Slovensko má vlastný vodíkový superšport. Takto vyzerá na prvej reálnej fotografii
Vodíková doprava má na Slovensku stále poriadne ďaleko od reality, no plány sú nesmierne odvážne. Už do konca roka majú byť vybudované prvé dve vodíkové stanice v Košiciach a Bratislave, neskôr príde podpora pre vodíkové autá a v budúcnosti sa na mestských linkách ocitne aj prvý vodíkový autobus zo Spiša.
Slovensko sa teda bude prezentovať ako krajina vodíkových technológií, ktorá chce na cesty priniesť aj ďalšie dopravné prostriedky s týmto pohonom.
Na výstave EXPO Dubaj 2020 ukážeme vodíkové technológie, ktorými budeme prezentovať výskumno-vývojový potenciál Slovenska. Medzi vybranými novinkami bude aj prvý koncept vodíkového auta zo Slovenska.
Aktualizácia 5.10.2021:
Po včerajšom oficiálnom otvorení slovenského pavilónu na EXPO Dubaj 2020 sa svet dočkal aj odhalenia prvého konceptu slovenského vodíkového auta, ktoré vzniklo v spolupráci Matadoru a TUKE. Fotografiu vodíkového konceptu MH2 zdieľal na svojom Facebooku minister hospodárstva Richard Sulík.
DÁMY A PÁNI, PRVÉ SLOVENSKÉ VODÍKOVÉ AUTO Som hrdý, čo viac k tomu dodať.
Posted by Richard Sulik on Tuesday, October 5, 2021
Doteraz bola podoba auta načrtnutá aj na videu, v ktorom sa odhaľoval dizajn aj samotný vodíkový pohon vozidla. Treba však podotknúť, že sa jedná o koncept vozidla, ktorý bude zrejme predmetom ďalšieho výskumu a vývoja. Na cesty sa tak oficiálne nedostane.
Okrem prvej fotografie od Richarda Sulíka je už dostupná aj galéria fotografií z Dubaja, kde sa koncept vodíkového auta zo Slovenska prezentoval v celej paráde a odhalil svoj unikátny dizajn prispôsobený rýchlosti.
„Celkový dizajn a tvar konceptu vozidla pôsobí ako napnutý celok pripravený na štarte, naklonený k vozovke – opäť ako atlét pripravený na okamžitú akceleráciu na štartovej ploche“, povedal šéfdizajnér MH2, Branislav Maukš.
Ministerstvo hospodárstva aktuálne zaslalo k predstaveniu konceptu vodíkového auta MH2 tlačovú správu, v ktorej odhaľuje aj zrýchlenie a maximálnu rýchlosť vozidla. Najvyššiu rýchlosť má vodíkový superšport zo Slovenska približne 250 km/h, pričom z 0 na 100 km/h akceleruje už za 4 sekundy.

Ako ďalej uvádza tlačová správa, vodíkový koncept auta MH2 využíva špecifický spôsob uskladňovania vodíka, ktorý si vyžaduje inteligentný teplotný manažment. Hlavnou prednosťou tohto riešenia je vysoká bezpečnosť a relatívne nízke energetické nároky uskladnenia.
NEPREHLIADNI
EXKLUZÍVNE: Vodíkové vlaky mieria na Slovensko. Vieme, kedy a kde by mohla premávať prvá linka
Slovensko odhalí vlastné vodíkové auto
Pomaly sa poodhaľuje vozidlo, ktoré opäť stavia svoju budúcnosť na vodíkovom pohone. Ide o zatiaľ nepredstavený koncept vodíkového auta, na ktorého vývoji sa podieľa Technická univerzita v Košiciach spolu so spoločnosťou Matador. Práve tento známy výrobca pneumatík totiž poodhalil siluetu konceptu vo svojom príspevku na Facebooku.
„Auto bude predstavené 1. októbra v Dubaji, hneď pri otvorení Expa,“ informoval redakciu FonTech.sk Mgr. Martin Adamka, vedúci marketingu Matador Group.
O tomto vodíkovom vozidle, ktoré siluetou na grafike pripomína športové auto, zatiaľ nie je príliš veľa známych informácií. Jedno je však isté, uvidíme už počas dlho očakávanej výstavy EXPO Dubaj 2020.
Zopár málo detailov k tomuto konceptu zo Slovenska bolo odhalených počas tlačovej konferencie 6. septembra, ktorej sa zúčastnil aj prezident Matador Group Štefan Rosina, dizajnér vozidla Branislav Maukš a dekan Strojníckej fakulty TUKE Jozef Živčák.
Doplnené 8. septembra:
Redakcii FonTech.sk sa podarilo získať fotografie konceptu vodíkového auta MH2 zo Slovenska v plnej kvalite, ktoré odhaľujú nielen dizajn auta, ale aj využitý vodíkový pohon a vodíkové nádrže. Samotné vozidlo sa dizajnom od Branislava Maukša zaradí do kategórie športových áut, kde však vynikne unikátnym pohonom na vodík.
Podľa získanej tlačovej správy sa na tvorbe dizajnu, konštrukcie a výroby podieľali vývojári a dizajnéri Matador Group, pričom tím Technickej univerzity v Košiciach dodal vodíkový pohon založený na palivovom článku PEM (Polymer electrolyte membrane electrolysis – Elektrolýza membrány z polymérneho elektrolytu, pozn. redakcie), ktorý dodáva energiu a nabíja batériu.
„V prípade Hydrogen Concept Car-u je ako pohon použitý palivový článok, pričom samotný vodík je uskladnený v tlakových dvojplášťových nádobách, vyplnený unikátnymi metalhydridovými zliatinami vyvinutými v TUKE – Strojnícka fakulta. Avšak treba dodať, že v prípade potreby je možné do tohto vozidla implementovať aj iné formy pohonu,“ informuje tlačová správa.

„Vodíkový koncept vozidla MH2 predstavuje rôzne budúce technológie v automobilovom priemysle. Sme hrdí, že sa nám podarilo zbúrať mýtus o tom, že Slovensko je iba montážna dielňa. Naopak, inovácie sú pre nás, ale aj pre iných TIER1 dodávateľov, kľúčové,“ vyjadril sa v tlačovej správe Štefan Rosina, prezident Matador Group.
Práve unikátny a futuristicky vyzerajúci dizajn umožnil prvému slovenskému konceptu auta na vodík dosiahnuť nízky koeficient odporu vzduchu, ktorý má hodnotu len 0,2 Cx, vďaka čomu je možné docieliť aj vyšší dojazd vozidla.

Presná vzdialenosť v kilometroch, ktorú koncept na jednu nádrž prejde, zatiaľ nie je známy. Superšport budúcnosti zo Slovenska dostal aj vlastný infotainment, rozhranie a interaktívne prvky, pri ktorých vývoji stála spoločnosť Matador Group.
Pokračovanie pôvodného článku:
Na EXPO Dubaj 2020 bude mať Slovensko svoj vlastný pavilón s rozlohou až 2 100 m2 s tromi podlažiami. Naša krajina bude zaradená do témy „mobilita“. Práve tam odhalíme svetu prvý slovenský vodíkový autobus, ktorý vznikol v spolupráci firmy Rošero a TUKE, ale aj spomenuté vodíkové auto s nízkotlakovými nádržami.
Podľa ministra hospodárstva Richarda Sulíka je Slovensko na túto výstavu veľmi dobre pripravené.

„Samozrejme, keď sa v maličkej krajine, akou je Slovensko, vyrobí viac ako milión áut ročne, tak nie je možné hovoriť o tom, že by sme boli len akousi montážnou dielňou. Sme omnoho viac a toto potvrdzujú aj naše exponáty,“ vyjadril sa podľa agentúry TASR Richard Sulík.
„Vodík je budúcnosť a my chceme byť na ňu pripravení, keďže jedným z efektov zavedenia vodíka ako paliva budúcnosti je výrazné zníženie emisií. Prezentovaním vodíkových technológií na tomto medzinárodnom fóre sa môžeme zviditeľniť ako relevantný hráč, čo kopíruje aj Národnú vodíkovú stratégiu,” vyjadril sa v minulosti podľa TASR Sulík.
Výstava sa pôvodne mala konať od 20. októbra 2020 do 10. apríla 2021. V dôsledku pandémie COVID-19 ale organizátori prijali rozhodnutie o ročnom odklade a EXPO Dubaj 2020 sa bude oficiálne konať v novom termíne od 1. októbra 2021 do 31. marca 2022.
EXPO Dubaj 2020 bude tzv. „veľké EXPO“, ktoré trvá šesť mesiacov a koná sa iba raz za 5 rokov. Účasť na ňom potvrdilo 192 krajín a organizátori očakávajú 25 miliónov návštevníkov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde

Toto by mal mať každý, kto má mobil. Našli sme „zázračnú fóliu“ s unikátnou vlastnosťou regenerácie

Desiatky staníc teraz rozdávajú úplne zadarmo. Toto všetko si pustíš v decembri (PREHĽAD)

Každý tretí vodič na Slovensku úmyselne porušuje zákon. Ministerstvo sprísni sankcie smrteľného zlozvyku

Nečakaný krok STVR: Zvažuje vlastný „Netflix“. Ak to vyjde, Slováci budú pozerať TV úplne inak
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Masová streľba na pláži: Oslavy Chanuky sa zmenili na krviprelievanie, hlásia 11 obetí
PREMIUMArpád Soltész otvorene: Viem si predstaviť, že Fico a Matovič budú tvoriť jednu koalíciu

Danko popiera, že by bol v parlamente opitý: „Vybrali mi nádor. Môžem si jedine štrngnúť“
PREMIUMVšeobecná lekárka varuje: Zabíja nás častejšie ako rakovina, no aj tak ju väčšina Slovákov ignoruje

Nočná mora protivzdušnej obrany: Nový „neviditeľný“ kamikadze dron má prúdový pohon a rýchlosť 510 km/h
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Predseda nemeckej strany vyzval na zrušenie zákazu spaľovacích motorov
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Masová streľba na pláži: Oslavy Chanuky sa zmenili na krviprelievanie, hlásia 11 obetí
PREMIUMArpád Soltész otvorene: Viem si predstaviť, že Fico a Matovič budú tvoriť jednu koalíciu

Danko popiera, že by bol v parlamente opitý: „Vybrali mi nádor. Môžem si jedine štrngnúť“
PREMIUMVšeobecná lekárka varuje: Zabíja nás častejšie ako rakovina, no aj tak ju väčšina Slovákov ignoruje











