Francúzsko uskutočnilo prvý test svojho hypersonického klzáku (HGV), ktorý vďaka nepredvídateľnej letovej trajektórii dokáže unikať protivzdušnej obrane. Informuje o tom agentúra AFP s odvolaním a na nemenovaný zdroj oboznámený s priebehom testu.
Nadzvukový klzák V-Max bol v rámci testu vypustený na tzv. sondážnej rakete, ktorá umožňuje presné merania počas letu. Táto raketa bola odpálená z južného Francúzska v pondelok večer, pričom úrady vopred vydali varovanie pre leteckú i lodnú dopravu v okolí 2000 kilometrov.
Rýchlosť hypersonických klzákov môže prekonať päť machov, teda vyše 6000 kilometrov za hodinu. Ide o technológiu, ktorú vyvíja alebo používa len veľmi malý počet krajín vrátane Číny, Spojených štátov a Ruska.
Na rozdiel od balistický rakiet, ktorých dráha je po odpálení presne daná, sa trajektória HGV môže meniť vo veľkej rýchlosti kedykoľvek počas letu. To hypertonickým klzákom umožňuje unikať strelám, ktoré na ne vypália systémy protivdušnej obrany.
Keď Francúzsko spustilo v januári v oku 2019 svoj program na vývoj hypersonických klzákov V-Max, vtedajšia ministerka obrany Florence Parlyová uviedla: „Mnohé krajiny sa vyzbrojili touto technológiou. My máme potrebné know-how a už nemôžme dlhšie čakať.„
Francúzsky program na vývoj klzákov V-Max má na starosti spoločnosť Ariane Groupe, ktorá sa špecializuje na vesmírne lety a je známa najmä pre svoje nosné rakety Ariane.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

9 mesiacov čakania sa končí. Akčný film 2025 už nájdeš online, jedna správa však ľudí nepoteší

Legendárna hra prepísala históriu e-športov. 2000 dronov predviedlo epické finále, aké svet ešte nevidel

Lacný iPhone, solídny Samsung a skvelé Xiaomi: Našli sme TOP 5 nadupaných mobilov do 500 €

Z vesmírnej veľmoci neostalo nič. Ruská pýcha je v troskách, zachrániť ich môžu už len USA

Žiješ technológiami a baví ťa písať? Pridaj sa k najväčšiemu technologickému portálu na Slovensku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zdrvujúca slovenská novinka zbúrala Netflix. Porazila aj hollywoodsky hit za 200 miliónov
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Špinavé nákladiaky skončili. Obľúbená automobilka predstavila ohromné vozidlo
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
