Dnes, 2. februára 2021 o 21:25 nášho času vyštartovala z Boca Chica v Texase raketa Starship so sériovým číslom SN9. Najnovší letu schopný prototyp vykonal po dlhom čakaní podobný let, ako v decembri minulého roka prototyp s označením SN8, avšak vše dopadlo nakoniec rovnako.
Test SN8 uskutočnený koncom minulého roka je síce považovaný za úspech, pristátie však raketa nezvládla. Dnes sa o rovnaký test pokúsila Starship SN9 a v ľuďoch vyvolala rovnako veľké nadšenie.
Počas štartu sme totiž mali možnosť vidieť dve Starship naraz, avšak kľúčový rozdiel mal byť práve v pristátí. Toho sme sa ale nedočkali a raketa SN9 dopadla rovnako, ako jej predchodca – nepríjemným nárazom na betónovú plochu.
Záznam letu:
Test SN9 prešiel veľkým množstvom nešťastných oneskorení. Prototyp sa najprv prevrátil v konštrukčnej budove, následne počas rekordných statických testov došlo k poškodeniu motorov, ktoré museli byť vymenené za nové a nakoniec let neschválil Federálny letecký úrad (FAA). S tým mal osobný problém aj samotný Musk, ktorý sa na adresu úradu ostro vyjadril na sociálnej sieti Twitter.
Unlike its aircraft division, which is fine, the FAA space division has a fundamentally broken regulatory structure.
Their rules are meant for a handful of expendable launches per year from a few government facilities. Under those rules, humanity will never get to Mars.
— Elon Musk (@elonmusk) January 28, 2021
Celá udalosť však za to čakanie stála a počas živého vysielania sme mali možnosť vidieť úspešný štart a postupné vypínanie jednotlivých motorov Raptor počas stúpania, podobne ako pri SN8, píše EverydayAstronaut.
Vo výške 10 km nasledovalo vypnutie posledného z troch motorov a pád „bruchom“ napred, ktorý korigovali obrovské krídla. Tesne pred pristátím sa SN9 preorientovala motormi napred a opäť naštartovala Raptory. S ich štartovaním však nastal podľa oficiálneho vysielania problém a prototyp to nezvládol.
Nasleduje SN10, na dobrej ceste je však aj prvý stupeň
SN9 to má za sebou a rovnako ako SN8, aj ju v najbližších dňoch podrobne prezrú a odpracú. Takmer letu schopná je už však SN10, ktorá sa dívala na štart SN9 z diaľky len asi sto metrov a k letu jej chýbali v podstate iba motory a palivo.
Jej letu sa tak zrejme dočkáme už o niekoľko týždňov, po nej príde na scénu SN11 a napokon SN15, keďže SN12, 13 a 14 boli zrušené. Veľké zmeny čakajú aj pristávacie nohy, s ktorými firma nie je veľmi spokojná.

Veľmi blízko k životu je však aj prvý prototyp prvého stupňa rakety Starship, ktorý nesie označenie BN1 a poženú ho štyri motory. Ak prebehnú všetky prvotné testy úspešne, dočkáme sa prvého orbitálneho letu ešte tento rok.
Než sa však dočkáme plne funkčného systému, SpaceX musí vyriešiť množstvo dôležitých „detailov“. Jedným z nich je spôsob otvárania nákladného priestoru vo vesmíre či nájdenie vhodného miesta pre štart tak obrovskej rakety. Každopádne má pred sebou Muskova spoločnosť množstvo vážnych prekážok, avšak vzhľadom na intenzitu jej vývoja je zrejmé, že sa s nimi hravo popasujú.
Teraz čítajú

Slovenskí astronómovia pomáhajú spresniť dráhu nebezpečnej planétky, ktorá vraj mohla zasiahnuť aj Zem. Ako to s ňou teraz vyzerá?

NASA ich raketu schválila, úhlavný konkurent SpaceX však prvý let odkladá. Prečo napreduje Blue Origin tak pomaly?

Kríženec Falcon 9 a Starship je tu, nová znovupoužiteľná raketa ide do sveta. Zakladateľ firmy musel zjesť čiapku

AKTUALIZOVANÉ Už ich bude vyše 1200. Najdlhšie odkladaná misia so Starlinkmi za posledné roky odštartuje o pár hodín

Ako je to s vyhubením dinosaurov? Nová štúdia ponúka nepriestrelné argumenty
Články, ktoré hýbu svetom

Koniec spaľovákov. Ďalšia známa automobilka Slovákov ohlásila dátum, odkedy vyrobí už len elektromobily

NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Slovensko má nového kráľa vakcín v Google. Sputnik V raketovo vystrelil o 450 %, ľudia majú záujem už aj o očkovanie

Majitelia tatranskej reštaurácie s 23-ročnou históriou: Zadlžujeme sa a pomoc od štátu je pomalá, je to likvidačné

Zaočkovaný Bill Gates prezradil, kedy budú môcť ľudia prestať nosiť rúška aj v spoločnosti
