvať má až do konca roku 2025. Predpokladá sa, že suma 700 miliónov zlotých (asi 152 miliónov eur) postačí na podporu nákupu celkovo viac ako 25 000 elektromobilov.
„Keď už aj Maďarsko, ktoré sa potýka s vážnymi inflačnými problémami, dokáže nájsť prostriedky na štátnu podporu elektromobility, nemôže existovať dôvod, prečo by Slovensko nemohlo urobiť to isté,“ zdôraznil Križanský v reakcii na avizované rozhodnutie Budapešti podporiť od novembra 2023 trh s elektromobilmi čiastkou 78 miliónov eur. A to v situácii, keď je podiel novopredaných elektromobilov v Maďarsku približne dvakrát vyšší ako na Slovensku.
Program Mój elektryk poľského Národného fondu pre ochranu životného prostredia a vodného hospodárstva (NFOŚiGW) predstavuje finančnú podporu nákupu bezemisných vozidiel pre fyzické a právnické osoby. Podpora je dostupná nielen pri nákupe nového vozidla, ale existuje aj schéma pre dlhodobý prenájom vozidiel prostredníctvom leasingových spoločností.
Výška finančnej podpory pri osobných vozidlách kategórie M1 je 18 750 poľských zlotých (približne 4060 eur), pričom uplatniteľná je pri vozidlách s obstarávacou cenou do 225 000 poľských zlotých (približne 49 000 eur). Viacpočetné rodiny v programe „Karta Dużej Rodziny“ majú nárok na podporu až 27 000 zlotých (približne 5 850 eur), pričom horná hranica obstarávacej ceny vozidla sa v tomto prípade neuplatňuje.
Program Mój elektryk sa uplatňuje aj na bezemisné úžitkové vozidlá kategórie N1, pričom horná hranica podpory na vozidlo môže byť až 50 000, respektíve 70 000 zlotých (približne 10 800, respektíve 15 180 eur) podľa ročného nájazdu. Pre programové obdobie 7/2021 až 9/2025 má program alokovaných 700 miliónov zlotých (približne 152 miliónov eur), pričom ku koncu novembra 2022 bolo vyčerpaných približne 30 % z tejto sumy, keď NFOŚiGW prijal 4 900 žiadostí vzťahujúcich sa celkovo na 6 200 batériových elektrických vozidiel.
Poľsko v adopcii elektromobility veľmi rýchlo predbehlo Slovensko a tento rozdiel sa výrazne zvyšuje (v 3. štvrťroku 2023 je podiel nových registrácií elektromobilov v Poľsku na úrovni 4,4 % oproti 2,5 % na Slovensku). Je realistické očakávať, že Poľsko dosiahne do konca roka 2023 hranicu 5 %.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Má až 13-litrový motor a utiahne aj tank. Mercedes predstavil kolos na špeciálne účely
VIDEO: Kráľ Artuš ožíva v novom seriáli. Trailer ukazuje temnú fantasy, aká tu ešte nebola
Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
Astronómovia sa blížia k objavu starovekého signálu z vesmíru. Rozlúsknu veľkú záhadu
Elektromobily budú lacnejšie. Ceny kľúčového komponentu už klesli pod magickú hranicu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jeff Bezos o budúcnosti ľudstva: Prichádza éra bohatstva a slobody, do roku 2045 budú vo vesmíre žiť milióny ľudí
Americké neviditeľné stíhačky sa môžu začať triasť. Peking prekvapil svet revolučným kvantovým detektorom lietadiel
Bitcoin padá, odborník varuje: „Čaká nás finančný hurikán kategórie 5“
Putin môže priletieť do Budapešti: Európska komisia napriek zatykaču nevidí prekážku
Bežný vitamín môže znížiť úmrtnosť na rakovinu až o 16 %, ukazuje nová štúdia. Prelomový výskum mení pohľad na liečbu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Netflix môže závidieť. Z neznámeho seriálu je nový globálny hit
- Nadšené ohlasy nestačili. Najlepší film 2025 sa mení na fiasko roka
-
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Z prehliadaného paliva urobia „novú ropu“. Arabi budujú svätý grál čistej energie za 270 miliárd dolárov
- Ľuďom potečie rovno domov. Slovensko konečne začne využívať progresívnu energiu budúcnosti
- Nadšené ohlasy nestačili. Najlepší film 2025 sa mení na fiasko roka
-
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto, z ktorého vedcom padla sánka
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Ľudia sa nevedia dočkať. Známa akčná séria po 12 rokoch chystá veľký návrat
Rusko a Čína ostali ticho pozerať. USA pošlú do vesmíru „lietadlovú loď“ s jasným cieľom
Rozdajú tisíce eur pre bežných ľudí. Európska krajina chce spustiť štedré dotácie pre elektromobily
Čaká Slovákov lacnejšie tankovanie? Máme dobrú aj zlú správu, ceny palív sa budú opäť meniť
Dohoda je na spadnutie a môže zmeniť vojnu. Toto sú nové zbrane, ktoré chce Ukrajina použiť proti Rusom
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP