Nemecká automobilka Volkswagen od roku 2024 v Nórsku už nepredá ani len jeden spaľovák, informuje Electrek.

Môžu za to regulácie a podporujúce prostredie pre predaj ekologických vozidiel, ktoré sú v Nórsku v tomto segmente oveľa viac vopred, než vo zvyšku Európy.

Nepredá ani len hybrid

Nové rozhodnutie automobilky vchádza v Nórsku, ktoré je pre svoju podporu elektromobility jednou z najznámejších krajín, už 1. januára roku 2024.

Na vývoj situácie upozornil nórsky Postsen. EÚ má pritom ukončiť predaj spaľovacích motorov až do roku 2035, oveľa neskôr ako Nórsko, ktoré je však len členom EHP.

Dôvodom sú pritom nórske regulácie, ale tiež samotná automobilka, ktorá je na ceste k predbehnutiu vládnom nariadení o zrušení predajov automobilov so spaľovacími motormi ešte do roku 2025. Obrovská zmena je ale tlačená najmä samotným trhom, ktorý je v tejto škandinávskej krajine úplne inde, než zvyšok sveta.

Hyundai

Už v roku 2021 totiž tvorili elektrické autá až 64,5 % všetkých predaných áut v Nórsku, pričom už koncom budúceho roka majú tvoriť približne 95 % trhového podielu.

Na rozdiel od väčšiny Európy si tak trh v Nórsku vyžiadal elektrickú revolúciu takmer sám, pomohli ale aj štedré vládne dotácie a pomerne vysoké nórske platy, či celková životná úroveň.

Prerážajú aj v Európe

V minulom roku sa stalo v Európe vôbec po prvý raz v histórii najpredávanejším autom elektromobil. Konkrétne sa ním stala Tesla Model 3, šikovný elektrický sedan, ktorý odvtedy v predajoch prekonal Model Y, kompaktné SUV v mnohých ohľadoch podobné Modelu 3, avšak priestrannejšie.

Zvyšok nestíha

Aj keď jedna neveľká škandinávska krajina v elektromobilite intenzívne napreduje, zvyšok sveta je skutočne pozadu a to dokonca aj krajina, z ktorej pochádza najznámejší výrobca elektrických áut – Tesla.


V Spojených štátoch amerických totiž tvoria elektromobily len do 6 % celkového automobilového trhu.

Porsche

V tomto smere ale môže pomôcť príchod elektrických pick-upov, keďže je táto trieda vozidiel v USA extrémne populárna aj napriek tomu, aká je v mnohých prípadoch nezmyselná.

dlhšiu dobu je na trhu dostupný napríklad Rivian, pripojil sa k nemu aj elektrický Ford Lightning a Tesla chystá netradičný Cybertruck.

Jedným z kľúčových faktorov rastúceho predaja elektromobilov je najmä ich cena, ktorá je v mnohých prípadoch znižovaná práve vládnymi dotáciami. Nepomohla ani prebiehajúca kríza, ktorá z rôznych dôvodov vytlačila ich ceny opäť drasticky nahor. Väčšina veľkých automobiliek navyše zatiaľ nevyrába malé elektromobily, ale veľké SUV, luxusné sedany a podobne.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú